STUDIJE
Filmski medij kao transkulturalni spektakl: Europa / Hollywood / Hong Kong
UDK: 791.622(100)"200" Sve je veći broj filmova koji generiraju nove diskurzivne i analitičke prostore; filmska kultura danas, usko je povezana s cirkuliranjem i pomicanjem izvorišta identiteta, subjektivnosti, žanra i stila. Sposobnost Hollywooda da apsorbira utjecaje drugih kinematografija, da ih inkorporira u svoj sustav i preokrene "poznato" u "nepoznato" ili vice versa, dobro je poznata. U prošlosti, holivudski izvor inspiracije bili su gotovo isključivo europski filmovi.
Kinematografije se revitaliziraju kroz utjecaje Drugih. Kao što je nekad dominirala razmjena utjecaja između holivudskog i europskog filma, glavni argument je da danas više ne možemo izostaviti i treći element koji je insertiran u europskoameričku razmjenu, a to je hongkonški film. Pritom, najuspješniji hongkonški redatelj u Hollywoodu, John Woo, opisuje pomalo paradoksalni odnos između Hong Konga i Hollywooda: "Ironično je da je Hollywood počeo imitirati hongkonške filmove kasnih 1980ih i 1990ih zato što su na neki način hongkonški filmovi imitacije holivudskih filmova, tako da u stvari, Hollywood imitira Hollywood". Povod za analizu je niz filmova koji u najdoslovnijem smislu uspostavljaju dvostruku ili čak trostruku razmjenu utjecaja između Europe, Hollywooda i Hong Konga.
Autorica potom detaljno razmatra filmove u kojima cirkularnost utjecaja ovisi upravo o transkulturalnosti imaginarija - francuski film Oliviera Assayasa Irma Vep (1996), holivudski film Quentina Tarantina Kill Bill 2 (2004) i hongkonški film Ti pucaš, ja pucam (Mai xiong pai ren) Ho Cheung Panga (2002) te se osvrće na hongkonški film Andrewa Lau Wai Keunga i Alana Maka Pakleni poslovi (Miu gaan diy, 2002) i uspoređuje ga s holivudskim remakeom, Scorseseovim filmom Pokojni (Departed, 2006). U središtu njezina interesa je utjecaj kulturalnih imaginarija na pitanja žanra, stila i identiteta. Saša Vojković
|