KINO/KINA
Bogata jesen
Filmski programi u kinu Tuškanac
Ciklus indijskog filma održan je od 9.
do 14. listopada 2006, a prikazano je šest indijskih filmova,
snimljenih od 1986. do 1996. Program je sastavilo Veleposlanstvo
Indije u Zagrebu, a zaokružuje pregled raznolikog indijskog
filmskog stvaralaštva, od masala-filmova (koji su
ime dobili po smjesi začina za slana jela, čaj ili voćne
salate) s uobičajenom ljubavnom dramom i plesnim i pjevačkim
sekvencama do art-filmova. Prikazani su Posjetitelj Satyajita
Raya (1991), Zaboravimo, prijatelji Kundana Shana
(1983), Mirch Masala Ketana Mehte (1986), Massey
Sahib Pradipa Krishena (1986), Mammo Shyama
Benegala (1994) i The Making of the Mahatma istog
redatelja (1996). Program je realiziran u suradnji Veleposlanstva
Indije, Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Hrvatskoga
filmskog saveza. Na svečanosti otvaranja govorila je Rada
Šešić, velika poznavateljica indijskoga filma i kulture
i predavačica indijskog filma na Sveučilištu u Amsterdamu,
istaknuvši između ostalog da u Indiji svakoga dana četrnaest
milijuna posjetitelja pogleda neki film.
Serija projekcija eksperimentalnih filmova, pod zajedničkim
naslovom Kratkih
6 u Tuškancu, započela je u maloj dvorani Kina
Tuškanac u utorak, 10. listopada 2006, i nastavljena svakoga
drugog utorka u mjesecu. Do kraja godine održano je šest
programa, poput izbora najzanimljivijih filmova s Internacionalnog
festivala eksperimentalnog filma 25fos ili islandskih audio-vizualnih
radova, prikazanih u utorak, 24. listopada pod skupnim
naslovom Hladno srce: Island.
U nedjelju, 15. listopada, prikazan je igrani film mladoga
crnogorskog redatelja Željka Sošića Imam nešto važno da vam kažem (2005).
Sošić je apsolvent Akademije na Cetinju, a u njegovu prvom
igranom filmu u glavnoj je ulozi poznati pjevač Bojan Marović,
uz Dragana Nikolića, Natašu Vinković, Varju Đukić i Milana
Gutovića. Glavni je lik Balša, mladi violončelist koji
dobije ponudu za nastavak karijere u inozemstvu, a posebna
je vrijednost filma snimateljski rad Vladimira Vučinića,
koji je snimao po ugledu na Dogmu, filmski kredo danskih
umjetnika. Tako je prvi dio filma snimljen u jednom kadru
sa statičnom kamerom, drugi je dio filma snimljen u više
kadrova, ali opet sa statičnom kamerom, dok je u trećem
dijelu snimano iz ruke, a u četvrtom je dio snimaka sačinjen
statičnom kamerom, a dio iz ruke. Nakon projekcije publici
su se predstavili redatelj, snimatelj i glavni glumac.
Ciklus filmova Claudea Chabrola nastavljen je
16. listopada filmovima Raskid (1970)
i Doktor Popaul (1972) te Nevini ljudi prljavih ruku (1975)
i Krvni
srodnici (1978), a 23. listopada prikazani su i Violette Noziere (1978)
te Ženski posli (1988). Program je organiziran i
realiziran suradnjom Hrvatskoga filmskog saveza, Jugoslavenske
kinoteke i Francuskog instituta.
Od 17. do 23. listopada trajala je Smotra suvremenog talijanskog filma,
ostvarena u suradnji Hrvatskoga filmskog saveza s Talijanskom
federacijom filmskih klubova i Talijanskim institutom za
kulturu. Prikazani su filmovi Eve Ciuk Stvarnosti
Kosova, glasovi manjina (2005), a redateljica i scenaristica
je bila i gošća na projekciji, Pina La Face Vidjet će te u Cosenzi (2005)
s gostovanjem autora, Eugenija Cappuccia Želio sam samo spavati na njoj (2004),
Paola Franchija Gledateljica (2004), Antonia Capuana Marijev rat (2005),
Francesca Calogera Nježnost dodira (1987), Pet olujnih dana (1997), Neumoljivi
poručnik Rossi (2002), Mjesta gdje je živio Kum (2004)
i Noćni
čuvar (2000), Daniele Gaglianone Čak ni sudbina (2004),
Massima Andreija Majka
priroda (2005), Artura Lavorata i Felicea D’Agostina Pjesma novih emigranata (2005),
Marca Turca U drugoj državi (2005), Lucia Pellegrinija Sad ili nikad (2003),
Luce Lucinija Savršen čovjek (2005), Luce Minierija
i Paola Genovesea Nema
poruke na sekretarici (2004) i Costanze Quatrglio Otok (2003).
