Retro(spektive)
Rani radovi Lordana Zafranovića
Uz program u kinu Tuškanac, 29. XI. 2005.
Devedesete prošloga stoljeća u Hrvatskoj
bile su ’olovne godine’. Doista, naslov poznatoga filma
Margarete von Trotta ponajbolje opisuje mentalno stanje
nacije u ratu i poraću, kao i njegove do danas neizbrisane
posljedice. Osim na sveopćoj nacionalnoj sceni, ’domoljublje’
— koje se ponajčešće iskazivalo narcizmom ’malih razlika’
i netrpeljivošću prema Drugom i drukčijem, uglavnom bliskosusjednom
— to nazovidomoljublje prelijevalo se i u ’kultur-politiku’.
Mrzilo se kao protuprirodnoga neprijatelja sve što je imalo
oznake istočnoga, kozmopolitskog, ateističkog, univerzalnog,
konačno lijevog... erotofilskog (da ovdje
ne spominjem homoseksualno i ono jugoslavensko u
propisujućoj zbilji).
Upravo te crte — napose ljevičarstvo i erotofiliju! —
Damir Radić, u prilogu Filmskom leksikonu, označuje
kao pripadne Lordanu Zafranoviću. Zafranović je doživio
anatemu u ’olovnim hrvatskim 90-ima’. Posebice nakon što
se usudio iznjedriti toliko bogohulno djelo poput Zalaza stoljeća
/ Testamenta L. Z. (1994). U doista preuzetnom uratku,
Zafranović je dodirnuo sve bolne i neuralgične točke nacionalne
mitologije, uzdižući pritom sebe kao samodostatna l’uomo
universale, koji lamentira nad kolektivnim usudom.
Višesatnim kvazipoetskim dokumentarcem autor si je priskrbio
’stigmatu’ izopćenika mladohrvatske državnosti, kulturnog
emigranta, i bio dijelom ’vještica’ kojima je — osim
književnica Slavenke Drakulić, Dubravke Ugrešić te filozofkinje
Rade Iveković — pripadao još jedan filmski umjetnik,
glumac Rade Šerbedžija. (Na bliskim prostorima bivše
nam države jednako je omražen bio i jedan kasniji famuovac
— Emir Kusturica.) Dakle, Zafranović pripada skupini
hrvatskih ’kulturnih emigranata’, Jugoslavena i ostalih
koji su bili odbojni mentalnom sklopu nastalu u hrvatskim
’olovnim devedesetim’.
|
Mladi Zafranović (snimio:
Ivica Hripko) |
Ipak, htio to netko priznati ili ne, Zafranović je i
hrvatski redatelj. Gotovo simptom! Simptom hrvatske elitističke
kulture u SFRJ, koji je postao njezinim renegatom. Obrazovanjem,
u čijem središtu stoje studij književnosti i likovne umjetnosti,
te čuveni praški FAMU — on je sve prije negoli ’barbarogenij
balkanskih prostora’. Njegova sklonost artificijelnom,
premda ponekad grotesknom i karikaturalnom, iznjedrena
je upravo iz hrvatskoga kulturološkog nasljeđa. Njegovo
’kultur-hrvatstvo’ doista je opreka i drugi pol ’političkom
jugoslavenstvu’. Jer, upravo elitistički pristup filmu
i umjetnosti kao takvoj čini Zafranovića bliskim počestom
hrvatskom ’kultur-larpurlartizmu’. U tomu mu je blizak
i nedavno preminuli Ivan Martinac — koji potpisuje montažu
u ranim filmovima — a s kojim dijeli filmski eksperiment
u Kinoklubu Split. Drugi utjecaj, također važan za njegov
opus, vezan je uz Mimicu, kojemu duguje ’mediteransku ekspresiju’,
a i glumi u njegovu Prometeju s otoka Viševice.
* * *
’Rani radovi’ Lordana Zafranovića danas, s vremenske
distance, pravi su filmofilski dragulj. Iskazuju Autora,
s velikim A, koje znači artizam i autorstvo. Neki zlobniji
mogli bi reći — i Artificijelnost...Jer, doista, za Zafranovića
film je vrlo blizak slikarstvu, ali i romanu toka svijesti,
zatim filozofskom egzistencijalizmu, dok mu je gesta često
ekspresionistička. U njima će se prepoznati mladenački
bunt, sklonost artizmu, simbolici, te višeslojnoj razini
iščitavanja značenja autorske umjetničke geste i ekscesa.
|
Tom Gotovac u filmu Poslijepodne
(puška) |
Poslijepodne / Puška (1968)
igranofilmska je Zafranovićeva vježba,
u kojoj on propituje korijene podsvjesnoga zla. U vrućem
poslijepodnevu oronuloga gradskog dvorišta
Mladić (Tom Gotovac) zabavlja se gađajući
zračnim oružjem predmete oko sebe. Dramaturški
nerv unosi Dječak (Milivoj Bosnić), koji
mu donosi nemoćna vrapca kao metu. Na
kraju, ubijanjem i mrcvarenjem ptice,
iskazuje se sva iracionalnost zla zaslijepljena
vrućinom u dokolici besmisla. Uvodni
kadrovi, kao i oni na završetku, koji
uokviruju cjelinu, pokazuju autorovu
sklonost strukturalističkom očuđivanju
ambijenta: linije i geometrijski oblici
izmjenjuju se, čineći okolinu neprepoznatljivom, gotovo
irealnom, dodatno naglašujući zlokobnost
kolovoške splitske sieste.
Srednjometražni film Ave Marija / Moje prvo pijanstvo (1970)
karakterističan je Zafranovićev uradak rane redateljske
faze. Smješten u rodnim Maslinicama na otoku Šolti, film
je prije ekspresija autorove podsvijesti negoli čvrsta
pripovijest o zločinu. Naime, u toj ambijentalnoj pastorali
uključen je element grešne putenosti, pijanstva, ludila
i na kraju ubojstva. Idilični krajolik otoka s crkvicom
na brdu, kojoj uvijek iznova hodočasti kljasti zvonar,
narušen je tragičnom pripovijesti o djevojci Mari i lugaru
Vicencu. Prvo pijanstvo dječaka Andrije, uz istodobnu opijenost
sviju čistoćom dana, zemlje i mora, čini protagoniste ovoga
neobičnog filma — žrtvama. Zafranović film ne gradi linearnom
naracijom, nego pripovijest slaže prema asocijativnim tijekovima.
Mentalno, alegoričko, simboličko... uvijek nadvladava zbiljnost
fizičkoga. Trenuci ljepote i strasti žele se pretvoriti
u vječnost i izbjeći prolaznost. No, strast i opijenost
životom — u jednoj sekvenci pastirica se pere kozjim mlijekom!
— stradava u zbilji težačkog i ribarskog rada na otoku.
Dionizijsko ljubavništvo lomi se o grube težačke fizionomije.
Ljubavnici izgaraju u ludilu, kao što se i Ikar smjelošću
odveć približio suncu. Zafranović rukom boji kozu u crveno,
kao simbol žrtve, dok se obojeno zvonarevo lice na koncu
filma izravno odnosi na čuveni kadar iz Godardova Ludog
Pierrota. Ave
Marija motivski nastavak ima u kasnijem dugometražnom
filmu Muke po Mati.
|
Na snimanju Nedjelje (snimio: I.
Hripko) |
Motivi, pak, Zafranovićeve erotomanije (koja mi se čini
prikladnijom riječi od ’erotofilije’) očigledni
su u polusatnom ostvarenju Valcer / Moj prvi ples (1971).
Stari maestro, učitelj plesa (Srećko Ivančić-Juti) prisjeća
se negdašnjih mladalačkih strasti, prenoseći umijeće plesanja
skupini mladića. Njihova plesna seansa ujedno je i inicijacija
u seksualnost... obred muškosti... maničnu erotiku. Valcer je
eskpresionistička eskapada s možda najeksplicitnijim elementima
grotesknosti u njegovu — počesto i zbog toga kritički proskribiranu!
— opusu. Sklonost prikazivanju ostarjela, naborana i mlohava
ženskog tijela — očita i u nekim drugim autorovim ostvarenjima
— naglašena je upravo u tom filmu. Sekvenca koitusa mladića
i starice snažno je groteskna te pobuđuje osjećaj neobjašnjive
nelagode. Zafranović je zapravo doslovno ogolio blizinu
Erosa i Thanatosa! Kao u nekoj noćnoj mori, likovi se preoblikuju
i do slike tjelesnih izlučevina, gdje autor, gotovo dalijevski
doslovce, supostavlja meso i tijelo. U filmu, primabalerinu
tumači Kaja Cvitić, omiljen Zafranovićev lik iz toga redateljskog
razdoblja, koja je bila i Baba s vještičjim smijehom u
prethodnom ostvarenju — Ave Marija. Valcer je
ipak, naposljetku, nostalgična filmska pripovijest, koja
unatoč groteskno-ekspresionističkom izričaju plijeni melankoličnim
osjećajem prolaznosti života.
Zafranovićev cjelovečernji igrani prvenac Nedjelja (1969)
u potpunosti pripada ekspresionističkom razdoblju njegova
opusa. Sa srednjometražnim i kratkometražnim filmovima
čini cjelinu.
