Potpredsjednik i koordinator produkcije Kinokluba Zagreb Vedran Šuvar objavio je u razgovoru za dvotjednik za kulturna i društvena zbivanja Zarez broj 327 svoj Manifest amaterskog filma i pojasnio razloge njegova nastanka i vlastito viđenje amaterskog filmskog stvaralaštva.
Profesionalizam podrazumijeva obavljanje nekoga posla u zamjenu za financijsku korist i u sklopu radnoga vremena, dok se amateri istim poslom bave u slobodnom vremenu i bez naknade ili zarade. Vrijedi napomenuti da oba oblika stvaralaštva na filmu postoje od samih početaka, ali je odmah postavljen i krivi kriterij izjednačavanja amaterizma i diletantizma koji je kod nas, smatra Šuvar, još uvijek jasno izražen, posebno u domeni filmske kritike, iako amaterski film može biti jednako dobar i njegova estetska kvaliteta može biti posve usporediva s profesionalnim ostvarenjima, premda se radi iz ljubavi, a ne zbog financijske koristi. Ili, baš zbog toga!
Vedran Šuvar
Šuvar tvrdi kako hrvatsku kinematografiju usporedno čine profesionalno i amatersko filmsko stvaralaštvo, a vjerojatno je čak 90% ukupno snimljenih filmova amaterskih, no u strategiji razvitka hrvatskog filma amaterizam je marginaliziran. Definitivna je prednost amaterskog filma potpuna autorska sloboda, kojoj profesionalni autori, podređujući se standardima financiranja, samo teže. Tzv. američki profesionalizam duboko je infiltriran u hrvatsku kinematografiju, a u nekim je aspektima čini ovisnom pa je čak i uništava. Zbog toga je posebno važno postojanje kinoklubova, koji omogućavaju svima da pod jednakim uvjetima koriste klupsku opremu, što je u suprotnosti s konzumerističkim sustavom koji bi više volio da svaki autor posjeduje vlastitu opremu, i naravno, da za nju potroši što više novca. Kinoklubovi ipak uspijevaju sreću posjedovanja zamijeniti srećom bavljenja filmom.
Manifest amaterskog filma nastao je kao oblik otpora monopolu opcije profesionalizma kao „jedinog pravog izbora“ filmskog djelovanja, a zamišljen je kao platforma za amatersko filmsko djelovanje sadašnjim i budućim autorima. Filmski bi profesionalizam, kaže Vedran Šuvar, objektivno mogao postojati bez filmskog amaterizma, ali upravo amaterizam štiti i čuva osnovne slobode svakog autora i pruža mu mogućnost da se filmom bavi prema vlastitim uvjetima.
Manifest amaterskog filma
1. Amaterski film je film koji se radi iz ljubavi, a ne iz financijske koristi.
2. U amaterskom filmu mora vladati apsolutna autorska sloboda.
3. Amatersko filmovanje omogućuje filmu da bude istinska umjetnička forma, a ne tržišno namijenjena forma.
4. Amaterski film mora biti neovisan o dominantnim kulturnim praksama i politikama. Time se omogućuje stvarna ideološka sloboda pojedinog filma.
5. Autori amaterskog filma se okupljaju u kino klubovima, u kojima je omogućeno besplatno bavljenje filmom.
6. Osnovno načelo upravljanja kino klubom je 'jedan član, jedan glas'.
7. Svi su jednaki u mogućnosti bavljenja amaterskim filmom.
8. Kino klubovi moraju:
8.1 osigurati uvjete za produkciju i arhiviranje amaterskih filmova
8.2. razviti strategiju razvoja amaterskog filma
8.3. surađivati sa svim drugim kino klubovima.
9. Autori amaterskog filma imaju obvezu promovirati amaterski film.
10. Amaterski film je jedan od instrumenata oslobođenja umjetnosti od raznih u nju infiltriranih elemenata, odnosno elemenata proizašlih iz svjetonazora koji su s umjetnošću nekompatibilni. Autor je izvršitelj takvog čina oslobađanja.
Zanimljivo i poticajno promišljanje o suštini amaterskog filmskog stvaralaštva, smislu i sadržajima rada suvremenih kinoklubova i mogućim pravcima njihova budućeg razvitka.
Duško Popović