STUDIJE
Mogućnost nemogućeg: Blade Runner kao didaktička pripovijest o dizajnu
7.05:791.633-051Scott.R Film Blade Runner Ridleya Scotta, nastao prema romanu Sanjaju li androidi električne ovce Philipa K. Dicka, svojevrsna je dizajnirana adaptacija. Adaptacija u okviru discipline dizajna uvijek je shvaćena kao aproprijacija, odnosno kao psihološko i socijalno sučelje između korisnika i korištenoga, tj. između individualnoga i kolektivnoga; upravo tako, kao sučelje između Dickova predloška i filmske publike, djeluje i Scottova adaptacija. Kao student Royal College of Arts, Scott je svjestan filozofskih i metodoloških značenja dizajna. Film je stoga duboko i precizno oblikovana vizualna pripovijest. Scottova je misija bila da dizajnira novo umjetničko djelo koje obiluje manirističkim tehnološkim izumima, čudnovatim hibridnim prostorima i slobodno interpretiranim likovima, u borbi njegova i Dickova identiteta, romana i filma. Distopija filma, od tehnološke mehanizacije i interpretacijske metodologije pa do odnosa ljudskoga i artificijelnoga, individualnoga i kolektivnoga, neodvojiv je dio ne samo Blade Runnera, nego i dizajna kao discipline uopće. Stoga je Scottov film na neki način ogledna pripovijest o dizajnu samom. Feđa Vukić
|