Novosti

Facebook HFS
28.02.2018.
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona

Od petka, 02. ožujka do srijede, 07. ožujka u kinu Tuškanac održat će se prva hrvatska retrospektiva švedskog redatelja Roya Anderssona, jedne od najosebujnijih i najoriginalnijih autorskih ličnosti svjetskoga filma. Ciklus pod nazivom Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona donosi pet dugometražnih i dva kratkometražna filma redatelja kojega je šira filmska javnost upoznala tek 2014. godine, kada je za svoj film Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju osvojio Zlatnog lava na venecijanskom festivalu, iako je svoj dugometražni prvijenac snimio daleke 1969. godine.

Andersson je debitirao filmom Švedska ljubavna priča (En kärlekshistoria, 1970), o dvoje zaljubljenih tinejdžera i njihovim obiteljima koji s cinizmom gledaju na njihovu ljubav smatrajući je tek prolaznom mladenačkom zanesenošću, koji je zbog usredotočenja na pomaknute svakodnevne situacije, klasne i generacijske konflikte, te humorne elemente uspoređivan s djelima tzv. čehoslovačkog novog vala. Film je ovjenčan Zlatnom plaketom, Interfilm i UNICRIT nagradom te specijalnom nagradom novinara na filmskom festivalu u Berlinu, kao i nominacijom za Zlatnog medvjeda na istom festivalu, te je bio veliki lokalni hit.

Međutim, unatoč velikim očekivanjima nakon uspješnog prvijenca, njegovo drugo dugometražno ostvarenje, Giliap (1975), o tragičnom ljubavnom trokutu između radnika jednog hotelskog restorana u malome gradu, naišlo je, dijelom zbog naglašene stilizacije i zaokreta ka mračnijim temama, na veoma loš prijem i kod kritike i kod publike, te se redatelj odlučio povući iz svijeta filma i posvetiti snimanju reklama.

Reklame koje je tijekom idućih gotovo dvadeset godina snimao za osiguravajuće kuće, banke, autoindustriju, političke stranke, snimljene često u jednom kadru i prožete apsurdnom komikom, vremenom su stekle kultni status, a velikim je dijelom Andersson upravo u njima izgradio svoj osebujni stil prepoznatljiv u njegovim kasnijim djelima.

Nakon gotovo dvadesetogodišnje pauze vratio se filmu kratkometražnim remek-djelom Svijet slave (Härlig är jorden, 1992), koji ujedno označava i svojevrsno rođenje, odnosno definiranje njegova jedinstvena, prepoznatljiva stila, u kojem sredovječni muškarac gleda izravno u kameru i pripovijeda gledatelju svoj vlastiti život.

Već iduće godine po narudžbi švedskog ministarstva zdravstva režira kontroverzni kratkometražni film o AIDS-u Nešto se dogodilo (Någonting har hänt, 1993), no kasnije je povučen zbog satiričnih dijelova u kojima Andersson komentira rasizam kroz lik liječnika koji za AIDS drži odgovorne ljude crne boje kože.

Nakon punih dvadeset i pet godina režira svoj treći dugometražni film, remek-djelo Pjesme s drugog kata (Sånger frå andra våningen, 2000), inspiriran pjesmom Cesara Valleja, u kojem kroz 46 vinjeta prati nekoliko likova (koji nisu klasični protagonisti) – otpuštenog činovnika, poduzetnika, menadžera – i njihove probleme. Film je ovjenčan nagradom žirija te nominacijom za Zlatnu palmu na filmskom festivalu u Cannesu.

Drugi dio neformalne trilogije o ljudskoj egzistenciji čini remek-djelo Ti koji živiš (Du levande, 2007), u kojem redatelj kroz 50 vinjeta snimljenih uglavnom u jednom tablo-kadru i bez klasično postavljene radnje, prati brojne likove, prikazujući ljudsko ponašanje, brige, radost, ljubav, snove i sve ono što nas čini onime što jesmo. Između ostalog, film je nagrađen Srebrnim Hugom na filmskom festivalu u Chicagu, te je nominiran za Europsku filmsku nagradu te za nagradu Izvjestan pogled (Un certain regard) na filmskom festivalu u Cannesu.

Konačno, nadrealnom crnohumornom komedijom Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju (En duva satt på gren och funderade på tillvaron, 2014), u kojem kroz 39 sekvenci prati dvojicu trgovačkih putnika koji putuju s kovčegom punim besmislenih artikala, zaokružio je svoju neformalnu trilogiju o uvjetima ljudskog bivanja, te osvojio Zlatnog lava na filmskom festivalu u Veneciji, Europsku filmsku nagradu za komediju, te nominacije za najbolji film i režiju na dodjeli Europske filmske nagrade.

