Zaštita filmske baštine
Pregled aktualnih problema u zaštiti audiovizualnog gradiva
Uvodne napomene
Povjesničari filma prihvatili su da prva projekcija braće
Lumiere, održana 29. prosinca 1895. u Parizu***1,
označava početak kinematografskog medija u svijetu. Već
1898. poljski fotograf i filmski snimatelj Boleslaw Matuszewski
u brošuri Novi povijesni izvor upozorava na činjenicu
da je potrebno prikupljati, čuvati i zaštićivati filmsko
gradivo te istodobno vizionarski sagledava i utvrđuje temeljne
zadaće filmskog arhiva.
Tek 1980. UNESCO na Generalnoj skupštini održanoj u Beogradu
donosi Preporuku o čuvanju i zaštiti pokretnih slika. Europska
konvencija o zaštititi audio-vizualnog nasljeđa donesena
je tek 2001. godine. Osim zaštite filmskoga gradiva predviđa
provođenje mjera zaštite specijaliziranih audio-vizualnih
arhiva i dokumentacija pri televizijskim kućama. Kada tim
činjenicama dodamo i podatak da su ključni filmski arhivi
osnovani tridesetih godina (Pariz, London, Berlin, Moskva,
New York) pa zatim u drugom valu pedesetih godina, nije
začudno što je više od devedeset posto svjetske baštine
iz pionirskoga razdoblja kinematografskog medija zauvijek
uništeno.
Ključni su trenuci u povijesti kinematografskoga medija,
‘pogubni’ za čuvanje filmskog gradiva, osim pionirskoga
razdoblja do 1910, otkrivanje zvuka 1927. Tom prigodom uništeno
je 50% filmskog nasljeđa iz nijemoga razdoblja kinematografskog
medija. Slijedi pojava acetatne filmske vrpce kao sigurnosnoga
filma 1951. (u nas 1954), kada dolazi do masovnog uništavanja
filmskoga gradiva na nitratnoj filmskoj vrpci. Istraživanje
Nacionalnog centra za kinematografiju u Francuskoj utvrđuje
da je od 100.000 snimljenih filmova u Francuskoj sačuvano
samo 20.000 naslova.
1. Projekti zaštite filmskoga gradiva
Hrvatska kinoteka kao nacionalni filmski arhiv utemeljena
je 1979. kad je već uništen velik dio filmske baštine i
do danas ostaje ‘crna rupa’ u hrvatskoj filmskoj baštini,
tj. nestalo je ili uništeno svih 25 dugometražnih igranih
filmova snimljenih u razdoblju od 1917. do 1925.***2
Presnimavanje filmskoga gradiva (do 1954) s
nitratne filmske vrpce na sigurnosnu filmsku vrpcu
Temeljni zadatak pred kojim se našla Hrvatska kinoteka,
koja je započela raditi bez ijednoga metra filmskog gradiva,
bio je nakon preuzimanja filmske građe koja je bila na depozitu
u Jugoslavenskoj kinoteci, presnimavanje filmskoga gradiva
s nitratne vrpce na sigurnosnu vrpcu***3,
filmsko gradivo nastalo u razdoblju od 1904. do 1941, te
od 1945. do 1954.
U projektu koji je odobrio Hrvatski sabor na taj način
trajno je zaštićeno 9 dugometražnih igranih filmova te 467
naslova kratkometražnih filmova i to najveći dio iz vrijedne
filmske zbirke Škole narodnog zdravlja Andrija Štampar,
koja je sustavno djelovala od 1927. do 1960. godine.
Izradba zamjenskoga izvornog filmskog gradiva
Druga metoda zaštite filmskog gradiva jest izradba zamjenskog
izvornog filmskog gradiva (interpozitiva ili dublpozitiva)
te sigurnosnih kopija. Pri preuzimanju filmskoga gradiva
iz spremišta producenata ustanovljeno je da producenti u
posljednjih pedeset godina nisu izrađivali zamjenski izvorni
materijal zbog uštede od otprilike 25 000 eura, nego su
sve kopije radili izravno iz originalnog negativa. U projektu
zaštite Nacionalne filmske zbirke novo zamjensko izvorno
filmsko gradivo rađeno je za one filmove koji nisu imali
ni jedan zamjenski izvorni materijal, a ni sigurnosnu kopiju.
Riječ je o gradivu koje je uglavnom nastalo u razdoblju
od 1954. do 1979, kad je donesen Zakon o kinematografiji
s obvezom predaje sigurnosne kopije Hrvatskoj kinoteci.
Tek Projektom cjelovite zaštite i restauracije Nacionalne
filmske zbirke Hrvatska kinoteka nastoji ispraviti pogreške
neprimjerena čuvanja filmskoga gradiva u spremištima producenata
te nepravodobne izrade zamjenskog izvornog filmskog gradiva.
Zaštita filmskog gradiva na substandardnim formatima
(9,5 mm i 8 mm)
Posebni je projekt zaštita vrijednoga filmskog gradiva
na substandardnim formatima 9,5 i 8 mm standard
(od 1927. do 1970). Jedna od tradicija hrvatskoga filma,
osim sustavne proizvodnje nastavnoga filma od dvadesetih
godina do polovice osamdesetih godina, ustrajan je rad na
amaterskom ili neprofesijskom filmu, kako danas nazivamo
tu vrstu filma. Zahvaljujući angažmanu pionira hrvatskog
filma dr. Maksimilijana Paspe i Oktavijana Miletića, godine
1928. osnovan je Kinoklub Zagreb i to usmjerenje nazočno
je i danas u produkciji eksperimentalnog, avangardnog, dječjeg
filma, što Hrvatsku stavlja na visoko mjesto u europskoj
i svjetskoj tradiciji te vrste filma.
Inovacijskim postupkom snimatelja i redatelja Hrvoja Sarića
uspješno su povećani ‘mali’ formati 9,5 mm i 8 mm na 35
mm filmsku vrpcu, koja je do danas profesionalni format.
Filmsko gradivo, posebno iz razdoblja do 1940, prebačeno
na 35 mm filmsku vrpcu postalo je dostupno javnosti, istraživačima,
studentima, povjesničarima filma. Na taj način postali su
dostupni javnosti vrijedni filmovi Oktavijana Miletića,
Maksimilijana Paspe i drugih filmskih amatera. Tim projektom
zaštićeno je ukupno 208 naslova.***4
Projekt pune zaštite i restauracije originalnih
negativa
Godine 1995. pokrenut je projekt pune restauracije originalnih
negativa (koji su bili u kameri) i zvučnih zapisa, jer
je utvrđeno da će dosadašnjim načinom zaštićivanja i brojem
zaštićenih filmova jednostavno nestati pojedini dugometražni
i kratkometražni filmovi. Zahvaljujući razumijevanju Ministarstva
kulture, bitno su povećana financijska sredstva za zaštitu
i restauraciju Nacionalne filmske zbirke.
U razdoblju od 1995. do 2004. zaštićeno je i restaurirano:
- 65 dugometražnih igranih filmova,
- 182 animirana filma i
- 154 dokumentarna filma.
U realizaciji toga projekta osim djelatnika Hrvatske kinoteke
sudjelovali su vanjski suradnici, filmski tehnolozi Ernest
Gregl i inž. Emilija Guštin Miler. Najsloženija zadaća u
pripremi filmskoga gradiva za laboratorijske postupke kopiranja
jest pregled svakog kvadrata svog sačuvanog materijala nekog
filma. Zatim se na temelju ekspertize popravlja filmska
vrpca, čisti se i pere. Nakon niza očitanja i izradbe proba
izrađuju se nulta i korekcijska kopija i tek tada utvrđuje
se potreba izradbe novog zamjenskog izvornog materijala
za svaki pojedini film. Poprinos u zaštiti i restauraciji
filmskog gradiva ovih 25 godina dali su naraštaji stručnjaka
Laboratorija Jadran filma.
Taj odgovoran i složen posao rađen je samozatajno, daleko
od očiju javnosti, kao i svi drugi već realizirani projekti,
sa svješću da ukoliko to ne učinimo u datom trenutku, mnogi
će filmovi izblijediti, ili će, kao u filmova H-8
iz 1958. (N. Tanhofer) i Rondo iz 1966. (Z.
Berković) doći do odvajanja emulzije od baze filma pa će
time doći do njihova nepovratna uništenja***5.
2. Neprimjerena pohrana filmskoga gradiva
Sva temeljna oštećenja filmske vrpce koja možemo pratiti
u posljednih 25 godina rezultat su neprimjerene pohrane
u spremištima producenata, u kojima je vlaga često bila
90 posto, a temperatura je imala oscilacije od 5ºC
zimi do 30ºC u ljetnim mjesecima. Znanstvenim istraživanjima
o trajnosti i ponašanju filmske vrpce u određenim uvjetima
u posljednjih petnaest godina intenzivno se bave znanstvenici
u tri ugledna znanstvena instituta za plastične mase u Rochesteru,
Manchesteru i Madridu.
Filmski arhivisti dobili su precizne zadatke od znanstvenih
institucija što činiti s trajnom pohranom filmskog gradiva:
ako čuvate filmsku vrpcu na 2ºC i 30 posto vlage, filmsko
gradivo sačuvat ćete slijedećih 900 godina. Ako istu vrpcu
čuvate na 30 posto vlage i 21ºC, onda će se njezin
vijek trajanja smanjiti na 70 godina. Nije začudno što su
u posljednih pet godina veliki europski filmski arhivi započeli
ili izgradili nova filmska spremišta (Lisabon, Madrid, Bologna,
Helsinski) i čuvaju filmsko gradivo na temperaturama od
2 do 5ºC i 30 posto vlage.
Prema njihovim znanstvenim rezultatima filmovi Breza
(A. Babaja) iz 1966, Tko pjeva zlo ne misli
(K. Golik) iz 1970. i drugi filmovi iz pedesetih, šezdesetih
i sedamdesetih godina nisu mogli ‘preživjeti’ ni na koji
način i ostati sačuvani u obliku u kojem su pronađeni. Naime,
trebali su u potpunosti izgubiti boju, gustoću slike, kontrast,
trebalo je doći do deformiranja filmske vrpce, suženja perforacija
na filmskoj vrpci i sl.
Vrsnom stručnom pripremom, popravcima vrpce originalnih
negativa i ton negativa, primjenom metode ‘mokrog’ kopiranja
uz niz očitanja svjetla i proba na kraju su dobiveni rezultati
i do 30 posto poboljšanih boja, bolje gustoće i kontrasta
uz bitno smanjenje mehaničkih oštećenja. Nova poliesterska
filmska vrpca Eastman Kodak omogućuje tim filmovima u uvjetima
od 10ºC i 35 posto vlage trajanje i dulje od 300 godina.
Filmska vrpca s acetatnom podlogom
Svi filmovi snimljeni u razdoblju od 1954. do 1995. snimani
su na acetatnoj, kiseloj podlozi, podložni su utjecaju visoke
vlage i temperature pa ako ih čuvamo na 21ºC i 50 posto
vlage samo 21 mjesec, kiselost će narasti do razine koju
ocjenjujemo brojkom 3, što znači razlaganje filmske vrpce
bez mogućnosti popravka osim hitna presnimavanja, da bi
se sačuvao filmski zapis i spriječilo kontaminiranje filmskoga
gradiva u spremištu, primjer filma Samo jednom se ljubi
iz 1980. (R. Grlić).
Mehanička oštećenja originalnih negativa nastala su jer
se nije pravodobno izrađivao zamjenski izvorni materijal
i sve su kopije rađene izravno iz originalnog negativa,
što je nedopustivo. Prema iskustvu djelatnika Hrvatske kinoteke,
a to producenti dobro znaju, mehanička oštećenja morala
su se dogoditi jer je originalni negativ rabljen više od
20 ili 30 puta, iako je po svim svjetskim standardima dopuštena
uporaba samo 4 do 5 puta***6.
Ono što nas danas i nadalje zabrinjava u pohrani novosnimljenih
filmova jest da se ništa nije promijenilo u radu producenata.
Ukupan napor djelatnika Hrvatske kinoteke, Laboratorija
Jadran filma i svesrdna pomoć Ministarstva kulture rezultirali
su činjenicom da smo restaurirali oko 40 posto dugometražnih
igranih filmova, 30 posto dokumentarnih filmova te 70 posto
animiranih filmova. Važno je u budućnosti nastaviti taj
proces istim tempom da bi se hrvatska baština sačuvala u
cjelini, a novi mediji pomoći će uvođenju novih metoda digitalne
restauracije te popravljanja stanja velikoga broja crtanih
filmova, koje je zbog poliranja i matiranja vrlo teško restaurirati,
jedino se mogu konzervirati u postojećem stanju.
Zaseban je problem digitalna restauracija pojedinih animiranih
i dugometražnog igranog filma Kad čuješ zvona (A.
Vrdoljak, 1969), čiji je originalni negativ izgubljen jer
je protuzakonito u doba nastanka poslan u inozemstvo radi
kopiranja pa je zaštitu toga filma bilo moguće provesti
samo iz postojećih kopija, čime je film izgubio 50 posto
informacija kad je riječ o gustoći slike, oštrini slike
te ukupnom slikovnom zapisu.
Svi ti zaštićeni i restaurirani filmovi posljednjih deset
godina zaštićeni su fotokemijskim procesom uz uporabu metode
kopiranja wet gate na vrlo kvalitetnoj Eastman Kodakovoj
poliesterskoj filmskoj vrpci, što im jamči vijek trajanja
najmanje tristo godina ovisno o uvjetima čuvanja.
3. Zaštita ‘amaterskih filmova’ iz šezdesetih
i sedamdesetih godina
Vrlo bogata produkcija splitskoga, zagrebačkog, riječkog
i osječkog kruga obogatila je hrvatsku filmsku baštinu djelima
od neprocjenjive estetske, filmske i šire kulturološke vrijednosti.
To su, danas slobodno možemo reći, klasična djela koja su
nadrasla vrijednost mnogih profesionalnih filmova. Pred
filmskim arhivistima i restauratorima nalazi se niz problema
koje treba rješavati: od slikovnog zapisa, posebno zvučnih
zapisa, osjetljivi magnetski nanos ili perfomagnetska vrpca,
čiji je vijek trajanja do dvadeset godina!
Hrvatski filmski savez uz pomoć filmskoga tehnologa Ernesta
Gregla u Filmskom laboratoriju u Budimpešti restaurirao
je određeni broj filmova majstora amaterskog filma i velikog
znalca, koji nas je nenadano napustio shrvan bolešću, jedinstvenog
autora Ivana Martinca i to prebacivanjem (povećanjem) na
16 mm filmsku vrpcu. U pripremi su i amaterski filmovi Miroslava
Mikuljana. U nastojanjima zaštite i restauracije filmova
tih autora vidljivo je da se moraju u cijelosti rekonstruirati
te iznova snimiti tonski zapisi jer su izblijedjeli, doslovno
nestali.
Kad pogledamo u bogatu prošlost amaterskoga filma, velik
broj vrijednih amaterskih filmova snimljen je dijelom na
8 mm standard filmskoj vrpci te na super 8 mm filmskoj vrpci.
Možda je dobar prijedlog, kao hitna mjera, da se mnogi filmovi
ne bi razgradili, izraditi prioritetnu listu vrijednih naslova
koje treba u što kraćem roku trajno zaštititi i osigurati
sredstva za prebacivanje na 16 mm vrpcu, što je vrlo složeno
i skupo. Istodobno sve filmove što prije treba presnimiti
na digitalnu Betu i tako ih sačuvati do pojave nekoga novog
digitalnog formata.
