Povijesno-teorijske teme
POVIJESNA POETIKA FILMSKOG SPEKTAKLA
U mnogobrojnim, gotovo nikad u potpunosti
dorečenim ni sveobuhvatnim te nužno (iako pretežito nehotice)
provizornim klasifikacijama i definicijama filmskih žanrova,
spektakl je jedan od težih slučajeva. Spektakl se naime
ne smatra žanrom u onom smislu u kojem se to smatraju vestern,
triler, film strave, znanstvenofantastički film, pa čak
i komedija ili melodrama, i u pregledima žanrova spektakla
kao takva redovito nema. Spektakl se ujedno, kad ga se
spominje, redovito povezuje s povijesnim tematskim slojem,
dakle gotovo se uvijek govori zapravo o povijesnom spektaklu.
|
Rođenje jedne nacije, David W. Griffith,
1915. |
Naime, povijesne teme pružaju, u pogledu scenografske
i kostimografske rekonstrukcije razdoblja, kao i u smislu
prikaza velikih događaja (najčešće bitaka i sličnih masovnih
scena), najviše razloga za tvorbu prizora koji se mogu
označiti spektakularnima, premda sam element vizualnoga
spektakla, odnosno prizorne spektakularnosti, ne mora nužno
biti povezan s povijesnim; mogu postojati, a i postoje
i filmovi koji bi se rabeći konvencionalne i općeprihvatljive
žanrovske nazive mogli nazvati i ratnim spektaklima (Najduži
dan), znanstvenofantastičnim spektaklima (serijali
o Ratovima zvijezda) ili tek fantastičkim (fantazijskim)
spektaklima (trilogija o Gospodaru prstenova), a
i tzv. filmovi katastrofe (poput Titanica) redovito
su izrazito spektakularni. Tako i Ira Konigsberg definira
filmski spektakl (kako prenosi Hrvoje Turković u knjizi Film:
zabava, žanr, stil, Zagreb 2005) kao »igrani film
koji je urađen uz velike troškove i koji nudi bujni vizualni
pano živopisne scenerije, mnoštva glumaca i uzbudljive
akcije. Cecil B. de Mille uradio je više takvih filmova,
uključujući njegove dvije verzije Deset
zapovijedi (1923.
i 1956). Iako takvi filmovi često naglašavaju glamur i
egzotičnost prošlih vremena i uzbudljivost povijesnih zbivanja,
ponekad se dostatna količina spektakla postiže i u suvremenim
ambijentima, kako to svjedoči de Milleov cirkuski film Najveća
predstava na svijetu koji je dobio Oscara za najbolji
film 1952« (citirano prema Turković, 2005: 165).
Konigsberg
dalje sa spektakla upućuje na epski film, a taj se naziv
(alternativno filmski ep) često susreće u publicistici
kada se govori o povijesnom spektaklu.
Konigsberg zapaža
da se u filmu naziv ep »općenito primjenjuje na djela
velikog raspona, spektakla i akcije, koja više prate
zalet nego lik, herojsku akciju prije nego herojske vrline.
Junak, kao i njegov književni prototip, veličajnim je likom,
plemenit ratnik i intenzivan ljubavnik; poput književnih
junaka veći je od života, ali s osobitom holivudskom priprostošću,
sentimentalnošću i nerealnošću, i bez osobitog univerzalnog
djelovanja. Postoje brojni filmovi koji pristaju ovome
opisu, svi se bave udaljenim kulturama i vremenima, najčešće
svodeći kulturnu pozadinu na razinu stripovskog prikazivanja
— na primjer i nijema verzija Ben Hura (1926) što ju
je režirao Fred Niblo, i zvučni proizvod iste priče, kojeg
je 1959. režirao William Wyler« (citirano prema Turković,
2005: 165). U članku o povijesnom filmu Konigsberg dodatno
kontekstualizira epski film: »Kada proizvodnja (povijesnog
filma, op. B. K.) postaje skupa i pretenciozna, broj
likova velik, a pripovijedanje obuhvatno i panoramsko,
tada imamo ono što smo prije odredili kao epski film«
(citirano prema Turković, 2005: 165). Slične veze povijesnoga
spektakla, običnoga povijesnog filma i epskog filma nalazi
i Marko Babac, koji za povijesni film nalazi da se često
javlja kao povijesni spektakl, jer »obrađuje istorijske
događaje širokih razmjera, sa raskošnom dekoracijom i
kostimima, sa mnoštvom ljudi i atrakcija...Vrlo često prikazuje
ratne sukobe, velike pokrete masa, žestoke bitke na kopnu,
moru i vazduhu« (Babac, 1993: 254, citirano prema Turković,
2005: 166), dok epski film definira kao vrstu filma »koja
se bavi herojskom dramom važnih ljudi u velikim istorijskim
događajima. Srodan je ratnom i istorijskom filmu, a takođe
sadrži i elemente superspektakla (masovne scene i velike
dekore). Dramaturgija se sastoji od polivalentnih tokova
zapleta, slično filmu-romanu, od kojih, po pravilu, jedan
je ljubavni tok. Snimanje takvog filma pretpostavlja
visokobudžetske troškove...Filmovi Davida Warka Griffitha Rađanje
jedne nacije (1915) i Netrpeljivost (1916) smatraju
se prvim epskim filmovima. Najviše su snimani u Holivudu
i u kinematografijama socijalističkih zemalja...Među
najpoznatije spadaju filmovi Davida Leana Lorens
od Arabije (1962) i Doktor
Živago (1965) i Sergeja Bondarčuka Rat i
mir (1964) i Vaterlo (1970)« (Babac,
1993: 155, citirano prema Turković, 2005: 166).
