U POVODU KNJIGA
Analize klasika
Ante Peterlic, 2002, Studije o devet filmova, Zagreb: Hrvatski filmski savez
UDK: 791.43(091):7.072(048.1) Autora kritike malko je iznenadila knjiga Studije o 9 filmova, jer je od Peterlića očekivao malko ambiciozniji projekt od zbirke eseja. No, već prvi tekst, o filmu Fritza Langa M, demantirao je moguću skepsu smještanjem u širi povijesni kontekst, upućivanjem na povijesne izvore recepcije Langovih filmova u Hrvatskoj te opisom karakteristika Langova opusa u cjelini, a uza sve to osobit je naglasak stavljen na inovativno korištenje zvuka. Devet filmova kojima su posvećeni eseji u ovoj knjizi obuhvaćaju razdoblje od 1931. do 1968, središnju fazu povijesti filma. Prvih je pet studija posvećeno filmovima iz klasičnoga doba filma (M, Pravilo igre, Građanin Kane, Vertigo, Rio Bravo), a sljedeće četiri modernističkim filmovima (Do posljednjeg daha, Prošle godine u Marienbadu, Osam i pol, 2001: Odiseja u svemiru). Peterlić svakom filmu prilazi na specifičan način, fokusirajući se na segment koji mu se čini posebno zanimljivim — zviždanje u filmu M, odnos znanstvenog i fantastičkog u 2001: Odiseji u svemiru, itd., a ne libi se od upuštanja u hrabre spekulacije, koje zatim pedantno brani analizom filma i njegovih pojedinih fragmenata — npr. esej o Vrtoglavici izbjegava većinu općih mjesta vezanih uz Hitchcockov opus te nudi interpretaciju zasnovanu na analizi subjektivnih kadrova. Peterlićevi tekstovi nisu obvezujući model za kritičare, ali bi trebali biti visoko postavljen uzor, kao i ohrabrenje za nova tumačenja filmskih djela, opusa i stilskih razdoblja. Igor Tomljanović
|