STUDIJE I ISTRAŽIVANJA
Tiresijin pogled: Joyce, Rossellini iikonologija mrtvih*
791.633-051Rossellini, R.:821.152.1-05Joyce, J. Rad se usredotočuje na razmatranje transtekstualnosti i književnog/filmskog sjećanja u Mrtvima Jamesa Joycea (The Dead) i Putovanju u Italiju Roberta Rossellinija (Viaggio in Italia, 1953). Rossellinijev film, snimljen u Napulju, s glavnim glumcima Ingrid Bergman i Georgeom Sandersom kao sredovječnim parom Katherine i Alexom Joyceom, sadrži tek jednu scenu koja otvoreno priziva Mrtve. Unatoč tome, autor ističe da tema Rossellinijeva filma ključno proizlazi upravo iz toga segmenta te da se redatelj koristi džojsovskim intertekstom kao početnom točkom s koje pokušava samorefleksivno meditirati o naravi sjećanja i filmskoj slici. Autor također čitanjem Putovanja u Italiju u kontekstu teorije intertekstualnosti Mihaila Iampolskog želi pokazati da Rossellinijevo promišljeno navođenje Joycea istodobno obuhvaća i proširuje neke od tema Joyceove kratke priče dinamičnije od druge, poznatije adaptacije te priče, cijenjena oproštajnog djela Johna Hustona iz 1987. Mrtvi (The Dead). S obzirom da je riječ o izravnoj adaptaciji, Hustonovu filmu Mrtvi nedostaje intertekstualni odjek koji obilježuje Putovanje u Italiju i njegove zamršeno iznijansirane veze s Joyceovom pričom iako autor ne smatra da je Hustonov film estetski inferiorniji od Rossellinijeva. U ogledu, autor se bavi isključivo talijanskim filmom s obzirom da je njegov odnos s Mrtvima dosad bio nepravedno zanemaren i da, za razliku od Hustonova filma, ima dovoljnu distancu od Joycea da omogući isticanje igre transtekstualnosti. Rossellinijev film koristi se Mrtvima kao ishodištem za kreativno razmišljanje o idejama iz priče te uvjerljivo prenosi njezin duh. U konačnici tekst nastoji pokazati kako su fenomeni transtekstualnosti i sjećanja usko međusobno povezani te otkriti kako citiranje, kao neprekidna koncentrična struktura, umnožava značenja hipoteksta i hiperteksta. Asbjorn Gronstad
|