Metodički pristupi
METODIČKI PRISTUP FILMU TOLERANCIJA ZLATKA GRGIĆA I BRANKA RANITOVIĆA
Prošlogodišnji su šestaši u okviru medijske
kulture gledali animirani film Tolerancija, autora
Zlatka Grgića i Branka Ranitovića. Iako je film nastao
davne 1967. godine, aktualan je i danas; naime, tema je
filma nesnošljivost, netrpeljivost i netolerancija prema
ljudima koji se po nečem razlikuju od drugih. Priča se
ponavlja i sve se vrti u krugu iz kojega nema izlaza.
Ili možda ipak ima?! Takvo razmišljanje potaknulo je
učenike na problemsko-stvaralački pristup filmu. Nakon
analize i interpretacije filma, učenici su pokušali iznaći
rješenja za važan društveni problem koji film obrađuje.
U tome nam je pomoglo forum-kazalište.
Naime, prema riječima istaknute zagrebačke dramske pedagoginje
Ivane Marijančić, »forum-kazalište je najčešća metoda kazališta potlačenih, koja se koristi
u stotinjak zemalja svijeta. Razvio ga je istaknuti brazilski redatelj i kulturni
djelatnik Augusto Boal. To je zapravo okupljanje u kojem sudjeluju i glumci i
gledatelji. Gledatelji nisu ovdje pasivna bića, već su pozvani da zamijene protagoniste
kako bi pronašli rješenje ili alternacije za potlačeni lik na sceni. Osnova su
kratke forum-scene koje prikazuju probleme određene zajednice i u kojima nisu
ponuđena rješenja, nego se u nalaženje rješenja aktivno uključuju gledatelji
zamjenjivanjem likova na pozornici i improvizacijom osobnih rješenja.«
Dakle, nakon gledanja filma, organizirali smo radionicu
pod naslovom Ima li tolerancije
među nama? Učenici su najprije iznosili najčešće
probleme u razrednom odjelu, a zatim su u manjim skupinama
odglumili problem te pokušali pronaći rješenje. Ako učenici-gledatelji
nisu bili zadovoljni rješenjem problema, mogli su zamijeniti
likove na pozornici i improvizirati osobna rješenja. Taj
se način rada veoma svidio učenicima te su ga primijenili
i na satovima razrednog odjela za rješavanje različitih
razrednih problema. Metoda je veoma korisna za miroljubivo
rješavanje problema, osvješćivanje potreba ljudi pokraj
nas, analizu osobnih postupaka djelovanja, traženje drukčijih
načina djelovanja.
Nastavno područje: Medijska kultura
Nastavna jedinica:
Zlatko
Grgić — Branko Ranitović: Tolerancija (1967)
Razred:
VI.
Nastavni sustavi (mogući):
interpretativno-analitički; problemsko-stvaralački; korelacijsko-integracijski
Tip nastavnog sata:
interpretacija
animiranog filma
Oblici rada:
čelni / frontalni,
pojedinačni, u skupini
Nastavne metode:
- metoda pokazivanja / demonstracije
- dijaloška metoda
- metoda čitanja
- metoda pisanja
- metoda usmenog izlaganja
- metoda crtanja (plakati i umne mape)
- metoda praktičnoga samostalnog rada
- metoda recepcije
- metoda promatranja
- metoda rada na tekstu i druge
Zadaće nastavne jedinice
a) Obrazovne:
- filmski rod
- filmska vrsta
- o zagrebačkoj školi crtanog filma / povijest i dosezi
- upoznati učenike s autorima filma i njihovim umjetničkim
radom
- filmska ekipa
- tema i osnovna misao filma
- mjesto i vrijeme radnje
- sadržaj filma po sekvencama
- karakterizacija likova / etičko-psihološka, fizička
...
- filmska izražajna sredstva/ izmjena planova i rakursa,
ritmičnost sekvenci, osobitosti crteža — elementi karikaturalnosti,
uloga glazbe autora Davora Kajfeša, uloga boje u slikanju
likova, jednostavnost kostimografije i scenografije,
tonska strana filma: govor, glazba, šumovi
b) Funkcionalne:
- razvijanje senzibilnosti za prihvaćanje animiranog
filma
- razvijanje sposobnosti zapažanja, imenovanja, prosuđivanja
osobitosti filmskog djela
- razvijanje sposobnosti izražavanja osobnih prosudbi
i doživljaja
- razvijanje sposobnosti za samostalnu analizu filmskog
djela
- razvijanje sposobnosti mišljenja, zaključivanja,
prosuđivanja, maštanja, pristupa temi u suodnosu / korelaciji
s drugim nastavnim područjima unutar hrvatskog jezika
(unutarnja korelacija) te s ostalim predmetima (međupredmetna
korelacija)
c) Odgojne:
- obogatiti učenikov emocionalni i intelektualni život;
- zgrađivanje estetskog ukusa
- potaknuti učenike na razmišljanje o odnosima u društvu
i pravim životnim vrijednostima
- uspostavljanje novog odnosa prema sebi i svijetu
u kojem živimo; razvijanje humanističke svijesti
- poticati učeničku kreativnost i inovativnost
- vrednovanje osobnih i tuđih postupaka
- odgajanje za razumijevanje i toleranciju među ljudima
(poštovati drukčije običaje, druga uvjerenja, narode,
mišljenja; rasna snošljivost)
- razvijanje kritičkog odnosa prema krutim i isključivim
ljudima
- razvijanje interesa za gledanje i prosuđivanje umjetničkih
djela
d) Komunikacijske:
- komunikacija s filmskim djelom / verbalna, neverbalna,
ironička
- primanje poruka filma
- aktualiziranje teme filma
- uspoređivanje sa srodnim umjetnostima
Nastavna sredstva i pomagala:
- film i video
- grafoskop i prozirnica
- školska ploča i kreda
- anketni listići
- učenički radovi
- čitanka
- stručna literatura
- nastavni listići
Ustroj nastavnog sata
I. Uvod
II. Gledanje filma
III. Interpretacija filma
Razrađeno
1. Doživljajno-spoznajna motivacija
Sanja Biškup
|