Vrijedan dio filmske baštine ugrožen je jer se ne čuva
u primjerenim uvjetima. Savjet onima koji čuvaju vrijedne
zbirke u regionalnim centrima (Osijek, Rijeka, Split): potrebno
je osigurati uvjete i čuvati ih barem na 18 ºC, ali
vlaga ne smije prijeći 40 posto. To se djelotvorno može
raditi sustavom hlađenja te uporabom odvlaživača, koji nisu
skupi (oko 8000,00 kuna). Potrebno je hitno odvojiti magnetske
ili perfomagnetske vrpce od izravna dodira s filmskom vrpcom
jer znaju pokrenuti proces povećanja kiselosti filmske vrpce
(vinegar sindrom), što može kontaminirati čitavo
spremište filmova.
Trebalo bi pokrenuti zajednički projekt zaštite neprofesijskoga
filma koji bi trebao koordinirati Hrvatski filmski savez
putem Ministarstva kulture i lokalnih zajednica, da se pokrene
zaštita hrvatskoga neprofesijskog filma, koji ima iznimnu
vrijednost u europskim razmjerima.
4. Zaštita videogradiva na elektronskom
i digitalnom zapisu
Otvoreno pitanje pred svim filmskim arhivima u Europi i
svijetu jest kako zaštititi filmove koji su izvorno snimljeni
na videozapisu ili digitalnom mediju, jer još nije pronađen
digitalni format za trajnu pohranu digitalnih podataka.
U nas se može dogoditi da ćemo sačuvati dokumentarni zapis
Šibenska luka iz 1904, a veliko je pitanje što će
se dogoditi za deset godina s dokumentarnim zapisima na
videovrpcama snimljenim u hrvatskoj kinematografiji u razdoblju
od 1990. do 2005. Riječ je o oko 2500 naslova kratkometražnih
i srednjometražnih filmova.
Na posljednjem Kongresu Svjetskog udruženja filmskih arhiva
(FIAF) održanu u lipnju 2005. u Ljubljani, na upit kako
zaštititi videogradivo na raznim formatima (VHS, Betacam,
UMATIC), odgovor je stručnih djelatnika Danskog filmskog
instituta *** 7, koji ima bogato
iskustvo u produkciji i zaštiti filmova na digitalnom mediju,
bio: za sada je jedino rješenje sve gradivo presnimiti na
digitalnu Betu! Nakon petnaest godina slijedi novo presnimavanje
na neki novi format. Koliko novca, opreme, stručnjaka i
stalno smo na početku! Sizifov posao.
Videogradivo iz Domovinskog rata
Posebno je ugroženo gradivo snimljeno na VHS-kasetama čiji
je vijek trajanja petnaest godina. Potrebno je hitno popisati
sve gradivo, valorizirati snimljeni materijal od početka
stvaranja hrvatske države sve do završnih oslobodilačkih
operacija Bljesak i Oluja, izraditi prioritetne liste presnimavanja
na digitalni medij. Centar s opremom i stručnim djelatnicima
morao bi odmah započeti djelovati pri Hrvatskom memorijalnom
dokumenatacijskom centru Domovinskog rata. Taj centar započeo
je stvarati cjelovitu bazu podataka sveg snimljenog videogradiva
o nastanku hrvatske države i Domovinskog rata koje se nalazi
u Hrvatskoj televiziji, Hrvatskom informativnom centru,
Ministarstvu unutarnjih poslova, Ministarstvu obrane, kod
privatnih vlasnika, posebno kod filmskih snimatelja, koji
imaju vlastite privatne zbirke.
Nažalost, zbog nepravodobna osnutka Centra velik dio videogradiva
već je u fazi razgradnje slikovnog zapisa i neće ga biti
moguće restaurirati ni zaštititi.
U Zagrebu, 12. rujna 2005.
Izvori
- Kukuljica, Mato, Zaštita i restauracija filmskog
gradiva, Hrvatski državni arhiv – Hrvatska kinoteka,
Zagreb, prosinac 2004.
- Marie France, Calas i Jena Mark Fontaine, La Conservation
de Documents Sonores, Curs Editions, Paris 1996.
- Honorre, Paul, A Handbook of Sound, Recording, A
Text for Motion Picture and General Sound Recording,
New York, London, A. S. Barnes – Thomas Yoseloff, 1980.
- Mohlhenrich, Janice, Preservation of Electronic Formats,
Highsmit Pres, W 5527 Higlway 106, Fort Atkinson, Wisconsin.
- Konvencija o zaštiti europskog audio-vizualnog nasljeđa,
Vijeće Europe, Strasbourg, 2001.
- Preporuka o čuvanju i zaštiti pokretnih slika,
UNESCO, Generalna skuština, Beograd, 1980.
- Zakon o arhivskom gradivu i arhivima, Narodne
novine 105/1997.
------------------------------------------------------------------------
1 Prva
projekcija ‘živućih fotografija’ održana je u prostorijama
Kola, današnje Akademije dramske umjetnosti 7. listopada
1896.
2 Postoje
nepotvrđene informacije sudionika iz toga doba da su 1945.
uništavani navedeni igrani filmovi uz drugo filmsko gradivo
kao ostaci malograđanskoga društva, što je neprocjenjiva
šteta za hrvatski film i kulturu u cjelini.
3 Jedna
od navećih zabluda u povijesti nastanka kinematografskog
medija, posebno na području zaštite filmskoga gradiva, jest
uvjerenje o konačnom pronalaženju sigurnosne filmske vrpce
u filmskoj vrcpi s acetatnom podlogom. Čudi uspavanost svjetskih
arhivskih filmskih ustanova i njihovih stručnjaka, jer odmah
su morali biti svjesni da je acetatna podloga nestabilna
i podložna vlazi i temperaturi. Iako 1955. pojedini američki
stručnjaci otvaraju pitanje dugotrajne pohrane te nestabilne
filmske vrpce. Tek s pojavom vinegar syndroma, teških
oštećenja filmske vrpce zbog povećane kiselosti filmske
vrpce koja je zahvatila spremišta pojedinih europskih filmskih
arhiva, ti filmski arhivi početkom devedesetih pokreću znanstvena
istraživanja o trajnosti filmske vrpce, na čelu s Kraljevskom
kinotekom u Bruxellesu.
4 Kukuljica, Mato, Zaštita i restauracija filmskog gradiva, Hrvatski državni arhiv –
Hrvatska kinoteka Zagreb, 2004.
5 Gotovo
‘nemoguć zadatak’ uspješno je obavio filmski tehnolog Ernest
Gregl, koji je milimetar po milimetar emulzije lijepio na
bazu filmske vrpce, i to originalnog negativa, da bi mogao
proći kroz stroj za kopiranje. Na kraju je to uspjelo. Izrađen
je novi dublpozitiv, a iz njega dublnegativ, iz kojeg se
može izraditi više od dvadeset novih kopija. Da nismo uspjeli
spasiti originalni negativ koji je bio u kameri, ti bi se
filmovi morali kopirati iz više od trideset godina stara
i teško oštećena zamjenskog izvornog materijala. To bi značilo
gubitak najmanje 20-30 posto oštrine i gustoće slikovnoga
zapisa.
6 Pojedine
zemlje u zakone o kinematografiji unose i obvezu izradbe
interpozitiva svakoga novoproizvedenog filma, koji se osim
originalnog negativa predaje nacionalnom filmskom arhivu
na trajnu pohranu kao dvostruka zaštita.
7 Poznato
je da taj ugledni institut promovira skandinavski projekt
‘štedljive filmske proizvodnje’ i 50 je posto godišnje produkcije
na digitalnom mediju, ostatak na super 16 mm vrpci a u 2005.
godini samo jedan dugometražni igrani film proizveden je
na 35 mm vrpci.
Mato Kukuljica
|