Dio filmova prikazan je u Talijanskom institutu za kulturu,
na Akademiji dramske umjetnosti, te u Vijećnici Filozofskog
fakulteta u Zagrebu. Predavanje o talijanskom filmu u
prvom desetljeću novog stoljeća održao je Paolo Minuto,
umjetnički direktor i docent povijesti talijanske kinematografije.
|
Luchino Visconti |
U srijedu, 25. listopada, održana je projekcija kratkih
filmova sa zajedničkim sloganom Daj mi kino! te
američka politička komedija Little Miss Sunshine (2006)
redatelja Jonathana Daytona i Valerie Faris, o američkom
kultu uspjeha.
Od 26. listopada trajao je ciklus filmova Luchina Viscontija,
u povodu stogodišnjice rođenja. Prikazani su filmovi Zemlja drhti (1948), Drage
zvijezde Velikog medvjeda (1965), Rocco i njegova braća (1960)
te Portret
Luchina Viscontija redatelja Carla Lizzanija (1999).
U nedjelju, 29. listopada, održan je u Kinu Tuškanac Dan hrvatske animacije,
na kojem su prikazani filmovi djece i mladeži iz 2005/2006,
filmovi studenata ALU, Zagreb, natjecateljski program hrvatskog
animiranog filma u sezoni 2005/2006. i filmovi u povodu
pedeset godina Studija za animirani film Zagreb filma,
a na kraju su podijeljene nagrade i priznanja.
Od 6. do 11. studenoga trajao je Ciklus Louise Brooks,
američke glumice iz doba nijemoga filma, svojedobne heteroseksualne
i lezbijske ikone, u povodu stogodišnjice rođenja. Prikazani
su filmovi u kojima je glumila, Pandorina
kutija (1929) i Dnevnik izgubljene (1929)
Georga Wilhelma Pabsta te film Živjeti svoj život (1962)
Jean-Luca Godarda, u kojem je glavni lik Nane Kleinfrankenhein
sačinjen kao posveta Louise Brooks.
U petak, 10. studenoga, započeo je Ciklus Vittorija Gassmana,
prikazivanjem filmova Brancaleoneova vojska (1966)
redatelja Marija Monicellija i Toliko
smo se voljeli (1974) redatelja Ettorea Scole, a
nastavljen je filmovima Miris
žene (1974) Dina Risija, Tatarska pustinja (1976)
Valerija Zurlinija i Porodica (1987) Ettorea
Scole.
U sklopu Dana srpske kulture u Zagrebu prikazani
su u nedjelju, 26. studenoga, filmovi Olega Novkovića (rođena
1968, diplomirao filmsku i televizijsku režiju na Fakultetu
dramskih umetnosti u Beogradu, u klasi Srđana Karanovića),
dugometražni dokumentarac Rudarska opera, o mladoj
redateljici koja dolazi u rudarski grad Bor kako bi postavila
Brechtovu predstavu Opera za tri groša, te
igrani film Sutra ujutru, ljubavna drama koja je
višestruko nagrađivana na nizu festivala, od Sopota, gdje
je proglašena najboljim filmom festivala, do festivala
u Aleksandriji, gdje je osvojila nagrade za scenarij i
žensku ulogu, a srpski je kandidat za Oscara 2007.
U glavnim su ulogama Uliks Fehmiu, Nada Šargin, Nebojša
Glogovac i Lazar Ristovski. Scenaristica je obaju filmova
beogradska dramaturginja Milena Marković.
Fantastika u španjolskom filmu,
od 27. studenoga do 4. prosinca 2006,
započela je prikazivanjem filmova Luisa Buńuela, Andaluzijski pas (1929), Šimun
iz pustinje (1965), Viridana (1961) te Anđeo uništenja (1962),
a nastavljena prikazivanjem filmova Alejandra Amenábara Otvori oči (1997)
i Uljezi (2001), odnosno Fausto 5.0 Álexa
Ollé, Isidra Ortiza i Carlosa Padrisa.
|
Krzysztof Kieslowski |
Ciklus Krzysztofa Kieslowskog započeo je 5. prosinca
prikazivanjem Dekaloga 1 i 2, a nastavljen
idućih dana prikazivanjem Dekaloga 3, 4, 5 i 6, 7, 8, 9 (iz
1988) i 10, iz 1989, a nastavljen projekcijama filmova Tri
boje: Plavo (1993), Tri boje: Bijelo (1994), i Tri
boje: Crveno (1994). Program je ostvaren u suradnji Hrvatskoga
filmskog saveza i Veleposlanstva Republike Poljske.
Duško Popović
|