english
vijesti
kolumna M. Pansini
članice HFS-a
download
filmski kviz
o nama
produkcija
nakladništvo
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 

ODLAZAK TOMOVE I NAŠE ZORE

Tomislav Gotovac običavao je govoriti kako su u njegovom životu važne dvije žene. Prva, Vera Robić Škarica, dugogodišnja tajnica Hrvatskoga filmskog saveza, stekla je njegovu nedodirljivu naklonost i prijateljstvo višedesetljetnom predanom brigom za zaštitu i očuvanje njegovih filmova, koji bi bez nje, s obzirom na to da živimo u kulturi zaborava i nemara, vjerojatno bili uništeni, zaboravljeni i potpuno nevidljivi. Druga važna žena, čak i onda kada više nije dijelila s njim isti „stol i postelju“, bila je njegova supruga, Zora Cazi Gotovac.

Ovjekovječena na fotografijama Gotovčevih akcija i performansa i kao njegova „izvršna asistentica“, poslije Tomove smrti i Verina odlaska u mirovinu, Zora je postala daleko više od supruge i vjerne pratilje: trebalo je objediniti i obraditi cjelokupni umjetnički opus oporučno zavještan njegovoj kćeri Sari – fotografske serije, kolaže, dokumentaciju akcija i performansa, raznorodnu arhivu  i dr. - koji je Gotovac marno skupljao i čuvao u svojem zagrebačkom stanu u Krajiškoj 29. Nakon što su privatni umjetnički strvinari oblijetanjem umirućeg umjetnika i kojekakvim ubogim ponudama pokazali koliko im je i kako im je „stalo“ do njegove umjetnosti, a javne institucije demonstrirale nehaj, Zora je odlučila srediti i popisati građu u Kordunskoj, konzervirati dio stana za koji se pokazalo da je sam po sebi jedinstvena umjetnina, i u njega smjestiti budući Institut Tomislav Gotovac. Od njegova osnivanja 2012, do 29. srpnja 2021, kada je podlegla teškoj bolesti, Zora Gotovac bila je zajedno s kustosom Darkom Šimičićem „duša“ Instituta, koji je u nepuno desetljeće postojanja za baštinu jednog umjetnika napravio daleko više nego što su sve javne kulturne insititucije od osamostaljenja hrvatske države učinile za zaštitu i promociju domaće umjetničke baštine.

Još i prije osnivanja Instituta kao neprofitne udruge, ljubljanska Moderna galerija mogla se osloniti na Zorinu pomoć pripremajući izložbu „Sve je to film! Eksperimentalni film u Jugoslaviji 1951-1991“, koja je njemu na kraju bila i posvećena. Svesrdnu Zorinu potporu dobile su i članice kolektiva WHW kada su predstavljale Gotovčevo djelo na Bijenalu u Veneciji 2011. A bio je to tek početak posthumnog prodora Gotovočeve umjetnosti u svijet, kojemu je Zora Cazi Gotovac osigurala ključni zamah. Zapaženi venecijanski paviljon proširio je krug stručnjaka zainteresiranih za njegovo djelo; Institut u Kordunskoj postao je meka istraživača – kustosa, kritičara, studenata povijesti umjetnosti, filma i medija, kolekcionara, a istodobno se otvorio i za „obične“ građane. Uz kustosku potporu Darka Šimičića, Gotovčevi radovi učestalo su putovali do izložbenih prostora i muzeja raznih europskih i svjetskih metropola, a vrhunac prezentacije bila je velika retrospektivna izložba „Anticipator kriza – Kuda idemo ne pitajte“ u Rijeci 2017, kojom je otvoren novi izložbeni prostor riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti. Uslijedila je i retrospektiva u ljubljanskoj Mestnoj galeriji (2018), a u prosincu 2019. i retrospektiva njegovih filmova u austrijskom Filmskom muzeju. Intervale između tih velikih projekata ispunjavale su izložbe i prezentacije manjeg opsega na svim meridijanima i druge promotivno-evaluacijske aktivnosti, poput objavljivanja i međunarodne promocije knjige Slobodana Šijana Tomislav Gotovac: Life as a Film Experiment,u suradnji s Multimedijalnim institutom i Hrvatskim filmskim savezom.

Jedan od posljednjih, poludovršenih pothvata Zore Cazi Gotovac, danas i udruge-članice Hrvatskog filmskog saveza, ulaganje je vlastitih sredstava u digitalizaciju i restauraciju legendarne beogradske filmske trilogije Tomislava Gotovac (Pravac, Plavi jahač, Kružnica iz 1964), za tijek kojeg se zanimala i iz bolničke sobe svjesna da je to možda posljednje što će moći učiniti za Toma i Institut. A učinila je beskrajno puno i za njega i za sve nas, pokazujući kako se voli i baštini baština.

Diana Nenadić


pošalji link | verzija za printanje

Hrvatski filmski savez objavljuje Natječaj za zapošljavanje Tajnika(ice) 14.04.2021.
Prvenstveno za maturante! 14.04.2021.
Maja Gluščević 14.04.2021.
Mama, Ljubav 14.04.2021.
Bez lica
David Lušičić
14.04.2021.
Filmska naSTAVa jedina je dobra stvar koju je donijela pandemija, oduševljeno su hvalili polaznici proljetni ciklus Filmske naSTAVe koji se održao online od 6. do 10. travnja 14.04.2021.
Online weekend u Art kinu 07.04.2021.
Autor u gostima: Boris Poljak 07.04.2021.
Filmaš mjeseca - Dalibor Barić 07.04.2021.
Osma sezona 07.04.2021.
901-910/5779
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta