Metodički pristupi
UVOD U TEORIJU ANIMIRANOGA FILMA I POVIJEST ANIMACIJE
(Plan predavanja)
Uvod
Predavanja sam strukturirao tako da se polaznici u potpunosti upoznaju s osnovama
kompleksa žanra, umjetnosti, tehnologije i obrazovanja u animaciji, polazeći
od premise da su se o animaciji informirali tek na razini opće kulture uobičajeno
visoko informirana intelektualca, koji ipak nema nikakvih konkretnijih saznanja
o metieru. Posebno je važno da se nastavnici točno upoznaju s problematikom
žanra, jer je animacija postala neobično popularna, radionice su sve češća
pojava, pa pogrešno, ili nedovoljno informirani voditelji djecu mogu upućivati
u pogrešnim smjerovima te za mnoge vrlo složene umjetnosti, ali prekrasno
jednostavne ako ispravno razumijemo ključne točke koje je određuju i razlikuju
ne samo od ostalih umjetnosti nego i od ostalih filmskih žanrova. Konačno,
važno je uočiti i njezine komplementarne karakteristike, kako bi se animacija
shvatila i kao slijed umjetničkoga sazrijevanja kako u poziciji stvaralaštva,
tako i u poziciji percepcije, ili najjednostavnije medijske komunikacije.
Animaciju proučavamo s triju stajališta (poticaja):
1. Animacija kao fantastičan i samosvojan filmski žanr.
2. Animacija kao tehnološka infrastruktura mnogih drugih (suvremenih) medijskih
komunikacijskih sustava.
3. Animacija kao originalni i nenadomjestivi obrazovni ’alat’ u sazrijevanju
djece (i odraslih).
4. Predavanja prema metodskim jedinicama
(izvedbeni program predavanja)
1. sat
Osnovna teoretska saznanja o animaciji
U ovome satu polaznici će se upoznati s osnovnim teoretskim
karakteristikama umjetnosti snimanja ’kvadrat po kvadrat’.
Što integracija predložaka kod filmskog snimanja znači
u tehnološkom, žanrovskom i filozofsko-komunikacijskom
smislu? Koje su ključne tehnološke (pa stoga i perceptivne)
razlike između animacije i ostalih filmskih žanrova?
2. sat
Povijest animiranoga filma
Proći ćemo ključne povijesne točke koje su odredile žanr,
od optičkih igračaka u 19. stoljeću do, simbolično kazano,
Animafesta 2006. Vidjet ćemo inserte iz filmova: Fatasmagorie (Emile
Cohl — prvi ’pravi’ animirani film), Gertie
Dinosaur (Winsor McCay — prvi komercijalni film), Potonuće Lusitanije (Winsor
McCay — prvi artistički animirani film), inserti iz filmova
Walta Disneyja Parobrod
Willie (prvi zvučni animirani film i prvi javni ’nastup’
Mickeya Mousea), Snjeguljica
i sedam patuljaka (prvi cjelovečernji animirani
film) i Fantazija (najimpresivnije
djelo u povijesti animacije). Potom ćemo vidjeti inserte
iz filmova Alexandera Alexeieffa i Jurija Norsteina.
3. sat
Povijest animiranoga filma u primjerima različitih tehnika
Nastavak predavanja o povijesti animacije, ali iz drugog
kuta. Budući da je u animaciji likovnost ključna umjetnička
supstancija, povijest žanra možemo lijepo analizirati putem
primjera različitih tehnika u animaciji. Tako ćemo vidjeti
primjere najbolje klasične animacije (Tex Avery), animacije
pod kamerom (Caroline Leaf), eksperimentalne animacije
(Norman McLaren), kolaž-animacije (Vano Ivanov) i trodimenzionalne
računalne animacije (radovi studija Pixar).
4. sat
Zagrebačka škola animiranih filmova
Sat ćemo posvetiti jednoj od najčudesnijih pojava u
povijesti animacije i najblistavijih epizoda u sveukupnoj
(medijskoj) povijesti naše kulture. Pokazat ću neke ključne
primjere (Kristl, Mimica, Vukotić, Dovniković, Dragić,
Marušić, Kolar, Marks, Zimonić). Objasnit ću tehnološke
i svjetonazorske značajke koje školu definiraju unutar
sveukupnoga razvoja animacije, a pokušat ću objasniti
kulturološke i sociološke razloge njezina nastanka, njezine
propasti kao i moguće revitalizacije.
5. sat
Tehnologija animiranoga filma
Na posljednjem satu predavanja s polaznicima ću ’proći’
čitav proces produkcije jednog animiranoga filma, od sinopsisa
do ton-kopije. Posebno ću im skrenuti pozornost na umjetničke
točke koje znače ’izvrsnost’ jednog animiranog filma. Objasnit
ću im i neka obilježja najnovijih procesa u produkciji
u odnosu na klasično trik-snimanje. Reći ćemo nešto i o
tržištu, distribuciji i autorskim pravima, kao i o budućnosti
žanra u svjetlu tržišne i komunikacijske globalizacije.
Posebnu pozornost posvetit ćemo prirodi i nužnosti različitih
oblika obrazovanja u animaciji.
Joško Marušić
|