Medijska kultura u nastavi
MEDIJSKI ODGOJ U VRTIĆU
Krešmir Mikić
Temeljni cilj svakog medijskog odgoja, pa tako i u vrtiću jest medijska kompetencija. Gledajući metodički i didaktički, medijski odgoj koristi se brojnim iskustvima pedagogije, pri čemu je to u novije vrijeme aktivni i kreativni odnos prema medijima. Djeci treba medije predstaviti kao oblikovno i izražajno sredstvo, dakle kao jedan oblik stvaralaštva (medijski odgoj koji je više usmjeren prema stvaralaštvu, produkciji). S njima valja isto tako razgovarati o medijskim, nazovimo ih proizvodima, analizirati medijske sadržaje i poruke (recepcijski orijentiran medijski odgoj) i naposljetku važno je promatrati i dječji doživljaj pojedinoga medija i to rabiti za pedagoško djelovanje (reprodukcijska orijentacija). Dakako da se ti pristupi međusobno ne isključuju, nego se dopunjuju i stvaraju preduvjete za sveobuhvatan medijski odgoj. U vrtiću se medijski odgoj naslanja na iskustva predškolske pedagogije, pri čemu se nikako ne smije zanemariti dječja mašta i kreativnost.
Susret s medijima danas se događa znatno ranije nego prije desetak godina. Glede medijskih sadržaja u roditelja i odgojitelja u tom kontekstu pojavljuje se pitanje dječjeg razlikovanja realnog svijeta i onog koji je predstavljen u medijima. Upravo u predškolskoga djeteta česta je pojava da ono više nije sigurno što potječe iz zbiljske, a što iz medijske (fiktivne) situacije, pa odgojitelji u svom radu o tome i te kako moraju voditi računa.
Nije rijetkost da djeca u svom ponašanju tijekom dana u vrtiću žele iskušati neku televizijsku situaciju, životno je provjeriti, pa se tada ne ponašaju baš najuzoritije. Tada je smisleno i pedagoški preporučljivo takvo medijski usmjereno ponašanje upravo rabiti za pedagoško djelovanje.
Započeti razgovor o televizijskoj seriji koja je potaknula ponašanje, a ako je grupa naprednija, odnosno vrtić bolje opskrbljen, djeca mogu i fotografskim aparatom ili videokamerom snimiti nešto što će nadopuniti njihov doživljaj. Takva metoda naime u djece stvara spoznaju kako su medijske poruke uvijek rezultat neke konstrukcije, nekog plana, aranžiranja, čime oni postaju medijski osviješteniji. Ako tome pridodamo novo iskustvo, zadovoljstvo i ponos , što su zajedno s drugom djecom stvorili vlastiti mali medijski proizvod, korist takva rada u vrtiću je višestruka.
(nastavlja se)
Krešimir Mikić
|