Retro(spektive)
Galetin dijalog s vlastitim filmovima
Retrospektiva 35mm filmova I. L. Galete, Zagreb, 18. prosinca 2005.
Ivan Ladislav Galeta autor je koji doista
živi svoju umjetnost. Koji uvijek govori s jednakom strašću
o filmovima, slikama, knjigama... Koji na poseban, svojstven
način komunicira s ljudima, stvarima, biljkama... Jednostavno,
on ideje i zapažanja o umjetnosti i životu pretače u neprekidan
dijalog, a nerijetko i u monolog, jer sugovornik ponekad
teško dolazi do riječi u čudesnoj elokvenciji kojom raspolaže
Galeta.
|
Ivan Ladislav Galeta |
Govoriti o umjetničkom opusu Ivana Ladislava Galete može
se na mnogo načina. Ali ni za jedan od njih ne može se
sa sigurnošću reći da je onaj koji doista pogađa Galetin
stvarateljski napor. Nema objektivna pogleda na njegovo
djelo. Ono je posve jedinstveno, navlastito, jedino njegovo...
Retrospektiva Galetinih filmskih radova, snimljenih i pohranjenih
na 35-milimetarskoj filmskoj vrpci, održala se 18. prosinca
2005. na balkonu jednog od rijetkih preostalih kinematografa
u gradu, Kina Zagreb.
Projekcija je bila posvećena nedavno preminulom Ivanu
Martincu (1938-2005). Martinac je bio dugogodišnji Galetin
prijatelj i ’suborac’ na umjetničkom ’bojnom polju’ eksperimenta
i avangarde s ovih prostora.
Uvodnu riječ retrospektivi održao je povjesničar umjetnosti
Marcel Bačić.
Sam događaj okupio je mnoge zaljubljenike u eksperimentalni
film, što je ponovljeno i na četiri dana poslije održanoj
projekciji Galetinih videoradova u MM-centru. Među inima,
jedan od najupornijih pratitelja autorova opusa, Hrvoje
Turković, o Galetinu će stvaralaštvu izreći i ove opservacije:
(...) Galetino se stvaralaštvo klizno kreće između
više standardiziranih medija — filma, videa, likovnog djela
(fotografije, skulpture, dizajna), glazbe, usmenoga predavanja,
književnog djela: između više standardnih ’intermedija’,
odnosno ’multimedija’: fotografske,
filmske, video, objektne... instalacije, performansa, proširenog
filma, i dr., klizeći preko njihovih granica kao da ih
nema, odnosno nalazeći u ’graničnim’ područjima jednako
fascinantne stvaralačke izazove kao i u ’središnjim’.
Galeta doista djeluje multimedijski.
On snima filmove i videoradove; predaje na Akademiji likovnih
umjetnosti, piše, prevodi; pije dobro vino, ponekad i piće
bogova — medovinu... ali najdragocjeniji je kao izravni
sugovornik, već spomenutom verbalnom elokvencijom i zavodljivošću
kojom plijeni njegova živa, izgovorena riječ. Osebujna
retrospektiva imala je karakter happeninga obilježena
razgovorom s prisutnima, te tumačenjem nastanka i smisla
njegovih sada već epohalnih filmova.
Kako je jednoć rekao Ingo Petzke, film je za Galetu »tajna
znanost i nalazište za upućene«. To znači
da Galeta film ne razmatra kao masmedij, nego kao beskonačno
polje raznoraznih mogućnosti, univerzuma i perspektivâ
umjetničkog iskaza. Pritom mu nije toliko važan sam sadržaj
prikazana — premda je i on počesto indikativan kao autorska
opsesija — nego formalne mogućnosti kinematografske površine,
na kojoj ucrtava tajni jezik upućen posvećenim primateljima
njegove filmske, ali i osobne magije. Sirovi materijal
filmske vrpce, ali i točkasta, zrnata digitalna površina
videoekrana za Galetu su polazište iz kojega kreće nesputana
autorska imaginacija. Naizgled je to neobuzdan, ali često
vrlo precizan, matematičkom dosljednošću uobličen slijed
autorskih ideja i namjera.
|
I. L. Galeta: Ping pong |
Program je započeo projekcijom filma Two Times in One
Space (1976/1984). Igra vremena i prostora trajna
je Galetina umjetnička opsesija, koju u spomenutom filmu
pokušava materijalizirati osebujnim autorskim postupkom.
Prostor-vrijeme kao filmska kategorija odvaja se od one
klasične iz suvremene fizikalne teorije. Ovdje je razrađena
u Galetinoj intervenciji na filmu Nikole Stojanovića, U
kuhinji,
iz 1968. godine. Nastojeći postići začudni efekt dvaju
vremena u jednom prostoru, Galeta lijepi kopiju filma
na original, ali s odgodom od devet sekundi. I inače
duhovita Stojanovićeva stilska vježba klasičnoga filma
jednog kadra/rolne u trajanju od dvanaest minuta onirički
je obogaćena spomenutim efektom. I bez struganja, taj
začudni postupak postaje nečim sličnim palimpsestu. Kako
bismo govorili primjerenije duhu epohe, reći ćemo da
tekst prelazi iz svoje osnovne semantičke razine te postaje hipertekstom. Postmodernim
hipertekstom.
Program se nastavio još jednim epohalnim ranim filmskim
radom: Sfaira
1985-1895 (1971/1984). Film je posvećen sjećanju
na Odiseju
u svemiru 2001. Kao što u Clarkeovu i Kubrickovu
ostvarenju nailazimo na monolit, predmet beskrajne
nedokučivosti i udivljenja smrtnika, za stvaratelja
ovoga filma čuvena Kožarićeva kugla postaje ironijskim
surogatom mističnoga monolita. Oblik kugle, sfere,
pokazuje se još jednim opsesivnim motivom Galetina
autorskog univerzuma. Ljudi prolaze pored kugle, snimljeni
iz različitih kutova skrivenom kamerom u transformiranoj
pojavnosti pretapanja, preklapanja snimki i višestrukih
ekspozicija. Kugla je tu kao slobodno lebdeći geometrijski
oblik bez čvrsta uporišta. Iako ima postolje, ona bježi
iz njega neobuzdanim otporom gravitaciji. U naknadnoj
intervenciji na snimljenom filmu Galeta upotrebljava
već spomenutu osebujnu tehniku filmskoga palimpsesta
kako bi očuvao, odnosno restaurirao, stari film, ali
i stvorio novo djelo s posve navlastitim značenjem.
Palimpsest — kao izvorno slikarska tehnika struganja
starog umjetničkog materijala kako bi se na njega nanio
novi sloj boja i likova, sadržaja i značenja — tako
postaje jednim od najvažnijih obilježja Galetina autorskog
postupka. Posveta Platonu i Pitagori pokazuje, pak,
autorovu metafizičku osviještenost i želju da rad postavi
u dublji, filozofski kontekst.
Po mnogima, sam kreativni vrh i do danas nedosegnuta
stvaralačka invencija, ali i filozofska produhovljenost,
ostaje Galetin Water
Pulu 1869 1896 (1973/1987). Uz, naoko, banalan sadržaj,
kako saznajemo u natpisu na samu početku, vaterpolo-utakmice
između Koreje i Francuske, formalno je ostvareno vrlo složeno
djelo s više slojeva iščitavanja. U samu je središtu lopta.
Vaterpolska lopta postaje središtem univerzuma poput Kožarićeve
kugle u prethodno opisanu filmu. Oblik kugle, odnosno sfere,
tako se ponovno iskazuje opsesivnim motivom i pokretačem
Galetina stvaralaštva. Lopta je sve vrijeme u središtu
filmske slike, dok se sve ostalo kreće oko nje. Tako
je uobičajena percepcija vaterpolo-utakmice posve izokrenuta.
Lopta se pojavljuje kao simbol sunca, oko koje kruže
igrači kao planete! Promjena boje u odtamnjenju na početku
i zatamnjenju na kraju mogu se iščitati kao svitanje
i suton. Na to upućuju i vremenske oznake na početku
i na kraju filma. »Simboličko-kulturološko
iščitavanje značenja« na toj razini, kako bi to
ponovno rekao Ingo Petzke, moguće je i legitimno. No,
problemi se pojavljuju ako se želi ustvrditi njegova
matematička struktura. Mistika broja sedam, kao i montažni
postupak točno izveden po principu Galeti toliko draga zlatnog
reza,
otkrivaju se tek nakon nekoliko uzastopnih gledanja filma.
Snimljeni se materijal u slučaju Water pulu morao
ponovno presnimiti na optičkoj kopirki, kako bi se dobio
željeni efekt stalne prisutnosti lopte-kugle na sredini
ekrana. Tako se dobio i začudni učinak grube, gotovo
videozrnatosti, upravo čudesan na površini slike, najbolje
vidljiv u završnom smrznutom
kadru. Dojmljivost snimljena i prikazana materijala
sadržana je i u činjenici da slikovni sadržaj neprestano
proizlazi iz trostruke osvijetljenosti: materijal je kopija
sama sebe, s pomakom u fazi od nekoliko sekundi. Water
Pulu ostaje vrhuncem Galetine filmske mistike, koji
poslije nije uspio dostići.
|
Endart |
Još jedan autorov film par excellence jest svakako PiRaMidas
1972-1984. U svakomu pogledu to je čisti strukturalni
film, koji postavom tematizira postav filmske kamere, odnosno
primjere obrnute slike. Film pokazuje relativnost perspektive
kao osnove svakog umjetničkog rada. Odnosi gore-dolje,
lijevo-desno, naprijed-natrag, ovdje-tamo... trajnim
su dijelom autorskoga jezika Galetina mistična stvarateljskog
koordinatnog sustava, u kojemu on provodi pokuse s naravi
medija. Vožnja prugom, do određene točke u prostoru i
vremenu, sadržajnim je elementom filma. Isti se kadar-okvir
obrće oko svoje osi u četiri različita položaja, napravivši
puni krug od 360° stupnjeva. Vožnju prati zvuk visokoga
ženskog pjevačkog glasa. (S vremenom trošenja filmske
kopije taj je zvuk poprimio neobična obilježja.) Na određenom
prostorno-vremenskom mjestu i trenutku filma vožnja se
projicira unatrag — prema polazišnoj točki. Iz današnje
perspektive, film izaziva mnogobrojne asocijacije, uglavnom
vezane uz pojedina poglavlja svjetske povijesti avangardnog
i alternativnog filma. PiRaMidas 1972-1984 pogodan
je i za prikazivanje mogućnosti i konzekvencija fenomena
što se naziva prošireni film. Tako se, prigodom jedne od
prošlih retrospektiva, Galeta sam prihvatio projektora
i prikazivao PiRaMidas 1972-1984 na više ekrana
istodobno. Film je, poput dobra starog vina, s godinama
samo dobio na vrijednosti. Po meni, danas je, svojom
cjelovitošću, ključni film Galetina 35mm opusa.
Galetin rad Klavir, naprijed-natrag snimljen
je 1977, da bi u naknadnim autorovim intervencijama taj
— ponovno osebujan autorov hipertekst! — poslije
spojen u kraću verziju, koja ostaje poznata pod naslovom Wal(l)zen (1977/1989).
Osnovni materijal filma sadržan je u izvedbi Chopinova
klavirskog valcera (op. 64), u interpretaciji Freda Došeka.
Sedmominutni film, u izvorniku dulji od dvadeset minuta,
sastoji se u različitom pristupu sviranju, snimanju i reprodukciji.
Ta se tri momenta, dakle sviranje, snimanje i reprodukcija,
tretiraju na inverzni način. Dok je jednom zabilježen Došek
kako svira Chopina normalno — dakle po ispisanu notnom
slijedu, uz isto takvo snimanje i reprodukciju — u sljedećim
se verzijama taj isti prirodni kontinuum narušava. Jednom
se snima unatrag, drugi put reproducira obrnutim slijedom,
dok u najzačudnijem slučaju i sam pijanist svira unatrag.
Stvorivši matematički četverokut sa četirma verzijama jedne
klavirske kompozicije, Galeta kreira zanimljivo multimedijalno
djelo u kojemu poznata melodija biva prepoznata u novoj,
strukturalistički rascijepljenoj vizuri.
Galetina se umjetnost — posebice nakon njegova preseljenja
na imanje u pitomoj Sutlanskoj dolini — posve prožela s
osobnim načinom života, zapravo življenjem s prirodom,
što opet znači: životom
samim. Posljednjih mjeseci autor nas putem elektronskih
pisama, tzv. e-mail-arta izvješćuje o svojim performansima,
uglavnom na Otvorenom atelijeru. To je performans
na primordijalnoj razini. Performans umjetnosti/života
sama. Najčešće je riječ o ’prirodnoj’ obradi zemlje, kao
i multimedijskom bilježenju autorovih umjetničko-poljodjelskih
invencija.
Kada priča o Fukuokinoj Revoluciji jedne travke i
o butterfly-efektu u kontekstu teorije kaosa; kada
supostavlja prastare tradicije i suvremenu kvantnu fiziku
i logiku; kada se u stvaralaštvu koristi postulatima simetrije
i zlatnoga reza; kada se obraća kabalistici kao
biti svijeta; ili kada se koristi prenesenim ezoteričnim
učenjima, religijama, mitologijama i misticizmom, Galeta
je jednako otvoren za strastveni dijalog. On doista
znade dati i verbalnu strastvenost i životnost interepretacijama
svoje umjetnosti. Tako se može reći da je ova kompilacija
35mm filmova Ivana Ladislava Galete pružila potpuni multimedijalni
doživljaj. Kako zbog njihove neupitne kvalitete, tako i zbog
nadahnutih eksplikacija i dijaloškog pristupa sama autora.
Autor je iznova ’razgovarao’ sa svojim filmovima, ali i sa
svima zainteresiranima za dijalog, zapravo polilog o
naravi ’umjetnosti same’.
Marijan Krivak
|