english
vijesti
kolumna M. Pansini
članice HFS-a
download
filmski kviz
o nama
produkcija
nakladništvo
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 

ZBOGOM MAJSTORU, UČITELJU I PRIJATELJU ANIMACIJE

Sve je manje živućih aktera ili svjedoka nastajanja Zagrebačke škole crtanoga filma, a jedan od posljednjih i najvećih – karikaturist, crtač, animator, scenarist, redatelj i animacijski pedagog Borivoj Dovniković-Bordo, ovih je dana preminuo u 92. godini života. Završila je tako jedna duga životna i stvaralačka pustolovina, započeta dalekih 1930-ih godina, kada je slavonski dječačić zaljubljen u stripove narisao prve crteže olovkom, da bi već kao zagrebački student slikarstva postao zapaženi karikaturist popularnog humoristično-satiričnog tjednika Kerempuh te u redakciji čuvenog Fadila Hadžića sudjelovao u oblikovanju i oživljavanju prvih poslijeratnih crtanih likova na hrvatskom filmu. Tako je nastao Veliki miting Waltera Neugebauera (1951) ‒ kamen temeljac buduće hrvatske animacije, dovršen u novoosnovanom poduzeću Duga-film (1951-1952). Nadarenom Dovnikoviću otvoren je put za nove kreativne izazove i projekte na području animacije, u kojem je ostao do posljednjeg daha kao jedan od najvažnijih predstavnika Zagrebačke škole crtanoga filma.


Borivoj Dovniković-Bordo

Ne napuštajući karikaturu, ilustraciju i strip, koje je u mladim danima objavljivao u hrvatskoj i jugoslavenskoj periodici (Vjesnik, Vjesnik u srijedu, Jež i dr.), Bordo je do prvih samostalnih autorskih projekata u tek pokrenutom Studiju za crtani film Zagreb filma, režirao reklamne filmove za tadašnje oglašivačke agencije (Interpublica,  OZEHA) te crtao, animirao i pisao scenarije za druge autore (braća Neugebauer, I. Vrbanić, D. Vunak, D. Vukotić, N. Kostelac i dr.). Usput je znanja stečena u Kerempuhu i Duga-filmu prenosio studijskim novopridošlicama koji će uskoro postati njegova umjetnička jezgra. Prve autorske filmove u Zagreb filmu realizira 1961. godine, a jedan od njih, Lutkica, donosi mu i prvo međunarodno priznanje iz Acapulca. Nagrade i službene pohvale nastavit će pljuštati sa svih meridijana sve do kraja 1980-ih, za filmove koji danas pripadaju antologiji hrvatske animacije: Kostimirani randez-vous (1965; Columbus, New York), Ceremonija (1965, Krakow, Leipzig), Krek (1967; Srebrni medvjedu Berlinu; Gabrovo, Bugarska), Čudna ptica (1969, Baltimore), Ljubitelj cvijeća (1970; Krakow, Trst, Bilbao, London, Bogota, Beč itd.), Putnik drugog razreda (1973; Animafest, London, Beč Melborune, Sidney, Lucca, Teheran Chicago); N.N. (1976; Leipzig, Espinho), Škola hodanja (1978; San Antonio, Zagreb, Oberhausen,Gijon, Chicago, Sidney, Melbourn), Jedan dan života (1982; Varna, Chicago, Tempere), Uzbudljiva ljubavna priča (1989; Annecy, Treviso) itd.

Već od sredine 1970-ih, retrospektive Bordinih filmova prikazivat će se diljem svijeta, a od sredine 1990-ih počinju stizati i priznanja za životno djelo, najprije iz inozemstva, a potom i hrvatska (Nagrada „Vladimir Nazor“, Zlatni Oktavijan, nagrada Animafesta i Motovunskog festivala).