Stilski, Anderssonove filmove odlikuje iznimna vizualnost i likovnost, kompozicijsko i mizanscensko savršenstvo, pomno dekorirani, artificijelni interijeri, scene snimljene u jednom tablo kadru koje prikazuju zaokruženo zbivanje, snimljene statičnom kamerom najčešće u razini pogleda, u srednjem planu ili polutotalu, upotreba širokokutnih objektiva koji omogućuju kompoziciju u više dubinskih planova, često rušenje četvrtog zida, odnosno pogledavanje likova prema kameri i dr.

Tematski, pak, redateljevi filmovi na iznimno duhovit, no istovremeno pesimističan način prikazuju dnevne situacije s kojima se svakodnevno susreću njegovi besperspektivni, izgubljeni pojedinci (npr. uredske rutine, čekanje autobusa), ali i probleme ljudske komunikacije, vjere, samoće, egzistencije, odnosno, općenito pitanje smisla života. Međutim, začudni detalji te apsurdni humor u tradiciji Daniila Harmsa i Monty Pythona, i elementi filmske komike Jacquesa Tatija i Bustera Keatona, njegove filmove ne čine nimalo pretencioznima, već humanima i silno zabavnima.

Raspored projekcija:

Petak, 02. ožujka
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona
19:00   Svijet slave (Härlig är jorden, 1992)
Ti koji živiš (Du levande, 2007)
21:00   Nešto se dogodilo (Någonting har hänt, 1993)
Pjesme s drugog kata (Sånger frå andra våningen, 2000)

Subota, 03. ožujka
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona
19:00   Nešto se dogodilo (Någonting har hänt, 1993)
Pjesme s drugog kata (Sånger frå andra våningen, 2000)
21:00   Svijet slave (Härlig är jorden, 1992)
Ti koji živiš (Du levande, 2007)

Ponedjeljak, 05. ožujka
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona
18:30   Giliap (Giliap, 1975)
21:00   Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju (En duva satt på gren och funderade på tillvaron, 2014)

Utorak, 06. ožujka
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona
19:00   Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju (En duva satt på gren och funderade på tillvaron, 2014)
21:00   Švedska ljubavna priča (En kärlekshistoria, 1970)

Srijeda, 07. ožujka
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona
18:30   Švedska ljubavna priča (En kärlekshistoria, 1970)
20:30   Giliap (Giliap, 1975)

Svi filmovi prikazuju se s DCP formata.
Cijena ulaznice je 20 kuna, za članove Filmskih programa kina Tuškanac 10 kuna.

http://kinotuskanac.hr/cycle/portreti-minijature-o-bivanju-roya-anderssona
https://www.facebook.com/events/546825749031449/

If it is such a hair extensions with a wig, the bangs hairstyle, and the long straight hair wigs hairstyle that matches the back is more delicate and beautiful, and the hair extensions uk bangs can also shape the charm of the human hair extensions uk princess.

Panorama: Španjolski filmski kanon

U petak, 23. veljače u kinu Tuškanac započinje program pod nazivom Panorama: Španjolski filmski kanon, u sklopu kojega će tuškanačka publika imati prilike pogledati izbor od šest antologijskih ostvarenja španjolske kinematografije... »više

Portreti: Celuloidna putovanja Wima Wendersa u kinu Tuškanac

Od 15. do 22. veljače kino Tuškanac donosi retrospektivu jednog od najistaknutijih predstavnika tzv. novog njemačkog filma pod nazivom Portreti: Celuloidna putovanja Wima Wendersa. U sklopu ciklusa bit će prikazano sedam čuvenih redateljevih ostvarenja... »više

Nostalgija: Scenografije Željka Senečića

U znak sjećanja na nedavno preminulog Željka Senečića, istaknutog hrvatskog filmskog i kazališnog redatelja, scenografa, slikara i svestranog umjetnika, kino Tuškanac od petka, 09. veljače do ponedjeljka, 12. veljače u programu pod nazivom Nostalgija: Scenografije Željka Senečića... »više

Panorama: Suvremeni švedski film u kinu Tuškanac

Kino Tuškanac izabralo je pet filmova suvremene švedske kinematografije koji će u veljači biti premijerno prikazani zagrebačkoj publici u programu pod nazivom Panorama: suvremeni švedski film... »više