english
vijesti
kolumna M. Pansini
članice HFS-a
download
filmski kviz
o nama
produkcija
nakladništvo
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 

Iseljenici povratnici

Novi filmski četvrtak u Hrvatskom državnom arhivu-Hrvatskom filmskom arhivu (nekadašnjoj kinoteci, koju Hrvatska više nema /čak ni onakvu kakva je donedavno postojala, bez vlastite kino dvorane, s nedovoljnim sredstvima za sustavniju restauraciju filmskoga fonda/, što čini se uzrujava sve manje ljudi iako predstavlja veliki korak unatrag u odnosu na svijet pa i regiju ili susjedstvo) bio je posvećen temi iseljeništva, a posebno mogućnostima i oblicima povratka iseljenika.

Prikazani su filmovi Obrada Gluščevića S Partizankom do Buenos Airesa u kojem se autor, rođen 1913. u Metkoviću i sudionik Narodnooslobodilačkog rata, filmskoj  publici najpoznatiji po svom kasnijem filmu za djecu Vuk samotnjak (1972), na pomalo hollywoodski način bavi drugim putovanjem broda Partizanka (sagrađenog inače 1927. u Newport Newsu u SAD, s mogućnošću prijevoza oko 700 putnika, većinom u luksuznom ili u prvom razredu, o kojima brine čak 200 članova posade,  kupljenog od Portugalaca za 2,2 milijuna US dolara) preko Sredozemlja i Atlantika, koji u odlasku prevozi talijanske iseljenike u Argentinu, a u povratku naše ljude koji se samo tri godine poslije Drugog svjetskog rata sele natrag u Jugoslaviju (neki, kao djeca iseljenika, dolaze po prvi put), pa su u svojevrsnom kontrastu kadrovi na kojima putnici u večernjim odijelima sudjeluju na kapetanovoj večeri i sličnim zabavama, s onima gdje se održavaju radna savjetovanja i stručni tečajevi, proglašavaju se udarnici, formiraju pjevački zbor i folklorna sekcija, analfabetski tečaj i fiskulturni aktiv, a šahisti iz posade pobjeđuju putnike te Iseljenici Krste Petanjeka, rođenog 1926. u Krapini, koji će kasnije postati pomoćnikom redatelja Veljka Bulajića pri snimanju Bitke na Neretvi, a ovdje se bavi teškim životom i radom iseljenika, koristeći tuđe dokumentarne zapise iz raznih zemalja, od Kanade do Australije, a zatim neke od njih pronalazi praktično na istim poslovima, kao radnike i seljake u domovini. Oba  snimljena 1948. u produkciji Jadran filma naglašeno su posvećeni ideji ostanka u domovini ili bar povratka onih koji su privremeno otišli te svijetlim perspektivama socijalističke obnove.

Halo München Krste Papića, rođenog 1933. u Vučedolu u Crnoj Gori, iz 1968. godine  progovara drugačijim diskursnom, pesimističan je i tmuran, nastavljajući priču o odlasku ali ne ostavljajući puno nade u povratak ekonomskih iseljenika, a Zemljo, primi me! veteranaRudolfa Sremeca, rođenog 1909. u Vinkovcima, sveučilišnog profesora i jednog od začetnika domaće filmologije, ali i autora devedesetak dokumentaraca i kratkih igranih filmova za koje je obično sam pisao scenarije (baš kao što ga je napisao i za Surogat Dušana Vukotića, osvajača Oscara 1962.), iz 1973. na neki se način nastavlja na poznatije Ljude na točkovima, snimljene deset godina prije, mada se u tom filmu ne progovara o odlasku u strane zemlje nego o dnevnim migracijama i teškom životu seljaka koji se ustaju po noći, rade na poljima, putuju u grad na tvornički posao, pa se vraćaju i dalje rade na imanju, do  duboko u noć. Oba su filma snimljena u produkciji Zagreb filma.

Uz projekciju je predstavljen i katalog Iseljeništvo: vodič kroz fondove i zbirke Hrvatskog državnog arhiva o kojem je govorila dr. sc. Rajka Bućin, arhivska savjetnica u Odsjeku za moderno arhivsko gradivo, dok je o filmovima i njihovim autorima izlagao filmski arhivist Juraj Kukoč.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com


pošalji link | verzija za printanje

Kako sve možete sudjelovati na filmskim festivalima? 12.04.2016.
Premijera dokumentarnog filma Generacija '68 Nenada Puhovskog 08.04.2016.
Prijavite film na 54. Reviju hrvatskog filmskog stvaralaštva djece! 08.04.2016.
Od učenika do predavača 06.04.2016.
Odsjaji plave zvijezde 05.04.2016.
PROMOCIJA ČASOPISA ''theFILMitself'' U KINU TUŠKANAC 05.04.2016.
Duh košnice Víctora Ericea 04.04.2016.
U kinu Tuškanac održana prva filmska večer Hrvatskog filmskog ljetopisa 04.04.2016.
R evolucija 04.04.2016.
UNFOUND VIDEO TECHNICS 04.04.2016.
2541-2550/5826
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta