Kratki utorak

Facebook HFS
2008.
2008.
Eksperimentalni utorak u kinu Tuškanac / 2008

Eksperimentalni utorak 9.12.: Devet filmova o Sohou Ecksteinu Williama Kentridgea

William Kentridge multidisciplinarni je umjetnik iz Južnoafričke Republike koji se osim crtanjem, kiparstvom, kazalištem, operom, bavi i animiranim filmom. Razvio je posebnu tehniku animacije: svaki je njegov film u osnovi serija od 20 do 40 crteža izrađenih drvenim ugljenom (katkad uz dodatak plave i crvene pastelne boje), uglavnom velikih dimenzija. Koristeći jedan te isti crtež, najprije ga snimi, zatim unese promjene: obriše ili doda poneki detalj pa ponovno snimi taj drukčiji crtež modificirajući ga dok ne završi određenu scenu.

Na kraju te crteže izlaže kao gotova umjetnička djela, zajedno sa završenim filmom.

Izbor drvenog ugljena pokazao se kao vrlo dobar jer daje rezultate u skladu s umjetnikovim preokupacijama: iza svakog brisanja ostaju sjenoviti tragovi na crtežu, odajući autorovu zanesenost uspomenama koje ostavljaju događaji, osobe i stvari, kao i prolazak vremena. Kentridge za svoj rad radije upotrebljava termin crteži za projekciju, izbjegavajući tako termin crtani film koji po njemu ima prejaku konotaciju zabave.

Sutra u 21.00 sat u okviru Eksperimentalnog utorka prikazujemo njegovih 9 kratkih animiranih filmova.

Devet filmova o Sohou Ecksteinu, u trajanju od oko 64 minuta čine:

  • 1. Johannesburg, 2. najveći grad poslije Pariza
  • 2. Spomenik
  • 3. Rudnik
  • 4. Trijeznost, debljina i starenje
  • 5. Felix u izgnanstvu
  • 6. Povijest glavne pritužbe
  • 7. Vaganje... i žudnja
  • 8. Stereoskop
  • 9. Raspored plima

Program je ostvaren u suradnji s Muzejom moderne i suvremene umjetnosti iz Rijeke gdje je u tijeku izložba Do posljednjeg crteža, o crtežu i crtanom filmu.

Eksperimentalni utorak Mladena Stilinovića

Termin kina Tuškanac rezerviran za eksperimentalni film, u utorak, 4. studenog 2008, ispunit će kratki filmovi jednog od najistaknutijih predstavnika hrvatske konceptualne scene - Mladena Stilinovića, nastali od 1971. do 1981. i vrlo rijetko prikazivani u Hrvatskoj.

Stilinović, rođen 1947, filmom se bavi od 1969, a od sedamdesetih je prisutan na konceptualnoj likovnoj sceni djelujući na području fotografije, akcija i instalacija. Član je Grupe šestorice autora od 1975-1984, voditelj Galerije Proširenih medija od 1982. do 1991, organizator i kustos nekoliko tematskih izložaba. Djela su mu zastupljena na brojnim tematskim izložbama u svijetu i u zbirkama svjetskih muzeja.

Projekcija filmova u velikoj dvorani kina Tuškanac, uz uvodni razgovor s autorom, počinje u 21:00.

Filmovi u programu:

PANIKA
16 mm, c/b, 5' 32'', 1971.

PIŠI, NE SAMOĆE
16 mm, bojani c/b negativ, 3' 28'', 1973.

BJEŽI
8 mm, kolor, 6' 52'', 1973.

POČETNICA 1, 2, 3
16 mm, c/b, 4' 55'', 1973.

TRAŽE TE
16 mm, c/b, 5' 7'', 1974.

POKRETI PREMA
16 mm, c/b, 5' 7'', 1974.

ZIDOVI, KAPUTI, SJENE
8 mm, kolor, 6' 37'', 1975.

VRIJEME 1
16 mm, c/b, 7' 28'', 1977.

VRIJEME 2
16 mm, c/b, 2' 40'', 1980.


Piši, ne samoće

O filmovima Mladena Stilinovića

Mladen Stilinović je, moglo bi se reći, jedini mladi nastvaljač filmske struje zagrebačkog eksperimentalizma. Javio se upravo pred kraj intenzivnog eksperimentalnog razdoblja obilježenog GEFF- festivalima (eksperimentalnog filma) i nastavio djelovati samostalno, uključujući se povremeno u filmske amaterske manifestacije.

No, ubrzo je odustao od toga, jer je poletna eksperimentalistička faza u amaterskom filmu zamrla. Jače se vezao uz likovna kretanja doprinoseći prekoračivanju medijskih granica u raznim vrstama konceptualističkih akcija.

Po njegovoj vlastitoj izjavi, filmsko mu je opredjeljenje antistilsko i antitehnicističko: ne teži nikakvoj stilskoj koherenciji; voli "prljavu" fotografiju i "prljave" postupke, tj. one koji perfekcionisti progone. Riječ je, u biti, o antiestetkom stavu, ili bolje rečeno, o korjenitom otklanjanju estetskih standarda kojima se prosuđuje film.

