english
produkcija
o nama
produkcija
distribucija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
Knjige
DVD
DVD - posebna izdanja
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2009.
59

STUDIJE

Više od transseksualne identifikacije: ženska subjektivnost u vesternima

UDK: 791.223.1:17.026-055.2

Vestern se doživljava kao dominantno ili čak isključivo muški žanr, te se, u slijedu toga, ženski likovi nisu teoretizirali kao heroine već kao funkcionalni stereotipovi. Inicijalni odgovori feminističke filmske teorije bili su usmjereni na prevladavajuću mušku problematiku u vesternima, dok su kritičke interpretacije bile u drugom planu. Kad su u pitanju ženski likovi u vesternima, problem nije samo u tome što vesterni često nude simplificiranu sliku ženskosti; jednako su problematične diskusije o vesternima koje ne uzimaju u obzir kompleksnost ženskih uloga. U raspravama su izostavljeni ženski likovi koji predstavljaju odmak od uobičajenog obrasca seksualno aktivna / moralno problematična žena sa Zapada, nasuprot seksualno pasivne / žene uzornog morala / idealne supruge sa Istoka. Diskusija Laure Mulvey (povodom Vidorova filma Dvoboj na suncu) o transseksualnoj identifikaciji kao osnovi vizualne ugode neizmjerno je poticajna za daljnja razmišljanja o mogućnosti uključivanja ženske publike u “muške” žanrove, no usprkos tome, ključno pitanje koje autorica postavlja u studiji koja slijedi su: da li je transseksualna identifikacija jedina mogućnost koja se nudi gledateljicama kad su vesterni u pitanju?; da li freudovska suprotnost aktivno/pasivno u pravom smislu riječi vrijedi i za vesterne, odnosno, može li se na taj način definirati razlika između muških i ženskih likova? Poseban osvrt daje se pritom na ženske likove čiji status dosad nije pomnije razmatran: to su likovi koji stavljaju pritisak na isključive teze da je vestern žanr muške žudnje, kao i na teze da gledateljice vesterna mogu uživati samo ako se identificiraju s muškim likovima, tj. ako se identificiraju transseksualno. Osnovna je teza da žene od akcije o kojima se raspravlja uspješno kombiniraju “muškost” i “ženskost” i da u tim primjerima iz razdoblja klasičnog Hollywooda performativnost roda savršeno jasno funkcionira.



Saša Vojković

Bookmark and Share
Gauthierova teorija filmskog eseja
Nove glazbene smjernice – Kubrick nakon 2001: Odiseje u svemiru (V)

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

 

vijesti
novi broj
arhiva
arhiva u pdf formatu
suradnici
pretplata
impressum
kumulativno kazalo
(download Word 848kB)
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta