FILM I IDEOLOGIJA
Totalitarizam i jugoslavensko socijalističko iskustvo
(primjer Sutjeske Stipe Delića)
Ulomak iz studije Senadina Musabegovića objavljene u knjizi Rat. Konstitucija totalitarnog tijela (Sarajevo: Svjetlost, 2008) govori o temeljnim ideološkim konstrukcijama jugoslavenskog socijalističkog iskustva kroz kinematografiju, kroz partizanske filmove kao važan čimbenik ideološke integracije (Sutjeska Stipe Delića, Bitka na Neretvi Veljka Bulajića, filmovi Hajrudina Krvavca). Autor objašnjava ideološku logiku totalitarnog društva, specifičnosti jugoslavenskog socijalizma, posebnu važnost prostora Bosne i Hercegovine za prikaz povijesnih naracija o partizanskoj borbi, kao i temeljne značajke socrealističke poetike i modifikacije tog (u temelju prosovjetskog) modela u jugoslavenskim partizanskim filmovima.
Govoreći o geografskim specifičnostima Bosne i Hercegovine, o nacionalnom sastavu junaka partizanskih filmova, o njihovim uniformama i dodirima, odnosima muškaraca i žena, prikazu Josipa Broza Tita i drugih zapovjednika, potom o važnosti ranjenika, simbolici prizora umiranja, Senadin Musabegović prepoznaje mehanizme kojima prikazi patnje i stradavanja partizana (često naturalistički detaljni) služe podcrtavanju njihove temeljne predanosti velikoj ideji zajedništva koja će svaku patnju, pa i smrt, učiniti itekako opravdanom. Posebno mjesto u analizi pritom zauzima Sutjeska redatelja Stipe Delića, no i drugi spomenuti partizanski filmovi služe obrazlaganju strategija kojima je kinematografija formulirala i izražavala jugoslavensko socijalističko iskustvo. Senadin Musabegović
|