SKRIVENI GRAD
Skriveni Grad tematski je interdisciplinarni program koji se održavao od rujna do prosinca kroz predavanja, istraživanje, praktični rad, produkciju i prezentaciju radova. Sedam odabranih polaznica i polaznika imali su priliku sudjelovati u svim fazama programa i realizirati šest različitih radova prezentiranih na izložbi.
Predavanja su obuhvaćala manje istražene oblasti vezane uz planiranje i razvoj Splita u periodu prelaska 19. na 20. stoljeće, obrađene iz suvremene perspektive, a održali su ih Ana Peraica, Daša Gazde, Jere Kuzmanić i Sandi Vidulić.
Urbanizam i prostorno planiranje grada, prostor koji nas okružuje manifestira našu povijest i kulturni identitet. Iako oblikovanje prostora utječe na svakodnevno ponašanje građana, te uvjetuje kvalitetu života, urbani pejzaži posljedica su odnosa moći i različitih interesa. Građani pritom često nemaju priliku dobiti uvid u razloge izgradnje određenih objekata, kompleksa ili čitavih kvartova, pa samim time ni priliku za sudjelovanje u njihovom razvoju. Iz tog razloga, program je težio otkriti i pokazati nove i odbačene, alternativne mogućnosti grada kao drugačijeg mjesta za život, život krojen po mjeri čovjeka.
Nakon upoznavanja s temom programa, polaznici i polaznice odabrali su svoja specifična područja interesa, a mentorsku i produkcijsku podršku u kasnijim fazama programa pružili su im Igor Bezinović i Sunčica Fradelić.
Radovi su se realizirali u različitim izložbenim formatima.
-
Zaštićeni prostor, zagušeni prostor audiovizualna je instalacija Marka Ciciliania, koja se bavi splitskom trajektnom lukom predstavljenom kroz prikaze sedam svjetionika - lučkih svjetala proporcionalno raspoređenih u prostoru galerije. Svjetionik evocira romantičnu i idiličnu simboliku putokaza, svjetla u tami, ideju prisutnu i u našoj lokalnoj kulturi. Istovremeno je riječ o fizičkoj strukturi koja emitira svjetlo signalizirajući prostor obale, pri čemu su vremenski intervali paljenja i gašenja strogo definirani, a svaki signal razlikuje se od ostalih. U fokusu rada je dvostruka uloga svjetionika - s jedne strane je njegovo simbolično značenje, s druge, njegova praktična funkcija. Autor u svojoj interpretaciji dodaje i novu dimenziju obrađenog prostora opisujući svjetlosne intervale i akustično, čime postiže začudni efekt zvučne kulise.
Izložak povjesničarke umjetnosti Karle Čudine sastoji se od tri panela koji prezentiraju digitalni projekt u nastajanju. Heritage TraiLiST posvećen je očuvanju, istraživanju i valorizaciji bogate arhitektonske baštine historicizma i secesije u Splitu. Zamišljen je kao web stranica koja sadržava interaktivnu mapu interaktivna mapa na kojoj korisnici pretražuju objekte javne, stambene i sakralne namjene. Klikom na jedan od objekata, korisnici će se moći dodatno informirati o njihovoj povijesti, čitajući tekstove, pregledavajući stare fotografije i druge arhivske materijale (poput tlocrta) te uspoređujući njihov izgled u različitim vremenskim odsječcima.
Udaljavajući se od historizacije, eksperimentalni filmski esej Nine Bačun, The Arhitektura iscjeljenja: Sumporni krajolici (43° 30.547′ N, 16° 26.22′ E) bavi se zgradom Sumpornog kupališta u Splitu, prostoru koji služi brizi tijela i duha. Autorica strukturira rad pomoću tri paralelna narativa/tematske cjeline koje se međusobno isprepliću. Jedna cjelina odnosi se na povijesni i prostorni narativ nastao kombiniranjem činjenica i fikcije, tema mitologije oslanja se na prikaze bolesnih i zdravih tijela, dok se tema prirode obrađuje kroz popularno znanstveni narativ i bavi se samorodnim materijalom sumporom u svim njegovim oblicima. U Nininom radu liječenje se tretira kao pauza, separacija od životnog tijeka, socio-somatski proces koji u tradicionalnom smislu teži povratku svakodnevnom suživotu. Formalno kombinira statične i pokretne slike, verbalne i neverbalne zvukove, uz ideju stvaranja aktivnog, kritičkog i diskurzivnog materijala, a baveći se arhitekturom građevine, autorica se bavi i “arhitekturom” samog filma.
Dvokanalna instalacija naziva Riva1859-? Alme Mimice prikazuje kolažiranu povijest splitske Rive od prve arhivske fotografije Splita do danas, te izmjenom kontinuiteta i diskontinuiteta perspektive i prostora istražuje kako su se arhitektura, aktivnosti i atmosfera jednog od najživopisnijih gradskih prostora mijenjale, prilagođavale i oblikovale pod utjecajem vremena, ljudi i događaja. Usporedno, suvremene video snimke obrađene uz pomoć tehnologije umjetne inteligencije generiraju imaginarni povijesni prikaz istog prostora.
Multimedijalni rad autorica Ane Marinov i Tijane Mihailović bavi se dostupnim arhivima Vile Plevna, pronađenima i prikupljenima kroz istraživanje i razgovore. Rad se sastoji od povijesnih činjenica, osobnih iskustava, popularne mitologije nastale u pričama stanovnika, slika iz privatnih arhiva i javno dostupne dokumentacije (poput smrtnog lista originalne vlasnice ili originalnih nacrta vile). Formiran je kao zabilježba procesa istraživanja objekta koji istovremeno i naizmjenično plijeni pažnju i biva zapušten, što silom prilika što nemarom od strane institucija ili nekadašnjih vlasnika.
Instalacija Ivana Sladonje, naziva Povratak pale pelegrinke, simbolično se pojavljuje u hologramskoj piramidi iznad stiliziranog plana grada Splita, na mjestu s kojeg je posječena, te na ovaj način pokušava ocrtati mijene grada pojavom težnji za novim sadržajima, koje se očituju i u transformacijama krajobrazne arhitekture. Ivanov rad nastaje u suradnji s Umjetničkom akademijom u Splitu u sklopu kolegija Računalna animacija koji vodi Toni Meštrović.
Impressum
Organizacijski tim Kino kluba: Ana Čukušić, Andrea Remetin, Franko Sardelić Dodatna mentorska podrška: Toni Meštrović Dizajn: Segor Garber Voditelji programa: Igor Bezinović, Sunčica Fradelić
Suradnici: Umjetnička akademija Sveučilišta u Splitu, Multimedijalni kulturni centar, Hrvatski dom, HULU, CHC prostor, Društvo arhitekata Splita, Kunstuniversität Graz, IEM
Donatori: Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Split, Društvo hrvatskih filmskih redatelja. Rad Kino kluba Split podržavaju Hrvatski audiovizualni centar, Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva i Zaklada Kultura nova
Zahvale: Platforma Doma mladih, Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije Sveučilišta u Splitu, Galerija umjetnina Split, Udruga za suvremenu umjetnost KVART, Kotar Gripe, Kotar Blatine-Škrape, Kotar Grad, Gradska knjižnica Marko Marulić, Filozofski fakultet Split, Muzej Grada Splita, DeltaLab & Urbani studiji, Rijeka, Centar Znanja Split, KBC-Split, Državni arhiv Split, Društvo prijatelja kulturne baštine Split, Stanko Piplović, Goran Borčić
Posebno hvala: Branka Klarić i Feđa Klarić
Organizator: Kino klub Split |