Film u školi
Metodički pristup filmu Tolerancija Zlatka Grgića i Branka Ranitovića
Prošlogodišnji su šestaši u okviru medijske
kulture gledali animirani film Tolerancija autora
Zlatka Grgića i Branka Ranitovića. Iako je film nastao
davne 1967, aktualan je i danas; naime, tema je filma nesnošljivost,
netrpeljivost i netolerancija prema ljudima koji se po
nečem razlikuju od drugih. Priča se ponavlja i sve se vrti
u krugu iz kojega nema izlaza.
Ili možda ipak ima?! Takvo razmišljanje potaknulo je
učenike na problemsko-stvaralački pristup filmu. Nakon
analize i interpretacije filma učenici su pokušali iznaći
rješenja za tako važan društveni problem koji film obrađuje.
U tome nam je pomoglo forum-kazalište.
Naime, prema riječima istaknute zagrebačke dramske pedagoginje
Ivane Marijančić, »forum-kazalište je najčešća metoda kazališta
potlačenih, koja se koristi u stotinjak zemalja svijeta.
Razvio ga je istaknuti brazilski redatelj i kulturni djelatnik
Augusto Boal. To je zapravo okupljanje u kojem sudjeluju
i glumci i gledatelji. Gledatelji nisu ovdje pasivna bića,
već su pozvani da zamijene protagoniste kako bi pronašli
rješenje ili alternacije za potlačeni lik na sceni. Osnova
su kratke forum-scene koje prikazuju probleme određene
zajednice i u kojima nisu ponuđena rješenja, nego se u
nalaženje rješenja aktivno uključuju gledatelji zamjenjivanjem
likova na pozornici i improvizacijom osobnih rješenja.«
Dakle, nakon gledanja filma, organizirali smo radionicu
pod naslovom Ima li tolerancije među nama?. Učenici
su najprije iznosili najčešće probleme u razrednom odjelu,
a zatim su u manjim grupama odglumili problem te pokušali
pronaći rješenje. Ako učenici gledatelji nisu bili zadovoljni
rješenjem problema, mogli su zamijeniti likove na pozornici
i improvizirati osobna rješenja. Taj se način rada veoma
svidio učenicima te su ga primijenili i na satovima razrednog
odjela za rješavanje različitih razrednih problema. Metoda
je veoma korisna za miroljubivo rješavanje problema, osvješćivanje
potreba ljudi pokraj nas, analizu osobnih postupaka djelovanja,
traženje drukčijih načina djelovanja itd.
NASTAVNO PODRUČJE: MEDIJSKA KULTURA
NASTAVNA JEDINICA:
ZLATKO GRGIĆ— BRANKO RANITOVIĆ: TOLERANCIJA (1967)
RAZRED: VI.
NASTAVNI SUSTAVI (mogući): interpretativno-analitički;
problemsko-stvaralački; korelacijsko-integracijski
TIP NASTAVNOG SATA: interpretacija animiranog filma
OBLICI RADA: čelni/frontalni, pojedinačni, u skupini,
u paru
NASTAVNE METODE
- metoda pokazivanja / demonstracije
- dijaloška metoda
- metoda čitanja
- metoda pisanja
- metoda usmenog izlaganja
- metoda crtanja (plakati i umne mape)
- metoda praktičnoga samostalnog rada
- metoda recepcije
- metoda promatranja
- metoda rada na tekstu i druge
ZADAĆE NASTAVNE JEDINICE
a) OBRAZOVNE
- filmski rod
- filmska vrsta
- o zagrebačkoj školi crtanog filma /
povijest i dosezi
- upoznati učenike s autorima filma
i njihovim umjetničkim radom
- filmska ekipa
- tema i osnovna misao filma
- mjesto i vrijeme radnje
- sadržaj filma po sekvencama
- karakterizacija likova
/ etičko-psihološka, fizička...
- filmska izražajna sredstva
/ izmjena planova i rakursa, ritmičnost sekvenci, osobitosti
crteža — elementi karikaturalnosti, uloga glazbe autora
Davora Kajfeša, uloga boje u slikanju likova, jednostavnost
kostimografije i scenografije, tonska strana filma: govor,
glazba, šumovi
b) FUNKCIONALNE
- razvijanje senzibilnosti za prihvaćanje animiranog
filma
- razvijanje sposobnosti zapažanja, imenovanja,
prosuđivanja osobitosti filmskog djela
- razvijanje sposobnosti
izražavanja osobnih prosudbi i doživljaja
- razvijanje
sposobnosti za samostalnu analizu filmskog djela
- razvijanje
sposobnosti mišljenja, zaključivanja, prosuđivanja, maštanja,
pristupa temi u suodnosu/korelaciji s drugim nastavnim
područjima unutar hrvatskog jezika (unutarnja korelacija)
te s ostalim predmetima (međupredmetna korelacija)
c) ODGOJNE
- obogatiti učenikov emocionalni i intelektualni život;
izgrađivanje estetskog ukusa
- potaknuti učenike na razmišljanje o odnosima u društvu
i pravim životnim vrijednostima
- uspostavljanje novog
odnosa prema sebi i svijetu u kojem živimo; razvijanje
humanističke svijesti
- poticati učeničku kreativnost i inovativnost
- vrednovanje osobnih i tuđih postupaka
- odgajanje za razumijevanje i toleranciju među ljudima
(poštovati drukčije običaje, druga uvjerenja, narode,
mišljenja; rasna snošljivost)
- razvijanje kritičkog odnosa prema krutim i isključivim
ljudima
- razvijanje interesa za gledanje i prosuđivanje umjetničkih
djela
d) KOMUNIKACIJSKE
- komunikacija s filmskim djelom; verbalna, neverbalna
komunikacija
- primanje poruka filma
- aktualiziranje teme filma
- uspoređivanje sa srodnim
umjetnostima
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA
- film i video
- grafoskop i prozirnica
- školska ploča i kreda
- anketni listići
- učenički radovi
- nastavni listići
- čitanka
- plakat
- stručna literatura
USTROJ NASTAVNOG SATA
I. UVOD
II. GLEDANJE FILMA
III. INTERPRETACIJA FILMA
IV. USMJERENO GLEDANJE FILMA
RAZRAĐENO
1. DOŽIVLJAJNO-SPOZNAJNA MOTIVACIJA
- a) asocijativni niz vezan uz poticajnu riječ tolerancija
- b) plakat (o pravima ljudi, vjerskoj, nacionalnoj
snošljivosti...)
- c) razgovor o tolerantnim i netolerantnim osobama
u razredu, školi, susjedstvu, o toleranciji u obitelji
(aktualizacija teme)
- d) anketni listić
2. NAJAVA FILMA I LOKALIZACIJA (podaci o autoru i
njegovu umjetničkom radu; zagrebačka škola crtanog filma)
3. UPUTE ZA USMJERENO GLEDANJE FILMA I RAD KOJI SLIJEDI
(pripremni radovi i podjela listića; obratiti pozornost
na izmjenu planova i rakursa, ulogu glazbe, osobitosti
crteža, ulogu boje u slikanju likova, ritmičnost sekvenci;
rad u skupinama: bilježiti zvukove — govor, glazbu, šumove
te uočiti osobitosti scenografije i kostimografije)
4. PROJEKCIJA FILMA
5. INTELEKTUALNO-EMOCIONALNA STANKA
6. OBJAVA DOŽIVLJAJA I NJIHOVA KOREKCIJA (anketni listić
o dojmovima, raspoloženju, najzanimljivijoj sekvenci...)
7. ISTRAŽIVANJE (nastavni listići — rad u paru)
- određivanje filmskog roda i vrste filma
- određivanje teme, mjesta i vremena radnje
- kompozicija i sadržaj filma po sekvencama
- prosudba fabule
- analiza likova i njihovih odnosa: etičko-psihološka,
fizička karakterizacija
- otkrivanje osnovne misli djela
- aktualizacija teme — primjeri nesnošljivosti među
navijačima, sportašima, obiteljima, školama, gradovima...;
razgovor o granicama tolerancije — komentar na poznatu
poslovicu da pametniji uvijek popušta
- filmske osobitosti djela
- grupni rad (crtani animirani film; strukturalni
elementi animiranog filma; sredstva crtanofilmskog izraza
— crtež, animacija, ritam, dekor, boje, zvuk, glazba,
geg, šum; kostimografija, scenografija, scenarij, karikaturalnost)
8. OBJAVA REZULTATA I KOREKCIJA
9. SAŽIMANJE I UOPĆAVANJE (ponovna projekcija dijelova
filma)
10. ZADAVANJE ZADATAKA ZA SAMOSTALNI RAD
- pismeni komentar indijanske poslovice: Nikad ne kritiziraj
čovjeka dok barem milju nisi hodao u njegovim cipelama.
- izrada plakata, umne mape ili stripa s temom tolerancije
MEĐUPREDMETNA KORELACIJA
- LIKOVNA UMJETNOST
- GLAZBENA UMJETNOST
- POVIJEST
- KAZALIŠNA UMJETNOST
- DRAMSKI ODGOJ
UNUTARNJA KORELACIJA
- JEZIČNO IZRAŽAVANJE
a) stvaralačko prepričavane — promjena završetka filma
b) priprema i pisanje školske zadaće: Nije lako biti
netko drugi
- KNJIŽEVNOST
S. Glavašević: Priča o djetinjstvu
T. Bilopavlović: Paunaš
B. Dovjak-Matković: Milka
Z. Krilić: Zašto mene svi odgajaju
N. Iveljić: Zid
P. Voranc: Đurđice
T. Petrasov Marović: Dječak i lastavica
- SCENSKE IMPROVIZACIJE — forum-kazalište
- STRIP
- UMNE MAPE
- PLAKAT
- TV-EMISIJA
- RADIJSKA EMISIJA
Sanja Biškup
|