english
produkcija
o nama
produkcija
distribucija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
Knjige
DVD
DVD - posebna izdanja
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2006.
48

Portret redatelja: Petar Krelja

Dokumentarizam kao etički izbor (o dokumentarnim filmovima Petra Krelje)

UDK: 791.633-051Krelja, P. 791.229.2(497.5)(091)

U tekstu se analizira dokumentaristički opus redatelja Petra Krelje, po opsegu neusporediv s ijednim drugim u hrvatskoj kinematografiji. Krelja je naime u nešto više od 35 godina režirao oko 200 dokumentarnih filmova i TV emisija.

Prepoznatljiv kao humanistički angažiran dokumentarist, napose se bavio društvenim marginalcima (beskućnici, siročad, osamljenici, prognanici), običnim ljudima, ali i neobično darovitim ili izdržljivim pojedincima, osobito ženama i umjetnicima. Posebno se analizira nekoliko ključnih Kreljinih dokumentarnih filma, počevši od prvijenca Ponude pod broj iz kojeg je već razvidno da Krelju privlače pojedinci ili kao egzemplari ili kao žrtve nesavršena društva i vlastite naravi.

Od filmova nastalih 1970-ih izdvajaju se oni o društvenim ritualima: Recital, djelo neuobičajena ironijsko-refleksivna modusa, i Splendid Isolation, koje je onodobna vlast zabranila pa je Krelja počeo sužavati fokus i usmjeravati se na pojedince, kroz čije je individualne priče također mogao precizno ocrtati širi društveni kontekst. Nakon Povratka, jednog od najmoćnijih socijalnih dokumentaraca ne samo u Kreljinu opusu, nego i hrvatskom dokumentarnom filmu uopće, slijedi niz ostvarenja atmosfere i zvučne sinegdohe poput Njegovateljice i Prihvatne stanice. Kao što je na početku karijere bio zaokupljen društvenim ritualima i žrtvama disfunkcionalnog društva/obitelji, u zreloj dokumentarističkoj fazi, a prije iskušavanja u igranoj formi, Krelja je započeo novi tematski ciklus, nagoviješten Njegovateljicom, niz o običnoj radničkoj populaciji i njezinoj rutinskoj svakodnevici. Do kraja 1980-ih nanizao je više takvih naslova, među kojima su egzemplarniji i strukturalno razrađeniji Radni tjedan i Treća smjena.

Od sredine 1980-ih pak u Kreljinu se dokumentarizmu, koje je općenito senzibilizirano na sve oblike »ranjivih« ljudskih situacija, osobito na takozvani »nježniji spol«, razvija okretanje osobama koje impresioniraju nekim umijećem ili vitalitetom (Na primjeru mog života). Naposljetku, rat u prvoj polovici 1990-ih donio je novu temu u Kreljinu stvaralaštvu u kojem je redatelj osobito bilježio traumatiziranu ljudsku pozadinu rata, individualizirao stradanje, najuspjelije u filmovima Na sporednom kolosijeku i Zoran Šipoš i njegova Jasna.



Diana Nenadić

Bookmark and Share
Potrošene teme? Kako možeš potrošiti život!? — biofilmografski razgovor s Petrom Kreljom
Iluzija stvarnosti: Godišnja doba Petra Krelje kao granični film
Na primjeru mog života
Filmografija Petra Krelje

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

 

vijesti
novi broj
arhiva
arhiva u pdf formatu
suradnici
pretplata
impressum
kumulativno kazalo
(download Word 848kB)
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta