NOVI PROGRAMI HRVATSKOG EKSPERIMENTALNOG FILMA I VIDEA U SAD-u
Projekcijom u Nortwest Film Forumu, jednoj od najvažnijih umjetničkih organizacija u Seattleu (SAD), posvećenoj proizvodnji i prikazivanju nezavisnog filma te filmskoj edukaciji, 24. svibnja 2015. završena je dosad najveća sjevernoamerička turneja programa hrvatske filmske avangarde. Pod naslovom „Jugoslavenski avangardni film od 1950-ih do 1980-ih godina“, započela je početkom ožujka u njujorškom Anthology Film Archivesu, da bi se nastavila u Pacific Film Archiveu u Berkeleyu i Cinémathèque Québécoise u Montrealu (Kanada). Uz filmove slovenskih autora Karpa Godine i Davorina Marca te dva izbora srpske alternative od 1950-ih do 1960-ih godina, među kojima su djela D. Makavejeva, Ž. Pavlovića, K. Rakonjca i S. Šijana, publika četiriju sjevernoamaričkih gradova imala je priliku vidjeti izbor amaterskih i/ili profesionalnih filmova Vladimira Peteka (Sretanje, 1963), Tomislava Gotovca (Prije podne jednog fauna, 1963; Pravac [Stevens-Duke] i Kružnica [Jutkevič-Count], 1964), Ivana Martinca (I'm Mad; Focus, 1967) i Lordana Zafranovića (Ljudi [u prolazu] II i Poslije podne [puška]. Riječ je o autorima koji su, pored Mihovila Pansinija, Ante Verzottija i nekoliko drugih imena, najistaknutiji predstavnici vrlo žive hrvatske eksperimentalne scene 1960-ih godina.
Personal Cut
Uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra, za ovaj program izrađene su potpuno nove kopije filmova, a Izvanredne reakcije na cijeli program, koji je koordinirao Jed Rapfogel, filmski kritičar i programer u Anthology Film Archivesu, pokrenule su pregovore oko novih prezentacija hrvatskoga filma u vjerojatno globalno najvažnijoj instituciji za promociju, zaštitu i prikazivanje avangardnog i nezavisnog filma.
TV Ping Pong
U drugom kontekstu i pod drugim naslovom, program hrvatske filmske alternative i videa nastavlja se 27. i 28. svibnja u Brooklyn Academy of Music (BAM), umjetničkom centru u njujorškom Brooklynu s 150-godišnjom tradicijom predstavljanja inovativnih trendova i umjetnika na području kazališta, plesa, glazbe, opere i filma. Pod naslovom „Umjetnici, amateri, alternativni prostori“, koji je nešto izmijenjena i nadopunjena repriza istoimene filmske serije posvećene eksperimentalnom film u istočnoj Europi 1960-1990. i prikazane u svibnju prošle godine u National Gallery of Arts u Washingtonu, BAM prikazuje antologijske filmske i videoradove hrvatskih umjetnika: Tomislava Gotovca (Pravac, 1964), Vladimira Peteka (Sretanje, 1963), Ivana Ladislava Galete (TV Ping Pong, 1976-1978), Sanje Iveković (Personal Cut, 1982), Dalibora Martinisa (Video Manual, 1976; Slika je virus, 1983) i Gorana Trbuljaka (Rez, 1976).
Sretanje |