U POVODU KNJIGA
Traktat o perspektivi
Hrvoje Turković, Razumijevanje perspektive. Teorija likovnog razabiranja, Durieux, Zagreb, 2002.
UDK: 7.017.9(048) Perspektiva je slojevit pojam s različitim konotacijama u znanosti, kulturi, umjetnosti, ali i u svakodnevnom govoru. S renesansom, odnosno s Albertijevim traktatom Della Pittura (1436), perspektiva je postala sinonim za umijeće ’matematičkog’ prenošenja vizualnog opažaja na plohu slike, a istodobno i za prikladnu, u prvom redu slikarsku, umjetničku praksu, dok je Erwin Panofsky pojam perspektive uzdigao na spekulativnu razinu kulturološke interpretacije. U nas se tom temom dosta bavio Radovan Ivančević (knjiga Perspektive, 1996), a knjiga Hrvoja Turkovića Razumijevanje perspektive ubraja se među rijetke domaće studije koje se kritički ozbiljno hvataju ukoštac s tim fenomenom. No, Turkovićeva je terminologija često nejasna — primjerice, »likovno razabiranje« iz podnaslova može se odnositi na vizualnu percepciju, na razumijevanje likovne umjetnosti, na razumijevanje svijeta na likovni način ili na likovno odnosno vizualno mišljenje... Strog kada kritizira Ivančevićevu terminologiju, Turković sam zapada u nepreciznosti, a kompliciran stil otežava čitanje i stručnjacima upućenima u problem perspektive, a kamoli ne studentima koji bi od ovakve knjige trebali profitirati. Turković želi dati sustavan i temeljit uvod u ovu važnu, interdisciplinarnu temu (važnu za slikarstvo, film, psihologiju...) i njegov opseg znanja je doista fascinantan, no ipak nedostaju neke nezaobilazne povijesnoumjetničke referencije o perspektivi, primjerice studije Normana Brysona, Huberta Damischa i Martina Kempa. Milan Pelc
|