english
vijesti
kolumna M. Pansini
članice HFS-a
download
filmski kviz
o nama
produkcija
nakladništvo
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 

Mirjana

Cherchez la femme kažu Francuzi, misleći da valja u ženi potražiti uzroke svakog  ubojstva, prijevare, osvajanja, ratnog zločina, otkrića kakvog kontinenta ili bar otoka, znanstvenog postignuća, dobročinstva, umjetničkog djela, plemenitosti dostojne Nobelove ili već neke nagrade, pa i filma. I zaista, čemu bi mogli služiti svi ti muški dosezi i samohvale ako ne sreći i zadovoljstvu žena, tih pripadnica slabijeg spola koje suvereno upravljaju muškardinima, glasnim, razbarušenim, samouvjerenim, jadnim vladarima svijeta. I koje na kraju odu u besmisao postojanja, s nekim opsjenarom, kako to obično biva.

Film redatelja Zdravka Mustaća Martinac promišljan je, sniman i nastajao od 1993. godine uz veliki poticaj i suradnju Borisa Poljaka, a dovršen 2015., točno deset godina nakon smrti svojega glavnog lika. Mustać je bio jedan od učenika, suradnika i prijatelja, koji je od Martinca naučio puno o životu i o filmu, pa se skupa s Poljakom i Martincem, mlad, vitak i bradat, vidi i u dokumentarnoj zabilježbi performansa Nije vrijeme za plodove iz 1989., dijelom uvrštenoj u film Martinac, kako kamenim splitskim ulicama nose sasušeno trešnjino stablo u obliku križa.

Ivan Martinac, koji je, kažu, bio ljuti katolik i vjerski mistik, rođen je 1938. godine u Splitu, bio je arhitekta po obrazovanju, a majstor eksperimentalnog filma po vokaciji (i autor desetak knjiga poezije), redatelj pedesetak kratkih (među kojima se izdvajaju trilogija Suncokreti iz 1960. i Rondo iz 1962., ali i Monolog o Splitu te Armagedon ili kraj, oba snimljena 1964., pa Mrtvi dan iz 1965., Fokus koji nastaje 1967. i Sve ili ništa iz 1968. godine) i jednog cjelovečernjeg filma, Kuća na pijesku (1985.) za kojeg neki tvrde da je tek djelomično uspio, a drugi da je najbolji hrvatski film svih vremena, pa Martinca svrstavaju, uz Pansinija i Gotovca, u vrh vrhova hrvatskog filmskog modernizma u okviru amaterskog, eksperimentalnog filma.

Odlučivši se za studij arhitekture, za jedno od mnogih zanimanja koja su ga opsjedala, Ivan je otišao u Zagreb i upoznao Tomislava Gotovca, a zatim u Splitu sreo Mirjanu Živković, glazbenicu iz Beograda na ljetovanju u njegovu gradu. Planula je velika ljubav, valjda jedina prava u njegovom životu. Zbog nje je prešao na studij u Beograd, tamo se uključio u rad Kino kluba Beograd i snimio neke od svojih najboljih filmova. Tamo se i profilirao kao zagovornik čistog filma. A jednog su dana on i Mirjana prekinuli, dogovorivši se da se više nikada neće vidjeti. On se vratio u Split, a ona navodno gorko zaplakala na dan kada je umro, i prije nego je dobila vijest.

Ranko Munitić pokušao je 1980. godine, temeljem veoma opširnog intervju što ga je vodio s Martincem i drugih tekstova, napisati monografiju autora, ali ju je poslije burnih i žestokih rasprava Martinac odbio. Knjiga je ipak objavljena 2011. godine, kada su i akter i autor već bili mrtvi.

Prije desetak godina dugo sam pokušavao dobiti intervju od Martinca. Izbjegavao je i odbijao, pa mi na kraju rekao da od tekstova koje drugi pišu o njemu nema ništa, a kada piše sam o sebi ipak nešto zaradi. Tekst sam na kraju napisao, a neki su odgovori ostali visjeti u zraku.

I zbilja, što bi bilo kad bi bilo? Kako bi se razvijali Martinčev život i karijera, da nije sreo Mirjanu? Kako, da se nisu rastali? Je li taj susret i još više, taj rastanak formirao jednog od najvećih autora koje smo imali?

Izvrstan biografsko-dokumentarni film Martinac dovršen je u produkciji Hrvatskog filmskog saveza, uz financijsku potporu HAVC-a, a premijerno prikazan u petak, 23. listopada, u kinu Tuškanac.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com


pošalji link | verzija za printanje

U Karlovcu predstavljen program 47. Revije hrvatskog filmskog stvaralaštva! 06.11.2015.
Bogatstvo animacije 06.11.2015.
500. emisija Kokica na Hrvatskoj televiziji 06.11.2015.
Premijera dokumentarnog filma Martinac 06.11.2015.
Filmovi Davida Maljkovića na Kratkom utorku 04.11.2015.
Festival nijemog filma 04.11.2015.
MEĐUNARODNI SIMPOZIJ 'MUZEJI FILMA – FILM U MUZEJU' 03.11.2015.
Osmi ciklus iberoameričkog filma 03.11.2015.
Susjedi 03.11.2015.
Karlovac će za dvanaest dana postati centar hrvatskog neprofesijskog filma! 02.11.2015.
2711-2720/5826
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta