OGLEDI I OSVRTI
Noć i magla — Resnaisov memento za našu stvarnost
791.633-051Resnais, A.(049.3) Esejistički osvrt na dokumentarni film Noć
i magla (Nuit et brouillard, 1955) Alaina Resnaisa, u kojemu
Reasnais bilježi Auschwitz deset godina nakon završetka drugoga
svjetskog rata. To je film u kojemu je Alain Resnais, kasnije
najviše poznat po svoja prva dva »intelektualistička«, filigranski
cizelirana igrana filma Hirošima, ljubavi moja (1959) i Prošle
godine u Marienbadu (1961), stvorio umjetničko djelo veće
od same umjetnosti, film o historijskome lomu humanizma i
moderne o kojem su pisali Adorno, Horkheimer, Lyotard. Noć
i magla, Nacht un Nebel, svojim sustavnim, znanstvenim, tehnološkim
istrebljivanjem ljudskih bića postao je paradigmom biopolitičkoga
svijeta o kojemu danas govori Giorgio Agamben.
»Sveti život«
Agambenova homo sacera u današnjem biopolitičkom svijetu
pokazuje da su Resnaisove slike iz Noći i magle zaboravljene.
Apatrid, izbjeglica, azilant, migrant... Svi su oni današnje
biopolitičke figure logoraša iz nacističkih logora smrti.
Tko može zaboraviti sablasno nabrajanje o nacističkom eksperimentu
uporabe pojedinih dijelova ljudskog tijela za reciklažnu
proizvodnju stvari? Ali Resnais bilježi postojanje logorskih
»kulturnih sadržaja«,orkestara, a spominje i »zoološke
vrtove«. Agamben pak piše o metapolitičkom parafenomenu
ljudskih parkova i »lageru« kao metapoziciji Zapada (»Lager,
a ne država, jest biopolitička paradigma Zapada!«). Truffaut
je rekao da je Noć i magla »najveći film svih vremena«.
Godard je u svojim Histoires du cinema govorio — prikazujući
isječke iz Resnaisova filma — o potmuloj zvonjavi posmrtnih
zvona, kao pratnji prizorima što prizivaju Breughelov Trijumf
smrti.
Resnais uz »fatalnu ljepotu« filma supostavlja njegovu
nemoć pred dokumentiranim prizorima diluvijalnog zla utjelovljenog
u Auschwitzu. Povijest, kao ljudska tvorevina, prepuna
je nedostataka da bi mogla objasniti fenomen Auschwitza
i koncentracijskih logora. Čak i dokumentarizam, kao temeljni
filmski rod, ostaje po tom pitanju nemoćnim. Marijan Krivak
|