english
vijesti
kolumna M. Pansini
članice HFS-a
download
filmski kviz
o nama
produkcija
nakladništvo
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 

POLITIČKI ESEJI TRAVISA I ERIN WILKERSON NA KRATKOM UTORKU


Travis i Erin Wilkerson

Na novom Kratkom utorku, koji će se održati 8.11. u 21h u kinu Tuškanac u Zagrebu, imat ćemo čast ugostiti supružnike Wilkerson, istaknute pripadnike američke nezavisne dokumentarističke scene. Travis Wilkerson jedan je od najvažnijih američkih nekomercijalnih filmaša današnjice, čiji su se radovi prikazivali na festivalima kao što su Sundance, Toronto, Rotterdam, Locarno i Berlin. U časopisu Sight & Sound nazvan je 'političkom savješću američkog filma', a njegov probojni film, koji ćemo gledati na našem programu - 'An Injury to One' (Šteta nanesena jednome) iz 2002., časopis Film Comment proglasio je 'jednim od najboljih avangardnih filmova desetljeća'. Wilkersonovi filmovi su agitatorski ljevičarski politički eseji u kojima se bavi američkom, ali i osobnom poviješću, kombinirajući arhivske i novosnimljene materijale, često koristeći tekst, grafičke elemente i filmsku montažu, pod vidljivim utjecajem Vertova, Godarda i Markera. Zajedno sa suprugom, umjetnicom i filmašicom, osnovao je društveno angažirani internetski magazin 'Now! A Journal of Urgent Praxis' (Sad! Žurnal hitne prakse!), kao i političko-umjetnički kolektiv Creative Agitation (Kreativna agitacija), a i realizirao posljednji film 'Nuclear Family' (Nuklearna obitelj), lani premijerno prikazan na Berlinaleu. Na programu ćemo gledati tri Travisova i dva Erinina filma, kao i popričati o smislu političkog angažmana u umjetnosti.


Travis i Erin Wilkerson

Travis Wilkerson (rođen 1969.) tvrdi da je ključni trenutak za njegovo ozbiljnije bavljenje filmom bio slučajni susret u Havani s kultnim kubanskim filmašem Santiagom Álvarezom, jednim od najpoznatijih pripadnika južnoameričkog pokreta tzv. trećeg filma, koji se pojavio sredinom 60-ih. Álvarez je uglavnom radio kratke, izuzetno politički i montažno nabrijane dokumentarce u stilu filmskih žurnala, koristeći fotografije, klipove iz holivudskih filmova i crtića, kao i popularnu glazbu (neki ga smatraju i ocem muzičkog videa). Ideja je bila stvoriti uspješnu agitacijsku propagandu lijevih ideja bez 'spuštanja umjetničkih kriterija i pedagoških popovanja'. Prvi dulji film koji je Wilkerson napravio 1999. bio je baš o Álvarezu, zvao se 'Accelerated Under-Development: In the Idiom of Santiago Álvarez ' (Ubrzana nerazvijenost: u narječju Santiaga Álvareza), a složio ga je od kadrova iz njegovih filmova, uz vlastitu naraciju (Wilkerson sve svoje filmove snima, režira i montira sam). Zbog njega je itekako porastao interes za prilično zaboravljenim Álvarezovom, a i za Wilkersonom.


Travis Wilkerson

Nakon toga 2002., slijedio je 'An Injury to One' (Šteta nanesena jednome; naslov je prvi dio starog sindikalističkog slogana 'an injury to one is an injury to all'). Radi se o filmskom eseju o usponu i propasti gradića Butte u Montani, otkuda je porijeklom i autor. Točnije, to je kronika misteriozne smrti sindikalnog vođe Franka Littlea, kojeg je po svemu sudeći u ljeto 1917. dala pogubiti rudarska megakompanija Anaconda koja je tada upravljala svim rudnicima bakra u Butteu. U tom trenutku u Montani se vadilo 20 posto svog bakra u SAD-u, i 10 posto svog svjetskog bakra. Wilkerson je film realizirao kombinirajući arhivski materijal, novosnimljene snimke Buttea, mnoge grafičke elemente, i vlastiti voice over koji priča priču kroz koju se prelama cijela povijest američke ljevice, ali i začetak makartizma, pa čak i detektivskog romana. Sve završava s najaktualnijom temom današnjice - ekološkom katastrofom. Osim upečatljivih vizuala i svog glasa, Wilkerson koristi i glazbu legendarnih slobodnomislećih bendova i glazbenika kao što su Will Oldham, Jim O'Rourke, Low i Dirty Three. Los Angeles Times nazvao je 'An Injury to One' 'prekretnicom u političkom filmu', a  New York Sun 'najuzbudljvijim dokumentarcem godine'.


An Injury to One


An Injury to One

Nakon toga slijedio je 2005. dokumentarno-igrani hibrid 'Who Killed Cock Robin?' (Tko je ubio Cock Robina?) koji je svojim ultrarealističkim prikazom života besperspektivne mladosti u (ponovo) Butteu ostavio mnoge gledatelje na festivalu u Sundanceu začuđenima. 2012. Wilkerson je bio jedan od pet američkih nezavisnih redatelja koji su sudjelovali u omnibusu 'Far From Afghanistan' (Daleko od Afganistana), napravljenom po uzoru na 'Far From Vietnam' iz 1967., u kojem su svoje antiratne misli izmjenjivali JLG, Agnes Varda, Chris Marker, Alain Resnais i drugi. Film je bio prikazan na festivalu Filmske mutacije u Zagrebu.


Pluto Declaration

Od poznatijih Wilkersonovih filmova treba još spomenuti punk-agit-noir 'Machine Gun or Typewriter' (Strojnica ili pisaća mašina), prikazanog i na Subversive film festivalu, ali i 'Did you Wonder who Fired the Gun' (Pitaš li se tko je pucao?) iz 2017., premijerno prikazanog na Locarnu, ali kasnije i na Human Rights FF-u u Zagrebu. Taj film magazin New Yorker uvrstio je u jedan od '62 filma koji su oblikovali umjetnost dokumentarca'.    


A Brief History of the Obliteration of Hope

Erin Wilkerson rođena je 1982. u Los Angelesu. Studirala je arhitekturu, a od 2009. radi kao u umjetnica u političkom art kolektivu Creative Agitation koji je osnovala sa suprugom. Kao kocenaristica sudjelovala je na Travisovom filmu 'Machine Gun or Typewriter', a inače je autorica mnoštva multimedijskih radova koji istražuju puste krajolike, invazivne vrste i granična područja. Jedan od njih '100 Year Old Newsreel' (100 godina star filmski žurnal), bio je dio slovenskog paviljona na Venecijanskom biennaleu 2017. Na Kratkom utorku gledat ćemo dva njena filma - ovogodišnji 'The Smoke Rides on the Wind' (Dim jaši na vjetru), o povezanosti povijesti vađenja nafte, kolonijalnog naseljivanja i ugroženih ekoloških sustava, i prošlogodišnji 'Sve prednosti aboridžinske jednakosti' (The Full Benefits of Aboriginal Equality), priču o Aboridžinu koji je 'u čast' 200. godišnjice britanskog osvajanja Australije odlučio okupirati slavne Bijele stijene Dovera.


The Smoke Rides on the Wind


The Full Benefits of Aboriginal Equality

Spretna i ambiciozna vježba iz socijalističkog agit-propa stare škole, s multimedijskom preciznošću korporativne Power Point prezentacije. 'Šteta nanesena jednome' priča priču o odlučnoj međuklasnoj borbi iz prošlog stoljeća, tečno koristeći suvremena digitalna sredstva - The Village Voice

Ako želiš ispričati radikalnu priču, moraš koristiti radikalnu formu izričaja, tako da su i politički i formalni elementi filma inovativni - Travis Wilkerson  

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, filmove puštamo s digitalnih formata, prevedeni su na hrvatski, a ulaz je 30 kn.

Raspored programa (81 min):
Šteta nanesena jednome (An Injury to One), Travis Wilkerson, SAD, 2002., 53 min, HD
Deklaracija o Plutonu (Pluto Declaration), Travis Wilkerson, SAD, 2011., 3 min 42 s, HD
Kratka povijest uništenja nade (A Brief History of the Obliteration of Hope), Travis Wilkerson, SAD, 2019., 7 min 33 s, HD
Dim jaši na vjetru (The Smoke Rides on the Wind), Erin Wilkerson, SAD, 2022., 14 min, HD
Sve prednosti aboridžinske jednakosti (The Full Benefits of Aboriginal Equality), Erin Wilkerson, SAD, 2021., 3 min, HD


pošalji link | verzija za printanje

Performativno predavanje Sonje Leboš 25.01.2023.
JEDINA SOLUCIJA U OSNOVNOJ ŠKOLI BRAĆA RIBAR U POSEDARJU 25.01.2023.
Filmska naSTAVa – jedini filmskoobrazovni program namijenjen srednjoškolskim učenicima slavi 10. rođendan! 25.01.2023.
Traje javni poziv za izlaganja mladih vizualnih autora kroz 2023. godinu "Podrum ponedjeljkom" – 4. sezona 18.01.2023.
ODLAZAK VELEMAJSTORA FILMSKOGA ZVUKA 10.01.2023.
Filmska godina u Čakovcu 04.01.2023.
Traju prijave filmova na 14. VAFI & RAFI festival 04.01.2023.
Predstavljanje 11. Production in-a i Kritičko rešeto 28.12.2022.
Dva filma u produkciji Hrvatskog filmskog saveza na 52. Međunarodnom filmskom festivalu u Rotterdamu 21.12.2022.
PRIKAZIVANJE FILMA RESTAURATOR U ZADRU 21.12.2022.
481-490/5869
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta