Oko kina
Eksperimetnalni i scenaristički utorci u Tuškancu
Šest kratkih — Slike razlike
Potkraj prosinca 2006. prikazan je u kinu Tuškanac program Reference to difference / Slike razlike, realiziran prije deset godina, na inicijativu medijske grupe FX Interzone. Sedam hrvatskih autora, Vlado Zrnić, Milan Bukovac, Igor Kuduz, Simon BogojevićNarath, Davor Mezak, Vladislav Kneževići Mario Kalogjera, snimili su od 1994. do 1996, uz potporu Instituta za suvremenu umjetnost Zagreb i Ministarstva kulture RH, niz videoradova koji su prikazani u brojnim galerijama i na različitim događanjima u Njemačkoj, Moldaviji, Sloveniji, Kanadi i drugdje. ”Posrijedi je izjednačen izbor što se sastoji od izrazito artikuliranih i istančanih djela, dojmljive smišljajne i zamišljajne, maštalačke, razlike među njima”, napisao je prije deset godina o tom programu Hrvoje Turković.
Prikazani su radovi Welcome to the Peak of Inteligence Igora Kuduza (1995), X Tactile Transition Vladislava Kneževića (1994-96), Hand of the Master Simona Bogojevića Naratha (1995), Autobiography Davora Mezaka (1995), Ave Vlade Zrnića (1995), Multiplication Milana Bukovca (1994), Krafty FX Interzone (Naomi) (1993), Ghosts (In Thy Machine) FX Interzone (The Beams) (1994), The Vision FX Interzone (Future Shock 2001) (1995), Afrika FX Interzone (Dino Dvornik) (1995), Intro: Modul 8 FX Interzone (1996) i Voyage FX Interzone (Lunohod) (1996).
Eksperimentalni utorak Ivana Martinca
|
Sve ili ništa, Ivan Martinac, 1968. |
Zbog velika zanimanja za kratke eksperimentalne filmove, program koji vode Mirna Belina i Marina Kožul preselio je početkom godine u veliku dvoranu Tuškanca. Prvi eksperimentalni utorak, 6. veljače 2007, bio je posvećen neprofesijskom opusu Ivana Martinca (Split, 1938-2005), a prikazani su njegovi filmovi Meštrović/ egzaltacija materije / (1960), Monolog o Splitu (1961-62), Armagedon ili kraj (1964), Mrtvi dan (1965), Život je lijep (1966), I’m Mad (1967), Atelier Dioklecijan (1967) i Sve ili ništa (1968). Filmove je Hrvatski filmski savez nedavno restaurirao uz stručnu pomoćErnesta Gregla i prema osobnim bilješkama i uputama autora.
Martinac je djelovao unutar Kinokluba Split, a filmove je, uvijek prema vlastitom scenariju, počeo snimati jošza vrijeme studija arhitekture u Beogradu. Poslije je snimao i u profesionalnim produkcijama.
’Ženski’ eksperimentalni utorak
Prva projekcija eksperimentalnih filmova u ožujku bila je u znaku autorica, jer su od sedam filmova čak pet snimile žene. Zajednički im je nazivnik ’nadrealistički’, a gledatelji su mogli dobiti solidan uvid u suvremeno eksperimentalno stvaralaštvo autorica i autora iz Austrije, Francuske, Njemačke, Tajvana, Ukrajine, Sjedinjenih Država i Velike Britanije.
Prikazani su radovi Banka Marine Gorbač, Ukrajina (2004), Reconstitution Hél#ne Abram, Francuska (2005), The Devil & The Fly Claire Fowler, Velika Britanija (2004), Dedicated to Unicorn Soo You, Tajvan (2006) i Nachtnebel Barbare Schaerf, Austrija (2005).
Iste su večeri prikazani i radovi 76-108 Viktora Hoffmana, Njemačka (2005) odnosno Her Heart is Washed in Water and Then Weighed Sashe Watersa, SAD (2006).
Sljedeći eksperimentalni utorak u ožujku bio je posvećen found footage filmovima novije produkcije.
Prikazano ih je sedam: Ashaman Hishama
M. Bizrija (2005), Miss Popularity Waynea Yunga (2006), Counter Volkera Schreinera (2004), Eût-elle été criminelle... Jean-Gabriela Périota (2006), Šdesi’re:š The Goldstein Reels, Romea Grünfeldera, 2004, Ein Sommer in Deutschland, Ichira Sueoke (2005) i It’s All Blooming Now Mt. Heart Attack, Markusa Wambsganssa (2005).
Za utorke u travnju najavljeni su programi expeREALITY (3. travnja) i Bizarbar (17. travnja).
Palunko utorkom
|
Palunko: razgovor s Ognjenom Sviličićem |
Svi zainteresirani za pisanje vlastitih scenarija od kraja veljače mogu jednom mjesečno, utorkom, u maloj dvorani kina Tuškanac razgovarati s uglednim scenaristima i razjasniti sve svoje eventualne dileme. Sugovornici su budućim scenaristima redatelji i scenaristi spremni s mladim kolegama podijeliti spoznaje o procesu nastanka scenarija. Projekt Hrvatskoga filmskog saveza Palunko zamišljen je kao oblik približavanja scenaristike svima zainteresiranima, a posebno onima koji se time žele baviti, a ne znaju kako uopće započeti.
Prvi razgovor s mladim scenaristima vodio je 27. veljače 2007. od 19 sati Antonio Nuić, redatelj filma Sve džaba i dijela omnibusa Seks, piće i krvoproliće.
Duško Popović
|