Kako vidimo iz navedenih citata, kao temeljna i ključna
komponente filmskoga spektakla uzimaju se raskošna scenografija
i kostimi te masovne scene, često i panoramski prikaz zbivanja
što onda uvjetuje i skupoću produkcije, a što se sve ujedno
najprirodnije, iako ne i nužno, realizira povijesnom tematikom.
Prije nego što u ostatku teksta damo pregled razvoja
filmskoga spektakla percipirana kao takva u skladu s već
pobrjenim definicijama (uz nagnuće prema holivudskom, povijesnom
i religioznom spektaklu) pokušat ćemo nakratko kontekstualizirati
spektakl spram nekih arhetipskih književnih oblika i generičkih
zapleta koji su se fabularno i narativno prenijeli i na
film.
Junak je spektakla uglavnom, i kad je riječ o onima smještenima
ne samo u povijest nego i u suvremenost ili budućnost ili
neki vremenski neodredljiv fikcijski svijet, redovito nadmoćan
drugim ljudima. On može biti nadmoćan i drugim ljudima
i svojoj okolini, a njegovi postupci i njegovo oruđe, koji
su čudesni (u smislu iznimne hrabrosti, izdržljivosti i
umijeća) ne narušavaju princip vjerodostojnosti (prihvaćaju
se kao prirodni); može biti nadmoćan samo drugim ljudima,
ali ne i svojoj prirodnoj okolini, pa je tada vođa čiji
su autoritet, strast i moći izražavanja daleko veći od
naših, ali njegovi postupci podliježu i društvenoj kritici
i prirodnom poretku. Takav je junak, u obama slučajevima,
junak viteškoga romana, svetačke legende, epa (a i tragedije),
a preko njega filmski se spektakl može prispodobiti onomu
što se smatra generičkom radnjom (zapletom) romanse, gdje
je junak analogan mitskom Mesiji ili izbavitelju. Junak
tako veže na sebe sve čitateljeve / gledateljeve vrijednosti,
u općoj je dijalektičkoj strukturi tog oblika potpuno suprotstavljen
protivniku (koji je analogan demonskim silama), a samo
se djelo narativno razvija u nekoj vrsti potrage u najširem
mogućem smislu (pa tako može biti i isključivo simbolička)
— od potrage za vjerom (u mnogim kršćanskim spektaklima),
izgubljenom rodbinom, prostorom slobode, neprijateljem
zbog osvete preko odsudne borbe (patosa, stradanja) do
uzvišenja junaka (koji je dokazao da je junak čak i ako
pogine); ta struktura vrijedi i za (pseudo)povijesnu tematiku
(Gladijator), i za
religioznu, biblijsku tematiku (Ben Hur, Deset zapovijedi),
a i za spektakle izvan povijesno-biblijske ikonografije
poput fantazijskih (trilogija Gospodar
prstenova), znanstvenofantastičnih (Ratovi zvijezda),
koji osobito naglašavaju element potrage odnosno slijed
čudesnih pustolovina. Mojsije je tipičan junak romanse:
mesijanska je ličnost, izvodi svoj narod iz Egipta, potom
s njim luta labirintskom pustinjom u potrazi za obećanom
zemljom da bi priča završila osvajanjem te zemlje. Pojedini,
iako rijetki, primjeri filmskog žanra o kojem ovdje pripovijedamo
prikazuju pak propast, pad junaka, bilo u pobjedi ili
u porazu, što je arthetipska tema drugoga tipa generičke
radnje — tragedije (Samson
i Dalila, Lawrence od Arabije, pa i Ratovi zvijezda: Epizoda III — Osveta
Sitha).
|
Aleksandar Nevski, Sergej M. Ejzenštejn,
1938. |
Nakon kratka ekskursa vraćamo se nešto prozaičnijim,
iako vjerojatno korisnijim preokupacijama: kratku pregledu
razvoja spektakla.
Spektakl se, i to onaj (pseudo)povijesni, razvio prvobitno
u Italiji, zahvaljujući često specifično italskim temama
i ambijentima tih filmova, odnosno prikladnošću spektakla
da efektno vizualizira rimsku prošlost što je pak umnogome
odgovaralo nacionalnim težnjama talijanske elite (a talijansku
su kinematografiju u tom razdoblju često financirala upravo
aristokracija i krupna buržoazija) nepunih pola stoljeća
nakon ujedinjenja Italije. Prvi su veliki uspjeh žanra Posljednji
dani Pompeja (1908) L. Maggija, prema popularnom
romanu engleskog viktorijanskog pisca E. Bulwera-Lyttona,
djelo koje spaja povijesni spektakl s filmom katastrofe,
vrstom koja je po definiciji svoga središnjeg događaja,
neke nepogode ili katastrofe dio žanra spektakla kao
takva, te Agripina E. Guazzonija, ponovno s radnjom
u carskom Rimu te Grenadir Roland L. Maggija, o
Napoleonovu pohodu na Rusiju, oba iz 1910, koji ujedno
prvi znatno povećavaju broj statista (više od dvije tisuće
umjesto stotinjak kao dotad), a time i masovnost scena
(potonji s eksterijerima snimanima u Alpama). Vrhunac su
žanra u tom razdoblju Guazzonijev Quo
Vadis (1912), prema romanu H. Sienkiewicza, te osobito Cabiria (1914)
G. Pastronea, s radnjom za II. punskog rata. Nadahnuta
romanom Kartaga u plamenu E.
Salgarija, sa scenarijem na kojem je surađivao i slavni
književnik G. D’Annunzio, Cabiria je
izvorno trajala više od tri sata, do vrhunca je dovela
monumentalne scenografske rekonstrukcije (osobito Molohova
hrama), usavršavanje specijalnih efekata (erupcija Etne),
kao i sve veću masovnost masovnih scena snimanih na izvornim
lokacijama (poput Hanibalova prijelaza preko Alpa s vojskom
i slonovima), a za povijest filma važna je zbog uporabe
dugih vožnji kamere na, za tu prigodu posebno izgrađenima,
kolicima te zbog rafinirane uporabe umjetnog osvjetljenja.
|
Samson i Dalila, Cecil B. De Mille,
1949. |
Talijanski su spektakli brzo utjecali na širenje žanra
u SAD (gdje je još 1907. snimljena prva ekranizacija Ben Hura u
režiji F. Oakesa Rosea i S. Olcota), a Cabiria napose
na D. W. Griffitha, koji je iste godine snimio prvi američki
cjelovečernji film uopće (biblijske tematike) Judita iz Betulije,
da bi potom snimio dva, i poetički i financijski, vrhunska
primjera filmskog spektakla: Rođenje
jedne nacije (1915), možda prvi epohalni povijesni
spektakl, film koji je utemeljio poetiku klasičnoga narativnog
filma, i koji se brojem likova (desetak glavnih, dvadesetak
epizodnih i mnoštvo statista) i događaja te vođenjem
njihovih odnosa više od talijanskih prethodnika približio
tipičnim povijesnim romanima 19. stoljeća, koji je postigao
golem komercijalni uspjeh (vjerojatno je po broju gledatelja
najgledaniji film svih vremena), i koji je u Hollywoodu
bio specifičnija inačica povijesnog spektakla s radnjom
u bližoj prošlosti (Američki građanski rat), mjesto klasičnog
(antičkog) ili biblijskog doba. Netrpeljivost (1916)
pak tri od četiri priče koje ne izlaže sukcesivno nego
ih prepleće (Griffith je tu upravo komponentama asocijativne
montaže dao poticaj razvoju filma prema modernizmu) smješta
u prošlost (Babilon 539. prije Krista, Palestina u 1.
stoljeću — priča o Kristu te Francuska u 16. stoljeću
— pokolj hugenota u Bartolomejskoj noći), a te su fabularne
linije realizirane u grandioznoj produkciji (samo u priči
iz Babilona sudjelovalo je oko četiri tisuće statista).
Do kraja nijemoga razdoblja najzapaženije je (povijesne
i biblijske) spektakle u Hollywoodu režirao redatelj
čije će ime uvelike postati sinonimom za taj tip filma,
Cecil B. De Mille. Nakon svog prvog (i produkcijski nešto
skromnijega) priloga žanru, Ivane
Orleanske (1917) De Mille je režirao svoju prvu verziju Deset zapovijedi (1923)
te Kralja kraljeva (1927), također biblijske tematike
(Kristov život), potvrdivši se kao majstor ostvarivanja
dinamike pokreta u masovnim scenama, što je tehnički, ali
i estetski, jedna od najsloženijih komponenti spektakla.
Uz ta dva De Milleova ostvarenja, najpoznatiji (i komercijalno
najuspješniji, ali i najskuplji) spektakl Hollywooda 1920-ih
bio je Ben Hur (1926) u režiji
Freda Nibloa, sniman i u Italiji. U Europi su pak vrhunci
žanra dvodijelni Nibelunzi (Siegfridova
smrt i Kriemhildina osveta, 1924) Fritza Langa,
prema srednjovjekovnoj germanskoj legendi, s dominacijom
monumentalne i pravilne scenografije u prvome dijelu,
dok najveći dio drugoga zauzima silovit i dinamično uobličen
sukob Huna i Burgundaca, te
|
Lawrence od Arabije, David Lean,
1962. |
Napoleon (1927) A.
Gancea, u kojem redatelj zanemaruje tradicionalnu dramaturgiju
u korist retoričnog i patetičnog prikaza naslovnog lika.
Gance je u tom filmu spektakularnost pokušao naći ne
samo u monumentalnim masovnim scenama nego i u nizu inovativnih
vizualnih postupaka: višestrukim ekspozicijama, potpuno
dinamičnoj kameri (topovska je bitka dočarana i kadrovima
koji su simulirali perspektivu topovske kugle jer su
kamere pričvršćivane na lopte bacane u zrak) s mnogobrojnim
vožnjama i panoramama, uporabi tehnike polivizije koja
se sastojala u istodobnoj projekciji standardnih slika
na trima susljednim ekranima.
Pojava zvučnog filma s jedne strane te ekonomska kriza
s druge dovele su do stagnacije spektakla. Spektakl je
s jedne strane postao preskup i neprofitabilan (o čemu
svjedoči posljednji nijemi primjer žanra — Noina arka M.
Curtiza iz 1929), a s druge prestiliziran za realističke
tendencije koje je zvuk unio u film. Upravo će De Mille
1930-ih održati spektakl filmovima U znaku križa (1932),
o progonima kršćana za Neronove vladavine, Kleopatra (1934)
i Križari (1935),
o III. križarskom ratu potkraj 12. stoljeća. U drugoj polovici
1930-ih dolazi do obnove spektakla i u obliku filma katastrofe: Posljednji dani Pompeja (1935)
E. B. Schoedsacka, San Francisco (1936) W. S. Van
Dykea, o potresu u San Franciscu početkom 20. stoljeća, U starom Chicagu (1938)
H. Kinga, o požaru Chicaga potkraj 19. stoljeća. Ipak,
najpopularniji je holivudski spektakl tog razdoblja (i
jedan od najpopularnijih filmova uopće) opet jedan film
o Američkom građanskom ratu — Zameo ih vjetar (1939)
u režiji V. Fleminga. Taj vrhunac klasičnoga Hollywooda
ne sadržava scene bitaka ili pokreta masa, kao najvidljivije
sastavnice spektakla, ali, uz nedvojbeno spektakularne
scene poput one požara Atlante, poput svoga nekovrsnog
prethodnika, Rođenja jedne nacije, postiže
epsku širinu i spektakularnost (te duh povijesnoga romana
19. stoljeća, koji slijedi i predložak filma, istoimeni
roman) ne samo raskošnom scenografijom (i bojom kao dodatnom
komponentom spektakularnosti) nego i, još i više, većim
brojem likova i odnosima među njima (a ti su likovi i njihovi
međuodnosi zanimljivi i stoga jer predstavljaju vodeće
tipove zvijezda onodobnog Hollywooda — mondenku, dobru
prijateljicu, čovjeka od akcije i džentlmena-ljubavnika
pa je film iznimno plodan i za analize odnosa tipova u
sustavu zvijezda) te usporednim fabularnim linijama.
Potencijal spektakla kao filmskoga (nacionalnog) epa
iskoristit će u tom razdoblju kinematografije totalitarnih
sustava. Žanr se tako obnovio u svojoj domovini Italiji
(Scipion Afrički C. Gallonea, 1937; Željezna kruna A.
Blasettija, 1941), u Njemačkoj je zanimljiv povijesno-ratni
spektakl Kolberg (1944)
V. Harlana, sniman kao djelo mobilizatorskoga potencijala
u razdoblju raspada nacističkog režima, dok je u Sovjetskom
Savezu Sergej M. Ejzenštejn još 1938. režirao remek-djelo
žanra Aleksandar Nevski, sa slavnom sekvencom sukoba
teutonskih vitezova i Rusa na zaleđenom Čudskom jezeru
1242, film koji je zbog integriranosti monumentalnih vizualnih
prizora i podjednako monumentalne glazbene podloge nazivan
i filmskom operom.