Skupina mladića luta jedne splitske nedjelje
gradom, da bi putovanje završili na obali mora, žudeći
prema obzorju i suncu na zalasku. Film je crno-bijeli,
sa završnom sekvencom u crvenim tonovima, koja simbolički
zaokružuje cjelinu kao alegoriju nade u budućnost. Nakon
što ujutro vodi ljubav s djevojkom (Nada Abrus), mladić
Ivan (Zafranovićev praški sudrug Goran Marković) kreće
u grad da bi se susreo sa skupinom prijatelja. Lutajući
gradom bez plana susreću bizarnu galeriju likova. Najčešće
je supostavljana mladost i starost u grotesknom generacijskom
srazu. (U postavu film je blizak Fellinijevim Dangubama).
Jedan od likova želi snimiti film, i nakon lutanja gradom
skupina dolazi čudnom umjetniku (Antun Nalis). Sekvenca
je nadahnuta mnogim filmofilskim inspiracijama, od Buñuelove Viridiane do
Pasolinijeva Svinjca. Stara i groteskna lica i
tijela ponovno su supostavljena s dječjim igrama, kao stalnim
Zafranovićevim motivom. Dakako, tu su i naborana tijela
starica! Skupina potom odlazi do još jednog svog prijatelja
(Relja Bašić) sa ženom i malim djetetom, kojemu pomažu
unijeti pokućstvo u novi stan. Pritom pratimo seksualnu
eskapadu novopečenog oca (Bašić), gdje Zafranović zadovoljava
svoj očito nezasitni erotomanski apetit! Sekvenca, pak,
s majkom jednoga iz skupine (Mia Oremović), u kojoj ona
pregazi samoubojicu — ispunjava autorov dug prema bizarnosti
u svakodnevnim situacijama. Nakon što zaobiđe mrtvo tijelo,
ona radosno nastavlja vožnju gradom! Na kraju skupina uzurpira
gradski autobus i raskalašeno se vozi uzduž i poprijeko
’nedjeljnog Splita’. Zaustavivši se na samu rubu provalije
pred morem, svatko od njih kontemplira mogući sunovrat
u morski bezdan. U ’sjaju slave’ vide sebe kako se kreću
prema suncu na zalasku, uz glasan smijeh i radost nezaustavljive
mladenačke obijesti. Zafranović je film zamislio i ostvrio
pod mentorstvom svog praškog učitelja Elmara Klosa. No,
u okviru filmova ostalih jugoslavenskih studenta FAMU, Nedjelja je
navlastito ostvarenje, ekspresijom i simbolikom udaljeno
od realističkih prvenaca ostalih pripadnika praške škole.
Scenarij Zafranovića i Živka Jeličića, a prema ideji Ranka
Kursara, dao je slobodne ruke redatelju da izgradi osebujnu
autorsku viziju. Tu se uklapaju i neobična crno-bijela
fotografija Pege Popovića, koja potkraj prelazi u crvenu
sepiju, te sugestivna kontemplativna glazba ozračja Arsena
Dedića.
* * *
Opus Lordana Zafranovića tijekom sedamdesetih i osamdesetih
godina prošlog stoljeća obogatili su filmovi tzv. ’zrele
faze’. Njegova kasnija ostvarenja, iako obojena političkim
suglasjem s tada vladajućom nominalnom ’ljevicom’, ponajbolji
su mu filmovi — Okupacija u 26 slika (1979),Večernja
zvona (1986), pa i Pad Italije (1981).
No i ovdje spomenuti rani filmovi imaju težinu osebujnog
Autorstva.
Fabularni elementi u ranoga Zafranovića podčinjeni su
simboličko-ekspresivnoj strukturi djela. Osim navedenih
filmova, tom korpusu djelomice pripada i Muke po Mati (1975).
Tu je opsesivni motiv, s jedne strane, izopačena, razorna
seksualnost, a s druge kršćanski obilježena skrušenost
i obiteljske vrednote.
Zafranovićevi su rani filmovi počesto teški za gledanje,
zasićeni snažnim, krajnjim emocijama, koje pretežu nad naracijom.
Sklonost, pak, eksperimentu ponekad potpuno ogoljuje dijaloge,
a dramaturški je postav blizak teatralizaciji. Motivi seksualnosti,
recimo, povezuju Zafranovića s filmovima Živojina Pavlovića.
Osebujna, pak, mediteranska mistika u Zafranoviću otkriva
lokalnu crtu, što umnogome duguje i hrvatskim autorima, posebice
također Sredozemljem obilježenom Mimici. Kinematografske
povijesti ovdašnjih prostora, nadam se, unatoč difamaciji
’olovnih devedesetih’, primjereno će pozicionirati autora.
Jer, na kraju, Lordan Zafranović, neupitno, dijelom je bolje
hrvatske i jugoslavenske filmske prošlosti.
Marijan Krivak
|