Modernističke prakse socijalističke svakodnevice na Kratkom utorku
U utorak 13. rujna u kinu Tuškanac u Zagrebu, u 21 sat, na otvaranju nove sezone Kratkog utorka, biti će prikazan program pod imenom 'Modernističke prakse socijalističke svakodnevice'. On je sastavljen od šest iznimnih nagrađivanih dokumentarnih filmova iz Mađarske i bivše Jugoslavije, koje je odabrao Sebestyén Kodolányi, bivši ravnatelj arhiva Béla Balázs Studija u Budimpešti. Zajednička karakteristika ovih filmova koje krase različiti modernistički redateljski pristupi su, što se svi bave također 'modernističkim' načinima na koje su bivše socijalističke države sistemski poticale sudjelovanje u društvenom životu.
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20160909_01.jpg)
Sebestyén Kodolányi
Ili kako to selektor programa Sebestyén Kodolányi, koji će i najaviti program, kaže:
'Umjetnička povijest 20. stoljeća istočnoevropske regije bila je u dobrom dijelu formirana modernističkim, avangardnim pristupima. Post-socijalistički narativi u zadnjih 25 godina gotovo su isključivo interpretirali progresivne, eksperimentalne umjetničke inicijative toga doba u kontekstu kulturnog otpora i subverzije. Bilo je puno opravdanog govora o lažnim prorocima, ali istovremeno ono što se ne spominje i što je ostalo gotovo zaboravljeno je, da su sami režimi koji su vladali u tim državama temeljili svoje dogme na društveno osjetljivim, kolektivističkim, humanističkim idejama izvorne ljevice, s ciljem modernizacije društva kroz edukaciju. Takve bazične vrijednosti - koje su nažalost iskrivljene i shematizirane od strane političkih aparata - uključivale su aktivnu participaciju u društvenom životu, osnaživanje etničkih manjina, emancipaciju mentalno bolesnih, antifašizam, radničko samoupravljanje i brigu za kulturu, u svim zemljama regije, uključujući Mađarsku i bivšu Jugoslaviju.
Sukladno tome, u okviru državno poticane filmske produkcije u tim zemljama nastalo je mnogo radova u kojima nije prevladavao kritički stav, već urođeno pozitivna, odgojna namjera, i čiji su režiseri pokušali kroz svoj medij pojačati učinak tog vrijednog društvenog angažmana.'
Program će otvoriti mađarski film Judit Vas - 'Metode' (Módszerek), koji se bavi bihevioralnim testovima njemačko-američkog psihologa Kurta Lewina, provođenim nad vrtićkom djecom. U njima se kroz različite načine na koje mlada učiteljica pristupa trima grupama djece koja crtaju (permisivni, autoritativni, prijateljski), proučava različitost njihovih reakcija.
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20160909_02.jpg)
Metode
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20160909_06.jpg)
Metode
Nakon njega vidjet ćemo film Bojane Marijan, poznatije kao životne suputnice, producentice i asistentice slavnog Dušana Makavejeva. Jedino profesionalno djelo koje je ona režirala, i to u jeku crnog vala - 'Vesela klasa', dokumentarac je o načinima provođenja slobodnog vremena radnica u jednoj tvornici. Iako je očit autoričin politički angažman, naglasak je stavljen na pjesmu i vino!
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20160909_08.jpg)
Pokrovitelji
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20160909_09.jpg)
Pokrovitelji
Prikazat ćemo i klasik Krste Papića 'Nek se čuje i naš glas', dokumentarac o navali piratskih radio-stanica diljem ruralnih područja sjeverne Hrvatske na prijelazu 60-ih u 70-te, koje su ilegalno osnivali seljaci željni prezentiranja svojih glumačkih, pjevačkih ili političkih talenata. Film je nagrađen na festivalu u Oberhausenu.
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20160909_03.jpg)
Nek se čuje i naš glas
Gledat ćemo i mađarski animirano-dokumentarni film 'Mislim da je život jako zabavan' (Nekem az élet teccik nagyon), Katalin Macskássy, u kojem romska djeca prikazuju život za vrijeme progresivne vladavine socijalističkog reformiste Jánosa Kádára, crtajući događaje iz svoje svakodnevnice.
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20160909_04.jpg)
Mislim da je život jako zabavan
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20160909_05.jpg)
Mislim da je život jako zabavan
Tu je i film legende slovenskog dokumentarizma Jože Pogačnika, dobitnika berlinskog Srebrnog medvjeda i Zlatne Arene za najbolju režiju u Puli, koji se većim dijelom svoje karijere bavio socijalnim temama. U 'Kad sam bio mali, bio sam zdrav i veseo' on prati život duševnih bolesnika koji crtajući boje i oblike otkrivaju načine funkcioniranja vlastite psihe, kao i svoj doživljaj svijeta. Film je nagrađen posebnom diplomom na festivalu u Beogradu 1970.
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20160909_07.jpg)
Kad sam bio mali, bio sam zdrav i veseo
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza. Filmove puštamo s HD i filmskih formata (vidi raspored), i imaju engleske ili hrvatske titlove.
Raspored filmova:
Metode (Módszerek), Judit Vas, Mađarska, 1968., 21 min, HD
Vesela Klasa, Bojana Marijan, Jugoslavija, 1969., 13 min, 35mm
Pokrovitelji (Mecénások), László Vitézy, Mađarska, 1976., 24 min, HD
Nek se čuje i naš glas, Krsto Papić, Jugoslavija, 1971., 16 min, HD
Mislim da je život jako zabavan (Nekem az élet teccik nagyon), Katalin Macskássy, Mađarska, 1975., 9 min, HD
Kad sam bio mali, bio sam zdrav i veseo (Ko sem majhen bil, sem bil zdrav, vesel), Jože Pogačnik, Jugoslavija, 1969., 11 min, 35mm |