Mediji i edukacija
OBLICI EDUKACIJE UNUTAR FILMSKE AUTORSKE GRUPE
Na inicijativu tajnika Enthusia Plancka Hrvoja Horvata napisao sam zimi 2000. projekt razvoja Filmske autorske grupe. Projekt se temeljio na edukaciji mladih i razvoju prikazivačke djelatnosti. Tako su nastali mikrokino, autorske večeri, gost-predavač i filmska radionica. mikrokino Mikrokino je preuzeta internacionalna ideja o postojanju malih alternativnih dvorana za prikazivanje kratkometražnog filma. Projekcije mikrokina koncipirane su u mjesečni program. Posebna pozornost posvećena je hrvatskom kratkometražnom filmu, koji čini 65 posto ukupnog broja prikazanih filmova. Mikrokino otvara riznicu filmskih arhiva, ali i služi kao izlog novim ostvarenjima. Videotehnologija pruža mogućnost razmjene velikog broja filmskih i videoprograma, što pogoduje produkciji filmskih klubova. Neprofesijska scena posjeduje sve karakteristike nezaobilazna žarišta nacionalne kinematografije. Velik dio neprofesijske produkcije kvalitetom danas ravnopravno konkurira na manifestacijama profesionalna karaktera. Mikrokino u Samoboru prikazivalo je prije svega kinoklubašku produkciju, lanac mikrokina znači mogućnost da film vidimo u više navrata, u više mikrokina. Svi oblici filmske edukacije posežu za ilustracijama, primjerima. Projekcije kratkog metra u mikrokinu bile su polazište za što kvalitetniju izobrazbu polaznika filmske radionice. S vremenom je publika sama počela diktirati kvalitetu programa. Nakon više od dvije godine samoborsko mikrokino pamti gostovanja većeg broja filmskih autora. Iskoristili smo blizinu Zagreba u kojem živi većina hrvatskih filmskih autora, i u sklopu mikrokina organizirali autorske večeri. U Samoboru je gostovalo više od dvadeset filmskih autora. Vjerujem da su njihova gostovanja i poticaj vrlo važni za stvaranje autorske skupine u Samoboru. Mnogi su imali vremena za razgovor s polaznicima radionice, neki su odgledali vježbe mladih autora. Filmskim profesionalcima također godi naša inicijativa, tako da će gostovanja biti nastavljena U Samoboru smo svagdje gledali filmove; u prozračnoj dvorani Otvorenog učilišta, u zadimljenom podrumu Enthusia Plancka, čak i u učionici prilagođenoj tečaju krojenja i šivanja. Najposjećenija projekcija brojala je sedamdeset a najmanje gledatelja (jednog) bilježimo na jednoj ljetnoj projekciji 2002. godine. Tijekom dvije godine Samoborci su imali prilike vidjeti sedmdesetak projekcija na kojima je bilo prikazano nešto više od petsto naslova. Ideja Mikrokino je zamisao prerastanja lokalne sredine, stvorili smo webstranice, arhivu, učlanili se u međunarodnu organizaciju mikrokina. Najteže je bilo i još uvjeriti mjesne vlasti u kvalitetu projekta. Ništa lakše nije pokrenuti kinoklubove, koji su najpozvaniji prikazivači na lokalnim razinama, a definitivno je najteže prikupiti filmove i podatke o filmovima od hrvatskih autora. Srećom, naš je projekt prepoznat na državnoj i županijskoj razini. Do kraja godine očekujemo stvaranje još tri-četiri prikazivačke sredine i više od tisuću naslova na webstranicama. filmska radionica Namjerno vrlo otvorena i tolerantna, radionica je tijekom vremena okupila više od petnaestoro polaznika. Mnogi su dolazili povremeno. Gotovo su svi snimili barem jednu vježbu ili odslušali neko od predavanja. Svakoga tjedna poslijednje dvije godine, koliko radionica traje, nastojali smo s mladim kinoklubašima organizirati i održati filmska predavanja i tribine. Gostovanja autora u Samoboru rezultirala su vrijednim uozbiljenjem polaznika radionice. Tomislav Gotovac postao je apsolutni rekorder gostovanja s održanih šest dobro posjećenih predavanja o temi Ja autor. Osim Toma u Enthusiu Planck su dolazili: Zdravko Mustać - Uvod u eksperimentalni film, Dražen Žarković - Uvod u igrani film, Damir Čučić - Uvod u dokumentarni film, Darko Drinovac - Osnove filmske fotografije, Svjetlo, Obrada slike, Ljubo Lasić - Zvuk na filmu. Radionica je, osim zbog duljine trajana, specifič- na i zbog tzv. kućne radinosti, polaznici su prema dogovoru izvan rasporeda predavanja dolazili i mentoru doma. U Samoboru se napokon zahuktalo, počeli smo često razgovarati o filmu. Nezaustavljivo je krenula produkcija, detaljnije smo putem predavanja obradili sva tri filmska roda: Dokumentarni film - Specifična perspektiva autora unutar dokumentarnog filma - Snimanje izvan studija - Metoda prateće kamere - Portret u dokumentarnom. filmu - Veza filmskih rodova Igrani film - Filmski scenarij - Filmska produkcija - Kada? Igrani film u kinoklubu Eksperimentalni film - Očuđavanje zbilje - Filmski postupci - Ritam na filmu - Apstraktni film - Optički trik - Montaža - Zvuk u eksperimentalnom filmu Redoviti dolazak na sve oblike edukacije rezultirao je izdvajanjem skupine unutar radionice. Grupacija je formirala kriterije, organizirala suradnju i o filmu se mnogo raspravlja. Šestorica čine prvu generaciju, Mario Papić, Kruno Ptičar, Fran Sokolić, Goran Lehpamer, Kristijan Jenko i Matko Burić. Šestorka je snimila više od dvadeset radova, njihovi su radovi prikazivani na revijama amaterskog ali i na profesionalnim festivalima. Većina autora odlučila se za videotehnologiju i eksperimentalni film kao osnovni izričaj. U Samoboru je tako stvorena perspektivna filmska grupa koja će tek početi stvarati zapaženije kratke filmove i videoradove. MIKROKINOVA BAZA PODATAKA O KRATKOM METRU Prijava filma Film prijavom ulazi u bazu podataka. Slanjem filma na našu adresu film ulazi u program mikrokina, a posebnim odabirom u natjecateljski dio Interfesta. Prijava autora Prijavljene autore uvrstit ćemo u bazu podataka. Uz osobne podatke o autoru, bit će pridružena i cijela njihova filmografija. Prijava institucije Klubovi, savezi i druge prijavljene institucije bit će uvrštene u bazu podataka. Uz osobne podatke, bit će pridružena i cijela njihova filmografija. Prijava u lanac Mikrokina Projekt Hrvatsko mikrokino traži partnere koji bi prikazivali naše programe. Mikrokino programi mogu se prikazivati u nestandardiziranim prostorima za prikazivanje. Da bi neki prostor obnašao funkciju mikrokina, potrebno je da može primiti između 30 i 200 gledatelja, te da je u njemu moguće instalirati videozid ili veliki televizor. To može biti neka velika soba, galerija, kulturni centar, ugostiteljski objekt, diskoklub, klasična filmska ili kazališna dvorana, napušteni industrijski pogon, squotirana zgrada, veliki šator...Mikrokino može djelovati redovno u istom prostoru ili se po potrebi prostor može koristiti za jednokratnu uporabu. Projekt je zaštićen autorskim pravima i ne može se distribuirati, reproducirati, mijenjati ili koristiti na bilo koji drugi način osim uz odobrenje Mikrokino projekta ili vlasnika prava pojedinog djela.
Damir Čučić
|