U Hollywoodu će pak kontinuitet spektakla održavati De
Mille (Požanji divlji
vjetar, 1942, s radnjom na američkom Jugu prije građanskog
rata), kao i producent D. O. Selznick, koji će pokušati
ponoviti uspjeh svog projekta Zameo ih vjetar sličnim
djelom epskih sastavnica, Dvobojem na suncu (1946),
spektaklom u ikonografiji vesterna, koji mitološkim aluzijama,
masovnim scenama i romantičarsko-fatalističkom fabulom
pokazuje više sličnosti s povijesno-biblijskim filmovima
(iako s druge strane njegov muški protagonist, za razliku
od tipičnih junaka spektakla, korespondira s junacima tada
dominantna film noira). De Mille će pak Samsonom i
Dalilom (1949) izravno obnoviti biblijski i povijesni
spektakl. I dok se taj film generički bliži tragediji
s izdvojenim junakom (iznimne snage) koji na kraju zbog
moralne slabosti pada, istodobno do vrhunca dovodi De
Milleovu sklonost romantičarskoj melodramatici i vizualnoj
ornamentalnosti, ne samo u scenografskim elementima (rekonstrukcija
filistejskog hrama) nego i kompozicijama kadrova, osvjetljenju
i boji, koji odražavaju utjecaj slikara i ilustratora
biblijskih tema iz 19. stoljeća. Komercijalni je uspjeh
filma (najgledaniji američki film desetljeća) dao prvi
poticaj oživljavanju žanra, koji će se potom raširiti
i 1950-ih postati jedan od dominantnih u Hollywoodu zahvaljujući
spoju niza okolnosti: pojavi komercijalnih tehnika širokoga
platna (najpoznatija je cinemascope) koje osnažuju spektakularnost
masovnih scena, prekidu s dominantnom filmnoarovskom
i suvremenom tematikom prethodnog desetljeća, pokušaja
pronalaženja najatraktivnijega (najkomercijalnijeg) odgovora
kinematografije na širenje televizije, pri čemu je spektakl
bio najprirodniji izbor, kao nezamisliv na malom ekranu,
a u nekoj dalekoj paraleli i ideološkom kontekstu u kojem
epska, imperijalna, tematika spektakla korespondira s
imperijalnom zbiljom poratne Amerike, ali još i više
kontekstu u kojem se kao glavna tema svih povijesnih
i biblijskih spektakala nadavala ona osobne i političke
slobode, uostalom trajna tema američkoga političkog diskursa,
napose aktualna u razdoblju hladnoga rata.
|
Titanic, James Cameron, 1997. |
Nakon velikog uspjeha nove, američke, ekranizacije Sienkiewiczeva
kršćanskog romana Quo Vadis (1951) u režiji M. LeRoyja,
s osobito spektakularnom sekvencom paleža Rima, slijedio
je niz sličnih ostvarenja: na Starom zavjetu temeljeni David i Bat-Šeba (1951)
H. Kinga i Salamon i kraljica od
Sabe (1959) K. Vidora, pa povijesni filmovi o ranim
kršćanima Tunika (1953)
H. Kostera, prvi film u cinemascopu i Srebrni kalež (1955)
V. Savillea, djela staroegipatske tematike Egipćanin (1954)
M. Curtiza, prema romanu M. Waltarija i Zemlja faraona (1955)
H. Hawksa, te djela antičke tematike, mitološka poput Helene Trojanske (1955)
R. Wisea i povijesna kao Aleksandar
Veliki (1956) R. Rossena. Najpopularniji su pak bili
De Milleov zvučni remake Deset
zapovijedi (1956), u kojem je prema nekim navodima
u sceni egzodusa Židova iz Egipta sudjelovalo oko dvanaest
tisuća statista te vrhunac žanra, Ben Hur (1959)
W. Wylera, nagrađen s jedanaest Oscara, djelo u
kojem je Wyler, u skladu sa svojim glasom redatelja eminentno
psiholoških (melo)drama epske događaje i spektakularne
prizore dao unutar dramskog okvira fabule pa središnja
akcijska scena, utrka četveropega, funkcionira i kao eksteriorizacija
intimnoga sukoba protagonista i antagonista, a njezinoj
spektakularnosti protuteža je upravo komorni završetak,
mučan razgovor Ben Hura i Mesale na samrti. U tom je smislu Ben
Hur najavio (retrospektivno gledajući) novi stadij
u razvoju spektakla: filmove koji su žanr obogatili slojevitijim
političkim podtekstom, ukazivanjem na stalnost i neizmjestivost
društvenih moralnih nepravilnosti i nemogućnost ostvarivanja
idealističkih slobodarskih vizija (tako i povratka maštana
zlatnog doba), naglašavanjem ljudskosti i ranjivosti
protagonista, koji često zadobiva komponente tragičkoga
junaka.
Ti su filmovi ujedno i vrhunci žanra: Spartak (1960)
S. Kubricka, sa sjajnim dočaravanjem kraja liberalne Rimske
Republike i obrisa nadolazeće autokracije (iako patetični
kraj filma ukazuje na preživljavanje ideje slobode usprkos
junakovoj smrti), djela A. Manna El Cid (1961),
o srednjovjekovnom španjolskom nacionalnom junaku (zanimljiv
i zbog ukazivanja na način na koji protagonist stječe herojski
status, s najizravnijim prikazom trajnosti tog statusa
i nakon tjelesne smrti) i Pad Rimskog Carstva (1964),
koji ukazuje na proturječja same pozicije junaka (on je
tu dotad najizrazitije ocrtan kao junak koji oklijeva),
pa kraj filma u kojem se odriče carske krune kreira ugođaj
i osjećaj da su junaštvo i djelotvorna radnja odsutni i
raspršeni i da svijetom vlada zbrka i anarhija. Taj ugođaj
u završecima dijele i spektakli smješteni u relativno nedavnu
prošlost, 55 dana u Pekingu (1962) N. Raya, o bokserskom
ustanku u Kini 1900, te Lawrence od Arabije (1962)
D. Leana, vrhunac linije tipično britanskih imperijalnih
filmova, o zagonetnom britanskom pustolovu s arapskog ratišta
za Prvoga svjetskog rata, koji na kraju ostaje najtragičkiji
lik od svih junaka spektakla, poražen u svojim vizijama,
žrtva moćnijih (i politički ciničnijih) snaga s jedne te
iluzija o vlastitu položaju i veličini s druge strane strane.
Dok su neki od tih filmova, poput Spartaka, El Cida i Lawrencea
od Arabije ponovili komercijalne (a u slučaju posljednjega
od ta tri i oskarovske) uspjehe prethodnika, posvemašnji
financijski neuspjeh Pada Rimskog Carstva (1964)
— kao i još dvije iznimno skupe produkcije, Kleopatre (1963)
J. L. Mankiewicza (film je bio vrlo gledan, ali se nije
isplatio zbog golemih produkcijskih troškova), koji je
u dugotrajnoj produkciji upao u procjep između statične
i dekorativne likovnosti i pokušaja da se napravi u odnosu
prema povijesti i dramaturgiji inteligentniji, a ritmom
dinamičniji spektakl, i nove verzije Kristova života (snimljene
nedugo nakon Kralja kraljeva N. Raya, 1961, s likom
Krista u duhu buntovnika bez razloga) Najveće priče ikad ispričane (1965)
G. Stevensa, filma monumentalnih i eleboriranih kompozicija
kadrova koje vizualiziraju gotovo pogrebni ugođaj — završio
je eru spektakla.
U petnaestak godina tog (kvantitativno, a i kvalitativno)
najplodnijega razdoblja žanra, uz primjere dominante biblijske
te antičke, specifično rimske i kršćanske tematike, nastajali
su i spektakli smješteni u druga povijesna razdoblja, pa
uz već spomenute El Cida, 55 dana u Pekingu i Lawrencea od Arabije nije
naodmet podsjetiti na dva raskošna filma ruske tematike,
adaptaciju Tolstojeva romana Rat i mir (1956) K.
Vidora, koja uspjelo spaja spektakularne sastavnice (masovne
scene) poput u ovom slučaju bitke kod Borodina i paleža
Moskve s onim romantičnima, religioznima, obiteljskima,
a i povijesnima (više kao film o povijesti nego povijesni
film) te adaptaciju moderne inačice velikoga povijesnog
romana, Pasternakova Doktora Živaga (1965) D. Leana,
koji je manje klasičan spektakl, a više melodrama (i komercijalni
uspjeh duguje ponajprije melodramskom, ljubavnom tematskom
sloju), ali je pravi epski film po širini zahvaćanja povijesnih
događaja i uklapanju intimnih odnosa u te događaje, kao
i po vizualnoj raskoši (gdje sada u odnosu na prethodni
Leanov film impresivne totale pustinje mijenjaju oni snijegom
prekrivenih ili upravo procvjetalih ruskih stepa). Među
nebiblijskim i nerimskim spektaklima iz tog razdoblja izdvajaju
se još Vikinzi (1958) R. Fleischera,
gotovo naturalističkoga barbarskog ugođaja nordijskoga
srednjovjekovlja, zanimljivost su i filmovi koji ’destiliraju’
povijesni spektakl na njegovu najspektakularniju i najmasovniju
komponentu — bitku pa se narativno i tematski usredotočuju
oko nje (Austerlitz A. Gancea, 1960; Waterloo S.
Bondarčuka, 1970), a u tom razdoblju procvata žanra u američkoj
kinematografiji spektakl se revitalizirao i u Italiji (gdje
su mnoge američke produkcije dijelom snimane), iako u budžetski
skromnijim razmjerima, najčešće u obliku tzv. pepluma (spektakla
rimske — povijesne i mitološke — tematike).
|
Gospodar prstenova: povratak kralja,
Peter Jackson, 2003. |
Sa završetkom ere povijesnog i biblijskog superspektakla,
spektakl kao takav nije nestao. Još 1962. pojavio se
ratni spektakl Najduži dan, o iskrcavanju
Saveznika u Normandiju 1944, i taj je film začeo više sličnih.
Nakon 1970. kao zamjena za dotadašnji tip spektakla osobito
se šire filmovi katastrofe, spektakularni po definiciji
središnjega događaja, među kojima su najuspjeliji bili Aerodrom (1970)
G. Seatona, Posejdonova avantura (1972) R. Neamea
i Pakleni toranj (1974)
J. Guillermina. Suženo tematsko područje tih filmova, svođenje
radnje uglavnom na prikaz suprotstavljanja nepogodi, i
u skladu s time nemogućnost da ti filmovi budu i prava
zamjena epskoga filma, iscrpla je tendenciju do kraja 1970-ih,
iako je ona ponovno oživjela od sredine 1990-ih (najveći
je uspjeh postigao Titanic J.
Camerona, 1997). U istom razdoblju, i zbog usavršavanja
specijalnih efekata, u žanr znanstvenofantastičkoga filma
sve više ulaze spektakularne komponente, iako se ti znanstvenofantastički
spektakli ne odlikuju masovnim scenama na način klasičnih
povijesnih, ali s druge strane često pokušavaju djelovati
kao epski filmovi u smislu širine zbivanja, a još su i
više najjednostavnija filmska inačica oblika romanse. Poetički
su im istorodni, a klasičnom spektaklu još i bliži masovnim
scenama bitaka fantazijski spektakli trilogije o
Gospodaru prstenova,
dok tradicionalni (pseudo)povijesni spektakl od 1990-ih
nadalje oživljavaju M. Gibson filmom Hrabro srce (1995),
o Williamu Wallaceu, legendarnom borcu za škotsku nezavisnost
s kraja 13. stoljeća, R. Emmerich Patriotom (2000),
s radnjom za Američkog rata za nezavisnost, R. Scott filmovima Gladijator (2000),
s radnjom za Rimskog carstva potkraj 2. stoljeća (film
ima više motivskih sličnosti s Padom Rimskog Carstva)
i Kraljevstvo nebesko (2005), s radnjom
za križarskih ratova te O. Stone Aleksandrom (2004),
o Aleksandru Velikom i, u od spomenutih filmova najtrivijalnijoj
varijanti, W. Petersen Trojom (2004).
Pritom prva tri ostvarenja (od kojih su Hrabro srce i Gladijator nagrađeni Oscarima za
najbolji film), uz prepoznatljivu komponentu žanra — masovne
scene bitaka, vezu s tradicionalnim spektaklima ostvaruju
i svojom glavnom temom — idejom o slobodi kao najvišoj
vrednoti, dok je treći zanimljiv i zbog lika junaka kao,
u američkom filmu općenito česte figure, čovjeka koji oklijeva
angažirati se, iako se potom angažira (a taj je angažman
uvijek spoj konkretnih, osobnih razloga i idealističkih
poticaja) da bi na kraju filma opet u skladu s početnom
karakterizacijom, aurom melankolije koja mu se pridaje
(kao i junaku Gladijatora, koji uostalom
završava pogibljom), ali i gorkim političkim iskustvima,
odbio novu pustolovinu.
Filmografija
Aerodrom (Airport, 1970), r. George Seaton
Agripina (Agrippina, 1910), r. Enrico Guazzoni
Aleksandar Nevski (Aleksandr Nevskij, 1938),
r. Sergej M. Ejezenštejn
Aleksandar Veliki (Alexander the Great,
1956), r. Robert Rossen
Aleksandar (Alexander, 2004), r. Oliver
Stone
Austerlitz (1960), r. Abel Gance
Ben Hur (1907), r. Sidney Olcott i F. Oakes Rose
Ben Hur (1926), r. Fred Niblo
Ben Hur (1959) r. William Wyler
Cabiria (1914), r. Giovanni Pastrone
David i Bat-Šeba (David and Bathsheba,
1951), r. Henry King
Deset zapovijedi (The Ten Commandments,
1923), r. Cecil B. De Mille
Deset zapovijedi (The Ten Commandments,
1956), r. Cecil B. De Mille
Doktor Živago (Doctor Zhivago, 1965), r.
