english
produkcija
o nama
produkcija
distribucija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
Knjige
DVD
DVD - posebna izdanja
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2006.
48

Portret redatelja: Petar Krelja

Iluzija stvarnosti: Godišnja doba Petra Krelje kao granični film

UDK: 791.633-051Krelja, P.

Jedan od najpoznatijih hrvatskih filmskih dokumentarista Petar Krelja danas je najpoznatiji kao redatelj dokumentarnih filmova, no i neki su njegovi igrani filmovi iznimno zanimljivi i vrijedni. Filmski omnibus Godišnja doba (1979) po svome stilu i tematici jasno korespondira s Kreljinim dokumentarnim filmovima jer prikazuje život osoba na društvenoj margini, odnosno djevojčica u sustavu društvene skrbi o napuštenoj djeci, a koristi i neke postupke tipične za dokumentarni stil, primjerice skrivene kamere (odnosno njezinu imitaciju). Omnibusi, kao što su Godišnja doba, vrsta su na granici kratkometražnog i dugometražnog igranog filma, no svakako su bliži dugometražnom filmu, jer tri prikazana segmenta prikazuju junakinje poredane prema redoslijedu životne dobi, odraslosti.

U skladu s tim, segmenti nazvani prema junakinjama Željka, Višnja i Branka (glume ih Tatjana Ivko, Rajka Rusan i Marina Nemet), pokazuju sve veći stupanj montažne i igranofilmske razrade, što je primjereno i odraslosti tema.

Željka samo želi ljubav, što ne može dobiti od usvojitelja Renate i Vlade (glume ih Sanda Langerholz i Boris Buzančić), Višnja doživljava svoju prvu ljubav s delikventom Matom (Slavko Štimac), a Branku, na kraju omnibusa, zadese socijalni problemi odraslih ljudi (prestara je da ostane u sustavu socijalne skrbi), pa mora tražiti podstanarsku sobu na prilično okrutnom tržištu i raditi posao ispod svojih kvalifikacija.

Branka se, što je vjerojatno još važnije, suočava i s problemom seksualnog uznemiravanje na poslu: šef kadrovske službe Ferenčak (Vanja Drach), koji joj je velikodušno našao posao, nudi joj karijeru svoje priležnice. Ostvarujući složen dojam između igranog i dokumentarnog filma, usputno predstavljajući i mogućnost filmskog omnibusa kao cjelovite strukture, važno je napomenuti da su Godišnja doba i odličan argument u prilog koncepciji redatelja Krelje kao autora filma, što je još jedan argument u prilog sagledavanja ovoga filma kao modernističkog. Krelja, naime, radi vrlo slične (ili barem lako usporedive) dokumentarne i igrane filmove.

Dakako, unatoč izvorno drugačijim karakteristikama (smatrala se svojstvom najboljih autora klasičnog Hollywooda), danas se autorska poetika smatra prototipskim svojstvom filmskoga modernizma.



Nikica Gilić

Bookmark and Share
Potrošene teme? Kako možeš potrošiti život!? — biofilmografski razgovor s Petrom Kreljom
Dokumentarizam kao etički izbor (o dokumentarnim filmovima Petra Krelje)
Na primjeru mog života
Filmografija Petra Krelje

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

 

vijesti
novi broj
arhiva
arhiva u pdf formatu
suradnici
pretplata
impressum
kumulativno kazalo
(download Word 848kB)
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta