STUDIJE I ISTRAŽIVANJA
Realnost irealnoga
Dva prikaza rasapa licnosti na filmu
UDK: 791.43(436)”199” Prikaz snova od ranog je filma zaokupljao filmaše. Od Méliesa naovamo postalo je jasno da je priroda filma koliko u stvaranju privida stvarnosti, toliko i u mogućnosti davanja osobina stvarnosti prividu. Sve što se u danom trenutku nalazi na filmskom platnu zauzima mjesto na nekoj imaginarnoj skali realnosti. Utoliko je i jedno specifično psihopatološko stanje — shizofrenija — svojim osobinama vrlo kompatibilna s naravi i mogućnostima medija filma. Ta se tvrdnja provjerava analizom dvaju filmova modernističkog stila, oba ukorijenjena u nadrealističkoj tradiciji — Odvratnost/Repulsion, 1965, Romana Polanskog i Priviđenja/Images, 1972, Roberta Altmana. Njihovi autori sindrom shizofrenije rabe da bi putem eksternalizacije unutarnjeg svijeta svojih protagonistica, a uz skretanje pažnje na mogućnosti filma kao takva, progovorili i o utjecaju izvanjskoga svijeta na njih same. ANALITIČKI SADRŽAJ: Odvratnost/Repulsion; Priviđenje/Images; Autorski pristup; Vizualni stil; Simbolički lajtmotivi; Element djetinjeg; Seksualnost; Zvuk; Umjesto zaključka; Filmografija; Bibliografija. Vjeran Pavlinić
|