Vodič za voditelje filmskih i videodružina Od ideje do premijere
Na netom završenom državnom susretu Lidrano, održanom od 10. do 12. travnja u Šibeniku, promoviran je vodič za voditelje filmskih i videodružina naslovljen Od ideje do premijere autora Melite Horvatek Forjan, Nataše Jakob i Josipa Krunića. Vodič je objavljen u nakladi Profil International, a urednica je izdanja Nada Babić. Vodič je opremljen i CD-om s nastavnim listićima za medijsku kulturu, a kao dar se uz njega nalaze i dva DVD-a s ukupno 43 filmska ostvarenja učenika iz školskih filmskih skupina iz cijele Hrvatske.
Dopadljiv dizajn naslovnice i meki uvez koji dopušta da se vodič savije u trubu i gurne u džep, kako bi bio dostupan i na terenu i u učionici i na festivalu, prvo je što čitatelju padne u oči. Na naslovnici je i nešto što već dugo ni voditelji filmskih i videodružina, a o učenicima da i ne govorimo, nisu vidjeli uživo - filmska traka. Jer, od nje je ipak sve počelo.
Na 136 stranica, ne slučajno formata Zapisa kojeg izdaje Hrvatski filmski savez, posložene su važne teme kojima se prije ili kasnije moraju pozabaviti svi oni koji žele pokrenuti nove školske filmske skupine ili razjasniti dileme koje znaju mučiti i one koji već neko vrijeme takve skupine, družine, udruge i klubove vode. Tako se u prvom poglavlju, naslovljenom Od ideje govori o važnosti ideje, o sinopsisu, scenoslijedu i scenariju te o knjizi odnosno o planu snimanja, a u drugom poglavlju Filmska ekipa o redatelju, snimatelju, majstoru zvuka, novinaru, glumcima i statistima, skripteru te ostalim, nešto rjeđim članovima učeničke filmske ekipe, poput kostimografa, scenografa, rekvizitera ili šminkera, sve do producenta, kojih doduše u dječjem filmskom i videostvaralaštvu baš i nema, osim ako se pod istima ne podrazumijevaju voditelji(ce), ali to nam se nekako čini nategnutom tezom.
U trećem poglavlju Snimanje daju se mnogi praktični savjeti, od objašnjenja kadra, filmskog plana i kuta snimanja ili rakursa te pokreta kamere do zuma ili zumiranja, uloge svjetla pri snimanju i samoga početka snimanja, a u četvrtom poglavlju Montaža detaljno se naravno govori o važnosti montaže kojom se konačno stiže i do završnog čina cijeloga procesa, do Premijere.
Šesto poglavlje koje razmatra osnovnu i dodatnu opremu potrebnu filmskoj družini vjerojatno će brzo postati prevaziđeno jer se dinamičan razvoj tehnike i tehnologije opire navođenju u ovakvom vodiču konkretnih modela kamera ili montažnih računala koja će uskoro biti zamijenjena još kvalitetnijima, ali su savjeti iz sedmog poglavlja naslovljenog Kako osnovati filmsku družinu svevremenski i vrlo praktični.
Vodič je zaokružen poglavljem o Dječjem filmu u nastavi te predstavljanjem autora i njihovih družina u dijelu Film je naša priča. I tu se u priči Nataše Jakob skriva poanta cijeloga vodiča. Profesorica hrvatskog jezika i suvoditeljica ZAG-a iskreno priznaje kako su knjige, a ne film njena najveća ljubav. Tek za vrijeme studija otkriva neslućene mogućnosti filma u nastavi hrvatskog jezika, a nakon brojnih i važnih koraka, od Škole medijske kulture preko filmskih radionica i usvajanja znanja od mnogih poznavatelja teorije i prakse dječjeg (i svekolikog) filmskog i videostvaralaštva i snimanja radova svojih učenika, nastalih i pod njenim vodstvom, spoznala je kako je njena filmska bajka ostvariva.
Za tim bi primjerom trebali krenuti svi oni koji će uzeti u ruke vodič za voditelje filmskih i videodružina Od ideje do premijere pa u iskustvu dugogodišnjih voditelja i u vlastitim spoznajama pronaći pravi put koji će ih od prve, možda mutne ideje o potrebi i mogućnostima pokretanja vlastite školske filmske skupine dovesti do uzbuđenja snimanja prvoga filma i do njegove svečane premijere.
Tada će i svrha ovoga vodiča biti u potpunosti ostvarena.
Duško Popović |