KLASICI ISTOČNOEVROPSKE ANIMACIJE NA KRATKOM UTORKU
U utorak 19. siječnja u 20 sati u kinu Tuškanac u Zagrebu na novom Kratkom utorku gledat ćemo program sastavljen od 9 animiranih filmova nastalih u zemljama iza željezne zavjese u razdoblju između 1957. i 1974. Između ostaloga prikazat ćemo jedan od najslavnijih animiranih filmova svih vremena, kontroverznu i zabranjivanu 'Ruku' Čeha Jiřija Trnke, film začetnika ruske animacije Leva Atamanova 'Klupa', 'Stroj' poljskog animatora i majstora tehnike kolaža Daniela Szczechure, kao i jednu epizodu legendarnog Gusztava Jószefa Neppa.
Program će otvoriti 'Pesimist Gustav', 13. epizoda prve sezone jedne od najpopularnijih crtanih serija u Istočnoj Evropi, koja se snimala od 1961. do 1977. Oni koji se sjećaju televizijskog programa u bivšoj državi znaju da su se većinom nijeme dogodovštine proćelavog mađarskog čovječuljka isfrustriranog sivilom gradskog života puštale uglavnom u poluvremenima utakmica, nerijetko i po nekoliko dnevno. Ono što ni najstariji vjerojatno ne znaju je da je cijela prva sezona serije (68 epizoda, sve skupa ih je bilo 120) bila namijenjena prikazivanju u kinu, u koje ovom projekcijom Gustava bar nakratko vraćamo.

Pesimist Gustav
Nakon toga prikazat ćemo 'Romansu', film jednog od začetnika češke lutkarske animacije Břetislava Pojara, finu satiru o djevojci izbirljivoj na ljubavnom planu. Pojar je s radom počeo krajem 40-ih kao asistent slavnom Jiřiju Trnki, da bi nakon samostalne karijere sredinom 60-ih emigrirao u Kanadu gdje je stvarao za njihov slavni National Film Board. 'Romansa' je jedan od zadnjih filmova koji je napravio prije selidbe.

Klupa
Zatim slijedi 'Klupa' Leva Atamanova, snimljena po motivima danskog crtača Herlufa Bidstrupa, izuzetno popularnog u SSSR-u tog doba. Uvjereni komunist Bidstrup se u svojim karikaturama bavio socijalnim temama i posljedicama 2. Svjetskog rata, kao i humorom u svakodnevnom životu. Takva je i Atamanovljeva 'Klupa', koja prikazuje komična događanja u životu jedne klupe u gradskom parku. Inače, Atamanov je jedan od osnivača ruske animacije, poznat po svojem dugometražnom remek djelu 'Snježna kraljica', koju Hayao Miyazaki navodi kao jedan od glavnih uzora u svom radu.

Ruka
Sigurno najpoznatiji film koji ćemo vidjeti u programu je 'Ruka', češkog slikara, ilustratora, izrađivača lutaka, animatora, kipara i scenografa Jiřija Trnke, zvanog i 'Waltom Disneyem Istočne Evrope'. Priča o skromnom lončaru kojeg će napasna sveprisutna ruka početi tjerati da proizvodi skulpture nje same, bila je snažna alegorija o životu umjetnika za vrijeme totalitarnog režima, nastala tri godine prije Praškog proljeća. Iako je osvojila glavnu nagradu na najvažnijem festivalu animiranog filma na svijetu, onom u Annecyu, 'Ruka' je vrlo brzo bila zabranjena za sljedećih 20 godina, a Trnka je doživio sudbinu vlastitog lika iz filma, koji iako proglašen 'nacionalnim umjetnikom' u nemogućnosti slobodnog izražavanja uskoro umire. 'Ruka' je u izboru Američke filmske akademije proglašena petim najboljim animiranim filmom svih vremena.

Ruka
'Stroj' Poljaka Daniela Szczechure (njegov 'Hobi' smo gledali prije dvije godine na programu najboljih filmova iz povijesti filmskog festivala u Oberhausenu) je kritika života u Poljskoj početkom 60-ih, s posebnim fokusom na industrijalizaciju i njenu monumentalnost. Spada u ciklus filmova u kojima se autor bavi apsurdnostima svakodnevnog života i mehanizmima po kojima funkcionira ljudsko društvo. Szczechura je poznat po korištenju tehnike kolaža, kao i po pristupu kadriranju na način na koji to rade redatelji igranog filma, a ne vizualni umjetnici.

Stroj
Na programu ćemo gledati i film 'Točno u prijepodne' Zdeněka Smetane, češku parodiju na 'Točno u podne' i druge slavne holivudske vesterne, zatim jedan od filmova zagrebačke škole animiranog filma, egzistencijalnu minijaturu 'Quo vadis' koju je istaknuti scenograf Rudolf Borošak realizirao zajedno s Vladimirom Hrsom, kao i 'Kalamajku' Hermíne Týrlove, autorice često zvane 'majkom češke animacije', koja se u većini svojih filmova, kao uostalom i u ovom, inspirirala narodnim pričama. 'Kalamajka' prati život češkog sela u kojem svi rade, osim jednog ljenjivca koji samo želi jesti i spavati.

Kalamajka
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza u suradnji sa Slovenskom kinotekom u Ljubljani. Filmovi nemaju dijaloga, puštamo ih sa 16mm i 35mm kopija, a ulaz na projekciju je besplatan.

Hermína Týrlová
Raspored programa (74 min):
Pesimist Gustav (Gusztáv a pesszimista), József Nepp, Madžarska, 1966., 16mm, 5'
Romansa (Romance), Břetislav Pojar, Čehoslovačka, 1962., 16mm, 8'12''
Klupa (Skamejka), Lev Atamanov, SSSR, 1967., 35mm, 10'24''
Točno u prijepodne (V pravé dopoledne), Zdeněk Smetana, Čehoslovačka, 1964., 35mm, 5'
Ruka (Ruka), Jiři Trnka, Čehoslovačka, 1965., 35mm, 19'
V zamci (W matni), Stefan Janik, Poljska, 1963., 35mm, 8'
Stroj (Maszyna), Daniel Szczechura, Poljska, 1961., 35mm, 6'
Qou vadis, Rudolf Borošak i Vladimir Hrs, Jugoslavija, 1974., 35mm, 2'54''
Kalamajka, Hermína Týrlová, Čehoslovačka, 1957., 35mm, 10' |