PORTRET REDATELJA: ZORAN TADIĆ
Mojih šest filmova s Tadićem
UDK: 791.633-051Tadić, Z.:791.632 Autor teksta
— ugledni hrvatski književni znanstvenik i jedan od vodećih hrvatskih romanopisaca
— u ovom se memoarskom tekstu, napisanom posebno za ovaj broj Hrvatskoga
filmskog ljetopisa, prisjeća svojih šest suradnji s redateljem Zoranom
Tadićem, odnosno šest Tadićevih filmova kojima je on bio scenarist. Nakon
uvodnog dijela, u kojemu se objašnjava kontekst njihova upoznavanja i početak
prijateljstva (studentski časopis i nemiri 1968-71), Pavličić se prisjeća
okolnosti nastanka svoje danas klasične novele Dobri duh Zagreba, te
nedovršena Tadićeva cjelovečernjeg debija Proljeće bu naše, za kojeg
je Pavličić napisao neke prizore, da bi zatim opisao okolnosti u kojima je
Tadić 1981. uspio nagovoriti Televiziju Zagreb da u niskobudžetnim uvjetima
ekranizira Pavličićevu priču Dobri duh Zagreba. Po scenariju kojeg
je Pavličić napisao vođen nekim Tadićevim sugestijama o dramaturgiji filma
i promjenama u odnosu na izvornu novelu, s glumcima prijateljima, televizijski
film je snimljen u obiteljskoj kući uglednoga hrvatskog filmologa Hrvoja Turkovića,
koja se nalazila u gradskoj četvrti čije je rušenje bilo u tijeku. Nakon što
je film bio dovršen, shvatilo se da je materijal toliko dobar da treba ići
u kina. Nađen je distributer koji je preimenovao film u Ritam zločina
— najznačajniji hrvatski film 1980-ih. On je označio i početak Tadićeva desetljeća,
tijekom kojeg je ovaj snimio sedam cjelovečernjih filmova, od kojih još pet
s Pavličićem (Treći ključ, San o ruži, Osuđeni, Orao, Treća žena).
U ostatku teksta Pavličić se osvrće i na te filmove, za koje je suradnja tekla
njihovom već ustaljenom rutinom, proizvodeći prepoznatljivi korpus Tadićevih
žanrovskih djela kriminalističkog predznaka, prema scenarijima najpopularnijega
domaćeg pisca krimića. Pavao Pavličić
|