S prijateljima animatorima u posjeti Školi animiranog filma Čakovec

Ocjenjujući Bordin opus kao kompaktnu cjelinu, filmski redatelj i kritičar Petar Krelja, svojedobno je izdvojio i prepoznatljive osobine njegove poetike ističući: karikaturalnost bez sarkazma, finu izrađenost gegova, rafiniranu psihologiju ponašanja njegova vitalnog i simpatičnog lika skromne vanjštine u „neprekidnoj borbi s represivno nabrušenim pojedincima ili globalno destruktivnim silama“. Sam Bordo ‒ koji je ušao u svijet animacije u trenutku prestrojavanja ansambla Zagreb filma na pobornike diznijevske tradicije, iz koje je i sam potekao, i „moderniste“ okrenute novim likovnim tendencijama, reduciranoj animaciji i temama s filozofske agende toga doba ‒ htio je svojim filmovima pomiriti te „suprotne obale“, a prije svega ostati ‒ svoj. O svojem je radu kazao:

„Što je bitno? Da gledalac vjeruje figuri koja je ipak samo crtež. Znači, ljudi su dovedeni u situaciju da vjeruju iluziji. A da bi joj se povjerovalo, ta iluzija mora biti životna, istinita, i jednostavna.

Jednostavnost i njezinu magičnu moć otkrio sam u stripu i u karikaturi. Mislim da sam nešto slično ostvario i na filmu. Nikad nisam podlegao težnji koja iz crteža želi napraviti tezu, iz linije forsiranu gestu čiji bi grč garantirao tobožnju mudrost. Također me u principu nisu privlačie a priori velike teme: uvijek sam polazio od običnih, svakodnevnih detalja koji su svakome bliske i putem kojih će gledalac zajedno s mojim likovima doživjeti sve ono značajno i univerzalno što iz takvih malih ljudskih stvari proizlazi.

Bordu, međutim, nećemo pamtiti samo po osebujno jednostavnim, duhovitim i ležernim filmovima koje je prestao stvarati sredinom 1990-ih, po ilustracijama razasutim po knjigama i periodici, po sloganima koji su se (bez uočljivog autorskog potpisa) razlijegali s televizijskih ekrana u njegovim uvijek duhovitim reklamama (pr. za sardine „Eva“ ili Agrokokina jaja), ili po karikaturama koje je sve donedavno objavljivao u tjedniku Novosti. Jer, svoja je znanja i umijeća rado prenosio drugima i na druge načine, objavljujući edukativne tekstove u nastavcima u Filmskoj kulturi, potom i u knjizi Škola crtanog filma, održavajući predavanja i majstorske radionice. Bio je vjeran pratitelj Animafesta, festivala u čijem je pokretanju i sam sudjelovao, a od 1985. do 1992. i vodio kao njegov glavni direktor. Zajedno sa suprugom Vesnom bio je niz godina aktivno uključen u rad Međunarodne asocijacije animiranog filma (ASIFA), a u toj je ulozi, ali i iz čisto prijateljskih razloga, često pohodio Hrvatski filmski savez, pružajući partnersku pomoć njezinim članicama usmjerenima na animirani film, poput varaždinske Anime.

Jedan od posljednjih tragova Bordine javne prisutnosti razgovor je prerađen u portret naslovljen „Irish coffee“ i objavljen potkraj 2020. u rubrici „Kontrazum“ nedavno preminulog suradnika HFS-a Duška Popovića, koji se može u cijelosti pročitati na web-stranicama Hrvatskog filmskog saveza putem poveznice.


pošalji link | verzija za printanje

10. ANTIČKE FILMSKE VEČERI U VINKOVCIMA 29.06.2022.
Održan 30. Hrvatski festival jednominutnog filma 29.06.2022.
Radionica OŠ Mejaši Centra Lukas 24.06.2022.
Izabrano novo predsjedništvo i ostala tijela kluba 22.06.2022.
ODABRANI FILMOVI 9. STAR FILM FESTA 22.06.2022.
ESENCIJALNE ENERGIJE ANDREJA ZDRAVIČA NA KRATKOM UTORKU 15.06.2022.
Produžen je rok za prijavu filmova na 20. Gastro film fest za autore iz Hrvatske 15.06.2022.
Film, glazba, književnost i snovi s Jonathanom Rosenbaumom 15.06.2022.
Posljednji poziv za filmsku avanturu u dvorcu Stara Sušica! 15.06.2022.
Obogatite svoje znanje o medijskoj pismenosti na Školi medijske kulture u kolovozu u Varaždinu! 15.06.2022.
521-530/5779
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta