english
produkcija
o nama
produkcija
distribucija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
Knjige
DVD
DVD - posebna izdanja
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2006.
46

OGLEDI I OSVRTI

Truffaut — provizorno, definitivno

UDK: 791.633-051Truffaut, F.

Ogled o opusu Françoisa Truffauta. Isprva kritik, slavan po eseju »Određena tendencija francuskog filma«, Truffaut je već svojim prvim igranim filmom, kratkometražnim Deranima, demonstrirao vještinu nijansiranja značenja suptilnim mizanscenskim postupcima, montažnim ritmom i osvjetljenjem te kritičku uporabu pripovjednih i predstavljačkih konvencija što određuje čitav njegov opus. Radeći najčešće sa stalnim suradnicima npr. asistenticom režije Suzanne Schiffman, skladateljom Georgesom Delerueom, snimateljima Raoulom Coutardom i Nestorom Almendrosom ili glumcem Jean-Pierreom Léaudom, te uvijek u okviru svoje tvrtke, po vlastitim je riječima snimao »samo filmove koje sam želio snimiti.«

Prikaz nastojanja protagonista da se afirmiraju unutar simboličkog poretka — škole (400 udaraca), vojske (Ukradeni poljupci), očinskog autoriteta (Priča o Ad#le H.), znanstvenog diskursa (Lijepa djevojka poput mene), filmske industrije (Američka noć), totalitarnog društva (Fahrenheit 451; Posljednji metro) ili civilizacije općenito (Divlji dječak) — kao i supostavljanje fanatične odanosti u ljubavnom odnosu nepostojanosti i stalnoj izmjeni partnera (Pucajte u pijanista, Jules i Jim, Nježna koža, Nevjesta je bila u crnini, Sirena s Mississippija, Dvije Engleskinje i kontinent, Čovjek koji je volio žene, Zelena soba, Žena iz susjedstva, Živahno nedjelja!), u prvi plan ističe dijalektičku povezanost zadanog i žuđenog, ukazujući naglašavanjem privremene uspješnosti provizornih rješenja nasuprot sputavajućem i (auto)destruktivnom učinku primjene rigidnih obrazaca prilagodbu i prisvajanje simboličkih kodova kao jedini način ostvarenja identiteta.

Nužnost nadilaženja binarnih opreka, fabularno često predočena narušavanjem simetrije ljubavnog para uvođenjem treće osobe, a strukturno otvorenim krajem, kao i neprestano podrivanje gledateljskih očekivanja, skreću pozornost na artificijelnost fikcionalnog konstrukta, istodobno prikazujući nemogućnost nalaženja definitivnog razrješenja kao poticaj daljnjem traženju. Stalnim variranjem osnovne strukture kroz raznorodne tematsko-motivske sklopove i oblikovne postupke, Truffautovi filmovi razrađuju međudjelovanje provizornog i definitivnog kao nedovršivo nastojanje samoostvarenja unutar film. tradicije, u skladu s vlastitim zahtjevom da »film izrazi ili užitak snimanja filma ili agoniju snimanja filma.«



Tomislav Brlek

Bookmark and Share
Noć i magla — Resnaisov memento za našu stvarnost
Od suza do smijeha (mađarski filmovi orevoluciji 1956)

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

 

vijesti
novi broj
arhiva
arhiva u pdf formatu
suradnici
pretplata
impressum
kumulativno kazalo
(download Word 848kB)
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta