OGLEDI I OSVRTI
Opsesivni svijet Atoma Egoyana
UDK: 791.633051Egoyan, A.(049.3) Osvrt na opus kanadskog redatelja Atoma Egoyana. Nakon kontekstualizacije redateljeva opusa i kratke biografije, autor analizira Egoyanova djela svrstavši ih u nekoliko skupina, počevši od filmova rane faze Najbliži rod, prvijenca kojim je Egoyan ujedno započeo svoje česte teme potrage za identitetom i dezintegracije obitelji, Obiteljsko gledanje i Uloge s tekstom.
Potom se osvrće na filmove u kojima se redatelj referira na svoje armensko nasljeđe Kalendar i Ararat, potonji prvi Egoyanov film kojem se većina radnje zbiva u prošlosti, pa na filmove zrele faze Procjenitelj, Exotica i Slatka budućnost (kojeg smatra vrhuncem Egoyanove karijere) te na djela koja odražavaju autorovu tematsku diversifikaciju Felicijino putovanje i Dobro čuvane laži. Egoyan je autor koji se često bavi egzistencijalnom problematikom, a njegova je vizija svijeta duboko pesimistična; u deset dosadašnjih cjelovečernjih filmova jako je teško pronaći makar jedan lik koji je sretan.
Seksualne opsesije, usamljenost, nedostatak komunikacije, potraga za smislom, urbana i tehnološka otuđenost stanja su koja tvore svakodnevicu tužnih Egoyanovih likova. Pripovjedački stil u većini filmova je fragmentiran, naracija je nelinearna, a vremenski slijed eliptičan, što odgovara fragmentiranosti likova i svijeta. Hermetičan, a povremeno iznimno distanciran i hladan, Egoyan je jedan od najvažnijih suvremenih filmskih autora, čiji filmovi precizno bilježe hladnoću i dezintegriranost suvremenog svijeta. Rajko Petković
|