FESTIVALI
Pogled preko ’ruba’
Zagreb Film Festival, Zagreb, 12-16. listopada 2004.
UDK: 791.65.079(497.5 Zagreb):791-21/22”2004” Specifično usmjeren na prve ili druge filmove mahom mladih redatelja diljem svijeta, podjednako otvoren kratkom i cjelovečernjem te igranom i dokumentarnom filmu, drugi po redu ZFF ponudio je još jedan intrigantan izbor iz panorame svjetskoga filma. U samu središtu hrvatskoga ’festivala festivala’ bili su kinematografski ’rubovi’, djela nastala izvan dominantnih matrica Hollywooda ili europskoga filma, usmjerena na žarišne teme uglavnom rubnih dijelova svijeta iz kojega dolaze (Azije, Latinske Amerike, Istočne Europe) ili nezavisne produkcije. Festival je ujedno posvjedočio da između te dvije zone svijeta, ma koliko njihov odnos bio nadvijen sjenom ’postkolonijalizma’, postoji živa kinematografska razmjena: filmskoga novca, stvaralaca, tema, likova i globalnih problema.
Unatoč šarenilu motiva i pristupa, cjelovečernjim igranim programom dominiralo je nekoliko aktualnih tema, osobito široko shvaćeni problemi tranzicije (Nedovršena priča Hassana Yektapanaha, Slijepo okno Li Yanga) te položaj i uloga žene u raznim društvima (Osama Siddiqa Barmaka; Marija Petera Calina Neetzera; Marija, milosti puna Joshue Marstona; En Garde Ayse Polat). Naprotiv, osim nekih iznimki (rumunjski film Kava i cigarete, Cristija Puiua) kratki igrani film, mahom eskapističkog raspoloženja, nije pokazao veće zanimanje za suvremenost i svakodnevicu: autori kratke fikcije uglavnom su izvan vlastita vremena i prostora, u području metafore i metafizike, ilustracije i stilske vježbe, no njihovi filmovi dobro su prihvaćeni kao predigra cjelovečernjeg igranog filma u okviru šarena i izvrsno posjećena festivala.
ANALITIČKI SADRŽAJ: Uvod; ’Granice’ i kako ih prijeći; U znaku žena, raznih; Slijepa okna; Kratkometražni eskapizam
Diana Nenadić
|