IZ POVIJESTI HRVATSKOG FILMA
Filmski modernizam u ideološkom i populističkom okruženju
UDK: 791.036(497.5)”195/197” Iako se u socijalističko-populističkom kontekstu prvenstveno cijenila populistička djelotvornost filma i favorizirao klasično-prikazivački stil, nisu bile strane niti romantičko-elitističke ideje. Pod utjecajem zapadnjačkog etabliranja modernizma u različitim umjetnostima, a uz liberalistička “popuštanja” u socijalističkom sustavu, i u filmu se koncem 1950-ih, a osobito tijekom 60-ih samosvjesno uvodio korjeniti “umjetnički” program – u Zagrebačkoj školi crtanog filma, u kinoklupskoj sredini i njezinom eksperimentalističkom (antifilmskom) pokretu, te najzad i u ideji “autorskog filma” u dominantnoj kinematografiji. Personalni i programski modernistički elitizam javio se kao svojevrstan otpor prevladavajućem populizmu i svemu što ga je podržavalo. Hrvoje Turković
|