english
vijesti
kolumna M. Pansini
članice HFS-a
download
filmski kviz
o nama
produkcija
nakladništvo
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 

AFRIČKE AVANTURE JEANA ROUCHA, OCA CINÉMA VÉRITÉA NA KRATKOM UTORKU

Na prvom Kratkom utorku ove kalendarske godine, 29. siječnja, u 19 i 21 sat u kinu Tuškanac u Zagrebu, prikazat ćemo dva programa filmova jednog od najvećih redatelja svih vremena - Jeana Roucha. Ovaj Francuz zadužio je filmski svijet iz barem tri razloga - smatra ga se ocem dokumentarnog stila cinéma-vérité (hvatanje stvarnog života ljudi, često kroz intervjue na stvarnim lokacijama), kao i ocem etnofikcije, prvog hibridnog žanra koji miješa dokumentarni i igrani film. Uz to, Rouch je najveći dio svog života - gotovo 60 godina - proveo u Africi, u kojoj je snimio ogromnu količinu etnografskih dokumentaraca, postavši tako najveći kroničar života na tom kontinentu sredinom prošlog stoljeća. Na Kratkom utorku bavit ćemo se s dva aspekta njegovog stvaralaštva - prvi program (u 19h) biti će posvećen njegovim afričkim etnografskim dokumentarcima, a u drugom (u 21h) ćemo prikazati etnofikcijsko remek djelo 'Ljudska piramida' (La pyramide humaine). Filmove, koje sve puštamo sa 16mm filmskih kopija, predstaviti će gost Kratkog utorka Jean-Noël Cristiani.


Jean Rouch


Jean Rouch

Jean-Noël Cristiani je redatelj i profesor iz Pariza koji je krajem šezdesetih bio student Jeana Roucha, da bi zatim zajedno s njim 1981. osnovao udruženje filmaša Ateliers Varan. Glavna aktivnost Varana je organiziranje radioničarskih tečajeva za dokumentarni film, kako u Parizu, tako u nerazvijenim dijelovima svijeta, od Vijetnama i Kenije, do Gruzije i Afganistana. 2007. Ateliers Varan imao je radionicu u Beogradu baš pod vodstvom Jean-Noëla Cristianija, na kojoj su sudjelovali studenti iz bivše Jugoslavije. 
Što se tiče njegovog redateljskog rada Cristianijevi filmovi bavili su se vrlo različitim temama, od klasične umjernosti i art-bruta, preko poznatih glazbenika (Count Basie, John Coltrane i Max Roach), do autorove intime kao što je 'Hodač' (Le Marcheur), a prikazivani su na mnogim poznatim festivalima kao što su Cannes, Cinéma du réel itd.
Cristiani će dan nakon Kratkog utorka, 30.1. u 18h u Dokukinu KIC održati Masterclass o Rouchovom stvaralaštvu, na koji je ulaz besplatan.


Jean-Noël Cristiani

U prvom programu, onom etnografskih dokumentaraca o Africi, gledat ćemo četiri filma.  
'Inicijacija u ples opsjednutih' (Initiation à la danse des possédés) iz 1949., tek je drugi film u Rouchovoj bogatoj karijeri, koja je počela nakon što je odustao od toga da radi kao inženjer hidrologije i novinar, zbog čega je kao javni službenik i poslan u Afriku. U njemu snima mladu predstavnicu naroda Songhai u Nigeru i ceremoniju pripreme za ples u kojem se priziva Kirey, duh munje. Film je osvojio Grand Prix na tada vrlo značajnom festivalu u Biarritzu.


Inicijacija u ples opsjednutih

'Groblja na litici' (Cimetieres dans la falaise) iz 1951. prvi su Rouchov film snimljen u boji, sa sinhronim zvukom. U njemu autor snima pogrebni običaj naroda Dogon, koji žive južno od zavoja rijeke Niger u oblasti Bandiagara, u državi Mali, u kojem se tijelo utopljenog mladića podiže konopcima u pećinu na litici. Naraciju filma čita slavni francuski etnolog Marcel Griaule. Film 'Mamy Water' iz 1966. prikazuje život neustrašivih mladih ribara (zvanih surf boys) u Gvinejskom zaljevu u Ghani. U njemu vidimo ribarske tehnike, sprovod jedne žene, ali i vrlo impresivnu ceremoniju u čast Mamy Water, duha mora kojem se moli i žrtvuje kako bi bio uspješan ribolov.


Groblja na litici


Mamy Water

Na kraju prvog programa gledat ćemo i film 'Tourou i Bitti, bubnjevi prošlosti' (Tourou et Bitti, Les tambours d'avant) iz 1971. Radi se o jednom od najradikalnijih Rouchovih filmova u kojem autor u jednom, vrlo dugom devetminutnom kadru prati četvrti dan ceremonije prizivanja duha šume koji treba osigurati plodnost usjeva u jednom selu u Nigeru. U centru pažnje su dvojica svirača, bubnjara iz naslova - Tourou i Bitti.


Tourou i Bitti, bubnjevi prošlosti

Izuzetno inovativna 'Ljudska piramida', snimljena 1959. (u kinima je zaigrala tek dvije godine kasnije), između dva najpoznatija Roucheva filma, koja smo mogli relativno često vidjeti kod nas -  'Ja, crnac' (Moi un Noir) i 'Kronika jednog ljeta' (Chronique d'un été), jedan je od prvih hibridnih filmova u povijesti, na razmeđi igranog i dokumentarnog. Slično kao i slučaju filma 'Ja, crnac', Rouch stvara, kako ju je on nazvao etnofikciju, kombinirajući stvarne situacije u kojima snima protagoniste, s onim skriptiranim.
'Ljudska piramida' zbiva se u Obali Slonovače gdje Rouch predlaže grupici srednjoškolaca, kako bjeloputih, tako i tamnoputih, da se bolje upoznaju tako što će snimiti film o međusobnim odnosima, ili je bolje reći nedostatku istih. Mladi protagonisti se ubacuju u projekt s puno žara i tako stvaraju film unutar filma koji u sebi sadrži slobodu fikcijskog filma, kao i političku relevantnost dokumentarizma. Film koji je itekako inspirirao Godarda i ostale novovalovce istovremeno funkcionira kao studija međurasnih odnosa u francuskoj koloniji (koja je sljedeće godine ponovo dobila nezavisnost), kao u to vrijeme vrlo inovativni metafilmski projekt (kao i u 'Kronici jednog ljeta' tu je i scena u kojoj sudionici gledaju snimke samih sebe i komentiraju ih), ali i kao mladenački ljubavni film o djevojci Nadine koja se ne može odlučiti između više udvarača.


Ljudska piramida


Ljudska piramida


Ljudska piramida

Film je imao izuzetan uspjeh u Francuskoj, bio je na top listi 10 najboljih filmova godine po tada najuglednijem filmskom časopisu na svijetu - Cahiers du Cinéma, a Eric Rohmer ga je proglasio i svojim brojem jedan za 1961., što nije čudno s obzirom na rohmerovski romantičko-mladenački aspekt.

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji s Francuskim institutom u Hrvatskoj i njegovim odjeljkom Cinémathèque Afrique u Parizu. Filmove puštamo sa 16mm kopija, a ulaz na program je 20kn (karta vrijedi za obje projekcije).

Raspored projekcija:
19h Program etnografskih dokumentaraca (73 min)
Inicijacija u ples opsjednutih (Initiation à la danse des possédés), 1949., 23 min, 16mm
Groblja na litici (Cimetieres dans la falaise), 1951., 19 min, 16mm
Mamy Water, 1966., 19 min, 16mm
Tourou i Bitti, bubnjevi prošlosti (Tourou et Bitti, Les tambours d'avant), 1971., 12 min, 16mm

21h U kraljevstvu metafikcije
Ljudska piramida (La pyramide humaine), 1961., 90 min, 16mm


pošalji link | verzija za printanje

Portreti: Kritička analiza američkog društva Elija Kazana 27.02.2019.
Portreti: Urbane pustare Christana Petzolda 27.02.2019.
Goran Šporčić, prof, 20.02.2019.
Nagrada Maksimilijan Paspa 20.02.2019.
Hrvatska premijera filma IKEA for YU na ZagrebDoxu 18.02.2019.
EKSPERIMENTALNI EP 'DOG STAR MAN' STANA BRAKHAGEA NA KRATKOM UTORKU 13.02.2019.
Filmski osvrti 13.02.2019.
DOK film '19. 13.02.2019.
Dokumentarac „IKEA for YU“ prikazan u Nepalu i Meksiku 13.02.2019.
Luksuz Punk Fašnik u Klubu Pulske filmske tvornice 07.02.2019.
1481-1490/5787
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta