english
vijesti
kolumna M. Pansini
članice HFS-a
download
filmski kviz
o nama
produkcija
nakladništvo
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 

Operna diva nekad i danas – Milka Trnina očima Sandre Bagarić

Katarina Milka Trnina (19. prosinca 1863., Vezišće u općini Križ pokraj Ivanić-Grada-18. svibnja 1941., Zagreb), operna umjetnica, članica državne opere u Münchenu, prva Tosca londonskoga Covent Gardena i Metropolitan Opera Housea, bila je mlinarska kći, pa nakon očeve smrti štićenica ujaka, književnika i publicista Janka Jurkovića koji ju usmjerava u privatnu školu pjevanja Ide Wimberger Brkić, što će se pokazati presudnim za njen život i karijeru. Pohađa bečki konzervatorij, a prvi nastup ima 11. travnja 1882., kao Amelija u Verdijevoj operi tada zvanoj Čuvidski ples, a poznatijoj kao Bal pod maskama, na pozornici Zagrebačke opere.

Nastupala je u Leipzigu, Grazu i Bremenu, a kao članica državne opere u Münchenu  dobiva počasni naslov bavarske dvorske komorne pjevačice. U Bayreuthu se sukobila s Wagnerovom udovicom Cosimom, i više nikad nije tamo nastupila. Drži poduke iz pjevanja, a nazivaju je pjevajućom Eleonorom Duse (po slavnoj i tragičnoj  talijanskoj glumici na kraju devetnaestog i početku dvadesetog stoljeća). U prvom  je redu bila vagnerijanska pjevačica, ali veličanstveno interpretirala i Beethovenovu Leonoru u Fideliju ili veselu Fiordiligi u Mozartovoj operi Cosi fan tutte, a Puccini je tvrdio da se nijedna Tosca ne može usporediti s Milkom Trninom. Zbog zdravstvenih problema je naglo završila karijeru, a posljednji nastup, ulogu Sieglinde, odigrala 1906. u Prinzregententheateru. Od 1923. postaje počasnom članicom zagrebačke Muzičke akademije, voditeljicom odjela solo pjevanja i članicom ispitne komisije, a jedna od učenica postaje joj i Zinka Kunc. Od posljedica upala pluća, baš kao i njen otac, umire u Zagrebu. Po njoj je nazvan jedan slap na Plitvičkim jezerima, kao i nagrada Hrvatskog udruženja glazbenih umjetnika. Navodno je po njoj, na tragu neke davne i tajne ljubavi, nazvana i slavna Milka čokolada

Sandra Bagarić je rođena 5. travnja 1974. u Zenici, srednje muzičko obrazovanje dobila u Zenici i Sarajevu, a u Zagrebu završila Muzičku akademiju u klasi sopranistice profesorice Ljiljane Molnar-Talajić. Nastupala je u operama i operetama Madame Troubadur, Grofica Marica, Šišmiš, Boccaccio, Noć u Veneciji, Kneginja čardaša, Mala Floramye, Tko pjeva zlo ne misli, Jalta,.Jalta (ZGK Komedija), Kod bijelog konja (Narodno gledališče Maribor), Ljubavni napitak (HNK Split), a imala niz zapaženih nastupa širom svijeta u mjuziklima, reklamnim spotovima i kampanjama.

Objavila je tri CD-a, Sonatu od sna na kojoj je njen suprug Darko Domitrović uglazbio ljubavnu poeziju Enesa Kiševića, a pjeva i recitira i glumac Boris Pavlenić, Teatar marmelade na kojem surađuje s Martinom Tomčić, Zdravkom Šljivcem i Simfonijskim orkestrom HRT-a, eksperimentirajući o doživljaju klasike u novom ruhu te Adagio, koncertni sakralni program posvećen Ljiljani Molnar Talajić.

Spojila ih je autorica dr, sc. Darija Hofgräff, koja je pokrenula malu seriju video prikaza u Hrvatskom državnom arhivu, nastojeći na najbolji mogući način premostiti vremena novog normalnog i u virtualnim uvjetima izazvanim pandemijom korona virusa, prikazivati neke od tradicionalnih i uobičajenih aktivnosti HDA. Peti u nizu, na svoj način jubilarni, bio je razgovor sa Sandrom Bagarić o Milki Trnini, ali i o životima i sudbinama opernih diva nekada i danas.

Video je snimljen kao i obično u Dvorani kataloga HDA, u kojoj se inače događaju kulturni susreti raznih vrsta, a dostupan je na društvenim mrežama te namijenjen i ostvarenju želje da HDA i dalje ostane u kontaktu s publikom odnosno nadomjesti njoj namijenjene sadržaje.

Po svemu sudeći to je i zadnji iz ove inovativne i kreativne, šarmantne serije priloga, što je svakako šteta i gubitak nad kojim se valja zamisliti.  

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com


pošalji link | verzija za printanje

Večer kratkog filma II 16.03.2022.
ONLINE WEEKEND U ART KINU 16.03.2022.
'JURIJ MEDEN: OGREBOTINE I GLITCHEVI – ZAŠTO I KAKO PRIKAZIVATI FILMOVE U 21. STOLJEĆU?' NA KRATKOM UTORKU 16.03.2022.
ONLINE WEEKEND U ART KINU 16.03.2022.
Predstavljanje 10. Production In-a i Kritičko rešeto 16.03.2022.
OTVOREN JE POZIV ZA PRIJAVU RADOVA NASTALIH TEHNIKOM STOP ANIMACIJE STOP MOTION SCENA 2022. 16.03.2022.
Kreće međunarodni program Pazi na sliku/Mind the Image 16.03.2022.
FESTIVAL DORF POSTAO NOVI ČLAN MUSIC FILM FESTIVAL NETWORK 09.03.2022.
Stariji ste od 54 godine i volite gledati filmove? Javite nam se, imamo (na)opaki plan za vas! 09.03.2022.
Retrospektiva Sonje Savić u kinu Tuškanac 07.03.2022.
611-620/5787
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta