Nove knjige
Zagrebačka škola crtića u inozemnoj monografiji
Animaton Art, ur. Jerry Beck, Flame Tree Publishing, London, 2004.
Monografski pregledi svjetske animacije inozemnih izdavača
nezaobilazno posvećuju barem nekoliko stranica fenomenu
hrvatske animacije i zagrebačke škole crtanoga filma. U
tome nije iznimka ni Animation Art u izdanju britanskog
nakladnika Flame Tree Publishing, atraktivno ilustrirana
publikacija objavljena 2004, koja ukratko sažima povijest
svjetske animacije, ’od olovke do piksela’, a posebnu pozornost
posvećuje suvremenim fenomenima kao što su japanske anime
i računalno stvorene animacije u studiju Pixar.
Hrvatska animacija prati se tekstom i slikom u nekoliko
monografskih poglavlja, počevši od poslijeratnoga razdoblja
(1945-1949) do početka krize u 1980-ima i konačnog zamiranja
proizvodnje u glavnoj produkcijskoj kući Zagreb film tijekom
1990-ih. Prapočeci zagrebačke animacije lociraju se u predratnom
razdoblju i crtanim reklamama koje su na tlu Hrvatske izrađivali
imigranti iz drugih europskih zemalja, a njezina pojava
i procvat stavlja u politički kontekst titovske Jugoslavije
kao zemlje koja se distancirala od istočnoga komunističkog
bloka. Posebna se pozornost poklanja Fadilu Hadžiću kao
animacijskom pioniru zaslužnu za okupljanje prve skupine
animatora oko prvog animacijskog studija Duga film, te njegovim
suradnicima Walteru Neugebaueru i Dušanu Vukotiću. Kao rano
zamjetljive posebnosti zagrebačke škole autori teksta navode
odmak od ’realističkih’ diznijevskih standarda i sklonost
reduciranoj animaciji (u Vukotićevim, Grgićevim i Marksovim
djelima).
|
Drugo poglavlje hrvatske animacije počinje preusmjerenjem
animatora prema novom producentu Zagreb filmu u razdoblju
1956-1960, nakon što je Duga film počeo gubiti financijsku
potporu države. Studio koji je dotad proizvodio isključivo
dokumentarce započeo je sa sustavnom proizvodnjom animiranoga
filma, iz koje je konačno nastala priča o zagrebačkoj školi
crtića. Spremnost umjetnika okupljenih oko Zagreb filma
da se izmjenjuju u ulogama scenarista, crtača, animatora
i redatelja, stvorila je, kako se kaže u tekstu, crtiće
prepoznatljivih crteža, prizvuka i poruka, koji su u nadolazećim
godinama osvojili nekoliko stotina međunarodnih nagrada,
uključujući i Oscara Vukovićevu Surogatu (1962).
Zagreb film u svojem zlatnom dobu, koje traje do početka
1970-ih, jedan je od čimbenika svjetske animacijske ’eksplozije’,
kojom se bavi osmo poglavlje monografije. U žarištu su autori
poput Zaninovića, Štaltera i Dragića, tvorci ’međunarodnih
hitova’ u 1970-im i 1980-im godinama, Gašparović (Satiemania,
1978), Zimonić (Album, 1983) i Joško Marušić (Neboder, 1981),
a posebni pasusi posvećeni su Borivoju Dovnikoviću Bordu,
kao majstoru geg-crtića, i opusu Zlatka Grgića.
Utvrdivši da se već u 1980-ima u zagrebačkim studijima
osjeća stvaralačka i produkcijska kriza, priču o zagrebačkoj
školi monografija završava s tranzicijskim 1990-ima, kada
je gotovo potpuno zamrla proizvodnja u Zagreb filmu, dok
je status kuće u novoj državi ostao nedefiniran.
Iako pobire uglavnom opća mjesta iz povijesti hrvatske
animacije, ova monografija stranome čitaocu ipak daje sažet
i instruktivan pogled na jednu od najbitnijih sastavnica
suvremene hrvatske kulture.
Diana Nenadić
|