Ono što povezuje njegove filmove jest vizualno definirana ideja. Bilo da joj je povod u prizorima, u značenjima pojava, u nekom sistemskom filmskom postupku, ili pak u naknadnoj manipulativnoj intervenciji u gotovu filmsku traku, filmovi mu nastoje maksimalno iscrpiti i jasno izložiti polaznu ideju. Stilinovićevi filmovi zato su filmovi opredjeljenja. Različitost ideja i prikladna različitost postupaka od filma do filma, samo potvrđuju tu osnovnu karakteristiku Stilinovićeva filmskog pristupa (ili pristupa filma – kako hoćete).

No, u svoj različitosti postupaka, ima jedan postupak dojmljivo prisutan u gotovo svim najboljim Stilinovićevim filmovima: to je postupak pažljive ritmizacije materijala. Ona je uglavnom izvedena tokom snimanja, pitanje da li svijesno, ali je sugestivno prisutna bilo da je riječ o malim remekdjelima kakvi su Bježi, Zidovi, Kaputi, Sjene i dr, ili pak o sporijim filmovima (sporijeg ritma) kakav je primjerice Piši, ne samoće.

Tako se u najboljim Stilinovićevim filmovima stječu promišljenost i osjetljivost, jedno i drugo čvrsto filmski ukotvljeno.

Hrvoje Turković (1977)


Zidovi, Kaputi, Sjene

EKSPERIMENTALNI UTORAK: kratki hrvatski filmovi iz Regensburga

Za sve ljubitelje eksperimentalnog filma i one koji će to tek postati 28. listopada u 21 sat u kinu Tuškanac neće izostati dobar program. Ovaj utorka prikazat ćemo program HRVATSKI KRATKI ANIMIRANI I JEDNOMINUTNI FILM koji je prikazan na Donumenti 2008 u Regensburgu kao dio programa Dani hrvatskog filma. Donumenta (link:http://www.donumenta.de/) je multidisciplinarni program za suvremenu umjetnost i kulturu podunavskih zemalja (od 25. rujna do 06. studenog 2008.), a Hrvatska je zemlja koja se predstavlja ove godine.

Diana Nenadić, izbornica filmskog programa, odabrala je sljedeće filmove:

Where is the film?
( Milan Bukovac i Tomislav Vereš),

Silencijum
( Davor Međurečan i Marko Meštrović),

Dani preživjelog ratnika ( Vedran Šamanović),

Levijatan
( Simon Bogojević Narath),

Tomislav Gotovac (Tomislav Gotovac),

Teorija odraza ( Darko Bakliža),

Duplex
( Goran Trbuljak),

Oko ( Damir Čučić),

Unplugged
( Stjepan Mihaljević),

Bungee ( Jadranko Lopatić),

Soldat ( David Beroš Bonnot),

Krug ( Kruno Heidler),

Plac( Ana Hušman).



Ulaz je slobodan.



Simon Bogojević Narath: Levijatan, 2006

Eksperimentalni film u Tuškancu

Sezona je počela. U programu kina Tuškanac i ove godine našao se eksperimentalni film. Ciklus "Eksperimentalnog utorka" započinjemo sa prikazivanjem najboljih filmova prijavljenih na prošlogodišnju AURORU, festival novog animiranog filma koji se održava u Norwichu, Velika Britanija.

A kako je bilo na festivalu moći ćete pogledati 07. listopada u 21 sat kada prikazujemo 13 najbojih filmova. Fokus samog festivala je razumijevanje animacije na najširi mogući način. Festival je prošle godine izdao prvi DVD AURORA Edition 1 koji ćemo predstaviti u našem programu Eksperimentalni utorak. Drago nam je da se na DVD-u među ostalim najboljim filovima nalazi se i film "Memorija vrpce" Damira Čučića.

"Memorija vrpce" je putovanje mikro svijetom digitalnog zapisa. Kroz godine rada u montaži autor je sa raznih vrpci skupio određene količine digitalnog smeća. je kroz godine rada prikupio veće količine zvučnog smeća. Dva smetlišta su esencija apstraktne vizualne atrakcije.

Ostali filmovi koji će biti prikazani su: Mercurisu (Bret Battey), Radar (Volker Schreiner), Expansion (Sara Bjarland), Cult (Joe Gilmore & Paul Emery), Energie! (Thorsten Fleisch), Dove Coup (Ben rivers), Krypt (Lars nagler), Falsche Freund (Sylvia Schedelbauer), Head (Felix Dufour- LaPerriere & Dominic Etienne Simard), Wie Wir Leben (Nikolaus Jantush), Cities (Brandon Harrod), te Kaizer (Kotaro Tanaka). Cijelokupni program će trajati 67 minuta, a svi koji budu zainteresirani moći će kupiti DVD AURORA Edition 1.

Ulaz na projekciju je slobodan.