David Lean
Dvoboj na suncu (Duel in the Sun, 1946),
r. King Vidor
Egipćanin (Egyptian, 1954), r. Michael
Curtiz
El Cid (1961), r. Anthony Mann
Gladijator (Gladiator, 2000), r. Ridley
Scott
Gospodar prstenova: Prstenova družina (Lord of the Rings: Fellowship
of the Ring, 2001), r. Peter Jackson
Gospodar prstenova: Dvije kule (Lord of the Rings: The Two Towers,
2002), r. Peter Jackson
Gospodar prstenova: Povratak kralja (Lord of the Rings: Return of the
King, 2003), r. Peter Jackson
Grenadir Roland (Il granatiere Roland, 1910), r. Luigi Maggi
Helena Trojanska (Helen of Troy, 1955), r. Robert Wise
Hrabro srce (Braveheart, 1995), r. Mel Gibson
Judita iz Betulije (Judith of Bethulia, 1914), r. David Wark
Griffith
Kleopatra (Cleopatra, 1934), r. Cecil B. De Mille
Kleopatra (Cleopatra, 1963), r. Joseph L. Mankiewicz
Kolberg (1944), r. Veit Harlan
Kralj kraljeva (The King of Kings, 1927), r. Cecil B. De Mille
Kralj kraljeva (King of Kings, 1961), r. Nicholas Ray
Kraljevstvo nebesko (Kingdom of Heaven, 2005), r. Ridley Scott
Križari (The Crusades, 1935), r. Cecil B. De Mille
Lawrence od Arabije (Lawrence of Arabia, 1962), r. David Lean
Najduži dan (The Longest Day, 1962), r. Ken Annakin, Andrew Marton,
Bernhard Wicki
Najveća predstava na svijetu (The Greatest Show on Earth, 1952),
r. Cecil B. De Mille
Najveća priča ikad ispričana (The Greatest Story Ever Told, 1965),
r. George Stevens
Napoleon (Napoléon vu par Abel Gance, 1927), r. Abel Gance
Netrpeljivost (Intolerance, 1916), r. David Wark Griffith
Nibelunzi — Siegriedova smrt i Kriemhildina osveta (Die Nibelungen
— Siegfrids Tod i Kriemhilds Rache, 1924) r. Fritz Lang
Noina arka (Noah’s Arc, 1929), r. Michael Curtiz
Pad Rimskog Carstva (The Fall of the Roman Empire, 1964), r.
Anthony Mann
Pakleni toranj (The Towering Inferno, 1974), r. John Guillermin
Patriot (The Patriot, 2000), r. Roland Emmerich
Posejdonova avantura (The Poseidon Adventure, 1972), r. Roland
Neame
Posljednji dani Pompeja (Gli ultimi giorni di Pompei, 1908),
r. Luigi Maggi
Posljednji dani Pompeja (The Last Days of Pompeii, 1935), r.
Ernest B. Schoedsack
Požanji divlji vjetar (Reap the Wild Wind, 1942), r. Cecil B.
De Mille
Quo Vadis? (1912), r. Enrico Guazzoni
Quo Vadis? (1951), r. Mervyn LeRoy
Rat i mir (War and Peace, 1956), r. King Vidor
Rat i mir (Vojna i mir, 1968), r. Sergej Bondarčuk
Ratovi zvijezda (Star Wars, 1977), r. George Lucas
Ratovi zvijezda: Epizoda III — Osveta Sitha (Star Wars: Episode III
— Revenge of the Sith, 2005), r. George Lucas
Rođenje jedne nacije (The Birth of a Nation, 1915), r. David
Wark Griffith
Salamon i kraljica od Sabe (Salomon and Sheba, 1959), r. King
Vidor
Samson i Dalila (Samson and Delilah, 1949), r. Cecil B. De Mille
San Francisco (1936), r. W. S. Van Dyke
Scipion Afrički (Scipione l’Africano, 1937), r. Carmine Gallone
Srebrni kalež (Silver Chalice, 1955), r. Victor Saville
Titanic (1997) r. James Cameron
Troja (Troy, 2004), r. Wolfgang Petersen
Tunika (The Robe, 1953), r. Henry Koster
U starom Chicagu (In Old Chicago, 1938), r. Henry King
U znaku križa (The Sign of the Cross, 1932), r. Cecil B. De Mille
Vikinzi (The Vikings, 1958), r. Robert Fleischer
Waterloo (1970), r. Sergej Bondarčuk
Zameo ih vjetar (Gone With the Wind, 1939), r. Victor Fleming
Zemlja faraona (Land of the Pharaos, 1955), r. Howard Hawks
Željezna
kruna (La corona di ferro, 1941),
r. Alessandro Blasetti
Bruno Kragić
|