BLOCKBUSTERI
Rodoslovlje modernog blockbustera
UDK: 791.65(73):339.15.054.22 Rad je prijevod poglavlja iz knjige Genre and Contemporary Hollywood, ed. Steve Neale, 2002, London: BFI Publishing. (Puni naslov rada je: ’Tall Revenue Features: The Genealogy of the Modern Blockbuster’. Rad je objavljen uz autorovo dopuštenje). Izraz ’blockbuster’ uglavnom upotrebljavamo kad govorimo o filmu koji je iznimno uspješan u financijskom smislu, ili cilja na takav uspjeh. Blockbusteri se ističu djelomično zbog svoje izuzetnosti, svog statusa ekonomske kategorije različite od i ’iznad’ normalne razine većine filmova. Iako je taj izraz u posljednje vrijeme ušao u opći jezik i opisuje vrstu kinematografije koja se asocira s dominantnim komercijalnim oblicima modernog filma glavne struje, ’post-studijskog’ Hollywooda, fenomen blockbustera možemo slijediti do stare tradicije iznimno uspješnih i iznimno skupih filmova koji su imali svoje mjesto u godišnjim planovima i izvještajima broja prodanih karata američke industrije. Blockbusteri zahtijevaju velika ulaganja u produkciju, ali i specifične strategije marketinga i distribucije. Široko generalizirajući, postoje dva modela distribucije koja povezujemo s prikazivanjem blockbustera: turneje (road showing) i zasićene masovne premijere. Kod modela turneja, filmovi se premijerno prikazuju na ograničen ili ekskluzivan način u velikim gradskim centrima na duže ili neodređeno vrijeme, po višim cijenama, a nakon tog ’premijernog prikazivanja’ slijedi široko prikazivanje. Model zasićenosti uključuje jako reklamiranje prije premijere, nakon kojeg slijedi simultano prikazivanje velikog broje kopija (od 500 do 3000) širom zemlje. Ovaj drugi model osigurava brži povrat velikog ulaganja u produkciju i marketing blockbustera. Rad prati povijesne promjene u svakom od ovih modela, razjašnjavajući istodobno povijesne promjene u prijemu, produkciji i marketingu.
ANALITIČKI SADRŽAJ: Turneje; Novi oblici proizvodnje i potrošnje; Trendovi blockbustera u ’novom’ Hollywoodu
Sheldon Hall
|