english
produkcija
o nama
produkcija
distribucija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
Knjige
DVD
DVD - posebna izdanja
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2006.
46

O ANIMACIJI

Kreativna supstancija animiranoga filma ili što nam to radi redatelj?

UDK: 791.228:791.633

Animirani film, za razliku od igranoga i dokumentarnoga, u kojima kamera fotografiranjem pokušava slijediti »tijek« realnoga vremena, nastaje tako da se »predlošci« ili umjetnički artefakti (objekti) snimaju tako ih se snima u realnom vremenu po želji i onda »reproducira« u novom vremenu. Budući da »pokret« potječe iz prirode međusobnih suodnosa gabarita i detalja predložaka podvrgnutih »novovremenskoj integraciji«, sam je čin nastanka pokreta prvorazredna umjetnička supstancija te umjetnosti. Animacija stoga nije »izložba« predložaka koji se mijenjaju brzinom od 25 u jednoj sekundi, nego autentičan čin kreiranja pokreta, svojevrsna »oživljavanja«.Zbog stilizacije koja proizlazi iz alkemijskoga tehnološko-kreativnog čina reinterpretacije likovnosti u pokret, animirani je film od samoga početka »zauzeo« pozicije komunikacije u »metaforičkim« sferama, a igrani u »realnim«, dok su ih najnovije tehnološke mogućnosti potpuno približile.

U produkciji animiranoga filma sudjeluje četrdesetak različitih profesija, a njih devet (kod animiranog serijala — deset) držimo »umjetničkim« ili »autorskim«:autor sinopsisa, scenarija, likovnog rješenja karaktera, likovnog rješenja pozadina, glavni crtač karaktera, glavni crtač pozadina, glavni animator, redatelj i skladatelj. Sve produkcijske profesije sažimam u tri ključne skupine koje čine novu, medijsku supstanciju, čime sam došao do crteža — trokuta »kreativnog softvera« animiranoga filma. Priča je i jedini vrh trokuta koji je isti kod animiranog i kod igranog filma. Drugi je vrh trokuta likovnost, dizajn filma, tj. animiranome filmu ključna likovna supstancija. Treći vrh je specifičnost animiranoga filma — animacija, neponovljiv kreativni postupak koji na jedinstven način »oživljava« likovnost i daje joj točnu interpretaciju u vremenu reprodukcije.

Ono što je u ovoj definiciji »kreativne supstancije« najdramatičnije jest da nema režije! Ona se u animiranom filmu naime »podrazumijeva«; kad na »špici« filma piše »redatelj«, onda se ne misli samo na autora koji je film »režirao«, nego na osobu odgovornu za sveukupan kreativni domet filma. No, za razliku od igranoga filma, redatelj u animiranome filmu svoju kreativnu energiju i čitav redateljski koncept dovršava činom nastanka knjige snimanja, ključni kreativni smisao filmu on daje prije proizvodnje, u fazi »olovke«.U povijesti animiranoga filma vrlo je često bilo slučajeva da redatelji »nisu znali crtati« (Vatroslav Mimica, Dušan Vukotić, Walt Disney). Redatelji u animiranom filmu moraju izvrsno poznavati tehnologiju produkcije, imati osjećaj za likovne, glazbene i animacijske komponente, no sami ne moraju biti ni crtači, ni pisci, ni animatori, ni glazbenici.



Joško Marušić

Bookmark and Share
Filmska karikatura: o karikaturi i karikaturalnoj filmskoj slici u animiranom i igranom filmu
Paradigmatska monografija (Clare Kitson i Bajka nad bajkama Jurija Norštejna)

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

 

vijesti
novi broj
arhiva
arhiva u pdf formatu
suradnici
pretplata
impressum
kumulativno kazalo
(download Word 848kB)
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta