PROTIV STRUJE: FRANCUSKI EKSPERIMENTALNI FILM 1970.-2010. PREDSTAVLJANJE FILMSKE KOOPERATIVE LIGHT CONE NA KRATKOM UTORKU
Zadnji Kratki utorak ove kalendarske godine održati će se 8. prosinca u 19 sati u kinu Tuškanac u Zagrebu, u suradnji s Umjetničkom organizacijom Klubvizija, a na njemu ćemo predstaviti program filmova iz arhiva pariške filmske kooperative Light Cone, najznačajnijeg evropskog distributera eksperimentalnog filma, pod naslovom 'Protiv struje: francuski eksperimentalni film 1970. - 2010.' S originalnih 16mm i 35mm kopija prikazat ćemo 10 filmova vrlo poznatih (Nicolas Rey, Rose Lowder, Patrice Kirchhofer) i manje poznatih autora i autorica, koji predstavlja presjek avangardnih filmskih strujanja u Francuskoj u posljednjih 40 godina. Filmove je odabrala Mariya Nikiforova, redateljica, kustosica i voditeljica odjela filmskih kopija u Light Coneu, koja će biti fizički s nama, i uživo razgovarati s Ejlom Kovačević (Klubvizija) i Ivanom Ramljakom (Kratki utorak)!
 Grapholetti
 Bez naslova: svibanj
Light Cone je distribucijska kooperativa sa sjedištem u Parizu, koju su 1982. godine osnovali yann beauvais i Miles McKane. Radi se o jednom od najbogatijih i najvažnijih arhiva eksperimentalnog i avangardnog filma u Europi koji danas okuplja preko impozantnih 5000 filmskih naslova i zastupa preko 800 filmaša. U sklopu gostujućeg programa u Zagrebu premijerno će se prikazati deset amblematskih kratkometražnih filmova koji su obilježili francusku eksperimentalnu i underground filmsku scenu između 1970-ih i 2010-ih. Među njima su filmovi autora koji su se od ranih 1970-ih nazivali „drugačijima“, te čija je značajna uloga u osnivanju danas relevantnih filmskih udruga, kolektiva i kooperativa (Light Cone, Collectif Jeune Cinema, Paris Film Coop…), pridonijela stvaranju kritične mase filmaša usmjerenih protiv struje francuskog filmskog establišmenta.
 Terminus For You
 Jedrilice i makovi
1970-ih i 1980-ih filozofsko je polje bilo prožeto promišljanjima o tokovima žudnje koji cirkuliraju našim tijelima, psihama i društvima. Neprekidnost pokreta koja povezuje odabrane filmove, govori u prilog pretpostavci utjecaja tadašnje filozofske misli na autore, bilo da se radi o prikazima fluktuacije prirodnih elemenata i životinjskih stada (film 'PTKHO' autorice Mahine Rouhi), ili ljudskih tijela kroz društveni prostor i slojeve povijesti ('Work and progress' yanna beauvaisa i Vivan Ostrovsky). Zahvaljujući magiji eksperimentalnih filmskih pristupa, pokret izniče čak i iz statičnih slika: majstorskim upravljanjem optičkim printerom ('Grapholetti' Françoise Thomas), alkemijskim eksperimentima na filmskoj vrpci ('Planina Granier' Oliviera Foucharda) ili kinematografijom nalik plesu ('Voda Seine' Tea Hernandeza). U dvominutnom filmskom klasiku francusko-peruanske umjetnice Rose Lowder 'Jedrilice i makovi' (Voiliers et Coquelicots), dovitljiva igra percepcije sjedinjuje dvije naizgled nepovezane vizure u pokretu, dok Cécile Fontaine sličan učinak postiže svojim autorski prepoznatljivim kolažnim pristupom u filmu 'Bez naslova: svibanj' (Sans titre : Mai). Nicolas Rey, ključna figura jednog od najpoznatijih nezavisnih filmskih laboratorija, L'Abominable, otjelovljuje strujanja u tranzitnim ne-mjestima neortodoksnim metodama razvijanja u svom prvom fotokemijskom kratkom filmu 'Terminus For You', a Emmanuel Lefrant, filmaš i aktualni voditelj Light Conea, idilične afričke pejzaže preobražava u apstraktnu studiju fluidnosti memorije posredstvom direktnih intervencija u filmsku vrpcu u filmu 'Vidljivi i nevidljivi dijelovi napete cjeline' (Parties visible et invisible d'un ensemble sous tension). U međuvremenu, Patrice Kirchhofer, nekadašnji urednik i osnivač časopisa Cinéma Different, te nezaobilazni akter francuske eksperimentalne scene, stvara hipnotičko audiovizualno iskustvo praćeno vlastitom glazbenom kompozicijom u rijetko prikazivanom, kultnom naslovu 'Kromatizam I' (Chromaticité I).
 Kromatizam
 Work and Progress
Kako u njihovom životu, tako i u njihovim filmovima: neukrotiva vitalnost isijava iz okvira sličica.
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza i Klubvizije, filmove puštamo s originalnih 16mm i 35mm filmskih kopija, a ulaz je 20kn.
Raspored filmova (86 min): Planina Granier (Le Granier), Olivier Fouchard, 2007., 35mm, boja, bez zvuka, 15 min Vidljivi i nevidljivi dijelovi napete cjeline (Parties visible et invisible d'un ensemble sous tension), Emmanuel Lefrant, 2009., 16mm, boja, zvuk, 7 min Grapholetti, Françoise Thomas, 1991., 16mm, boja, zvuk, 6 min Bez naslova: svibanj (Sans titre : mai), Cécile Fontaine, 1998., 16mm, boja, bez zvuka, 5 min Terminus For You, Nicolas Rey, 1996., 16mm, crno-bijeli, zvuk, 10 min PTKHO, Mahine Rouhi, 2001., 16mm, crno-bijeli, zvuk, 7 min Jedrilice i makovi (Voiliers et coquelicots), Rose Lowder, 2001., 16 mm, boja, bez zvuka, 2 min Voda Seine (L'eau de la Seine), Teo Hernandez, 1982.-1983., 16mm, boja, bez zvuka, 11 min Kromatizam I (Chromaticité I), Patrice Kirchhofer, 1977., 16mm, boja, zvuk, 11 min Work and Progress, yann beauvais & Vivian Ostrovsky, 1999., 35mm, boja, crno-bijeli, zvuk, 12 min |