IZ POVIJESTI HRVATSKOG FILMA
Beogradski filmovi Oktavijana Miletića
UDK: 791-22(497.5)”193”791.633-051Miletić, O. U periodu od tridesetih godina do početka Drugog svetskog rata, uprkos neorganizovanoj kinematografiji, u Kraljevini Jugoslaviji su postojala profesionalno dobro organizovana privatna preduzeća, posebno u Zagrebu. Posle značajnih uspeha u oblasti amaterskog filma, gde je iskovao svoje znanje i kao snimatelj i kao reditelj, stekavši ne samo najveći amaterski, već i profesionalni ugled, Oktavijan Miletić se postepeno uključio i u rad na profesionalnom filmu; radio je, pretežno kao kompletan autor (scenario, režija, kamera, montaža), za Pan film, Maar film i Zora film, te za Zadrugu za privredni film iz Beograda, o čemu je reč u ovom tekstu, koji iznosi slabo istražene podatke o beogradskim filmovima Oktavijana Miletića za koje se u Miletićevim filmografijama dosad navodilo da nisu sačuvani. Dosad nije pronađena dokumentacija na osnovu koje bi se moglo tačnije saznati kada je i kako Miletić bio angažovan od strane Zadruge za privredni film, te se saznanja iznesena u ovome prilogu ograničavaju na njegove filmografije, te i na špice sačuvanih filmova i na tek nekoliko dokumenata. Ovaj prilog analizira osam filmova: Željeznički most u Zagrebu (1938), Motorni voz (1938), Od australijske ovce do jugoslovenskog štofa (1938), Drvna industrija (1938) i Jugoslavija zove (1939), koji su sačuvani u celosti ili delomice, te navodi poznate podatke o tri nesačuvana filma: Jugoslavija gradi svoje lokomotive (1938), Most (1939) i Zašto betonski put (1939). Dejan Kosanović
|