english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2005.
51

Amarcord

Bunarenje po sjećanjima IX: Tomislav

Uz 76. godišnjicu Kinokluba Zagreb

Varaždin, Virovitica, Osijek i Vukovar naši su gradovi uz Dravu i Dunav čiji su stanovnici, nakon Prvoga svjetskog rata, kao uspomenu na ‘carsko’ doba, ponijeli u svojim genima zamjetljivi K.u.K. psihički, estetski i etički štih. Biblioteke, koncerti, galerije i najviše kazališta prosvjećivali su građane, koji su se, kolnikom od žutih glaziranih cibli, plinom i strujom, odvojili od oranica iz kojih su ponikli. Škole i Crkva također čine svoje, i tako je bilo do kraja Drugoga svjetskog rata, kada se s dolaskom vlakova bez voznog i ostalog reda na napuštena imanja i salaše – sve razvodnilo. U gradove nahrupiše čizme sa šmajserom uz saru, i naseliše nekad sjajne barokne i secesijske građevine – stambene jedinice, s kojima se došljaci, gotovo listom, nisu znali – služiti…

Dvorci negdašnjih grofova pretvoreni su u konjušnice, kako za ona nevina četveronožna bića tako i za njihove jahače, a K.u.K. obilježje preselilo se u sobice u potkrovljima, odakle bi katkada nedjeljom iscurila Kalmanova Grofica Marica i nježni Chopin ispod artritisom izobličenih prstiju, koji su dali svoje…

Tomislav Kobia

O takvu ‘našem’ Osijeku znali smo u KKZ na TŽF 14 pričati, Tomislav Kobia, student medicine, korijenjem Osječanin, i ja, pisac ovih redaka, kojega su, nakon rođenja u Ogulinu, 1940. odnijeli u ‘ajnpineklu’ u grad na Dravi, i gdje sam proveo prvih pet godina života…

Dojmila me se mirnoća i široki duh toga ‘Esekera’. Nikada ga nisam vidio bez smiješka na gotovo za to rođenu licu, kao uostalom ni bez cigarete, koje je trošio u priličnim količinama, pričajući kako nije zdravo pušiti – pa, široko se cereći, izlagao pogledima, ko snaša dukate, zlatom presvučeni zub, trojku ili četvorku – gore, ne sjećam se više…

Bijaše duša od čovjeka, kojemu se gadilo gurati kroz život na ruralni način.

Iza njegovih životnih stajališta stajala je sigurnost slavonskih ravnica, u kojima je bilo dovoljno svega za sve. Permutirajući nekoliko košulja s obveznom kravatom, tko zna kada učvorenom, brodio je kroz studentske dane cimajući medicinu za sobom kao mačka mlade. Do svojega zvanja držao je upravo onako kako to Bog zapovijeda, što će reći da je buduće zvanje shvatio kao službu ljudima u borbi protiv bolesti, a ne, kao danas – čitanje kompiliranih ‘radova’ na kongresima – uz ispriku iznimkama!

Kada je konačno postao ‘doktor’, govorio je o studiranju kao o dosadnoj muhi koje se eto oslobodio. Stažirao je na Hitnoj. Dao mi je i telefonski broj ‘iz usluge’ od njegove gazdarice u Gjorgjićevoj, gdje je podstanarčio, da mi se nađe pri oku – ‘zlu ne trebalo’…

O filmovima smo malo razgovarali, ali njegovi su mi filmovi prirasli duši…

Smatram ih iznimno moralnim, da ne kažem – odgojno korisnim. To se osobito tiče filma Autoriteti i kičme, kojega sam prihvatio kao dio osobne Biblije….

Što sam više stario, shvaćao sam koliko je bitno prolaziti životom uspravne kralješnice pa makar i ne imao sve što njeno savijanje može spiganomu privremeno i prividno donijeti…

***

Kada gledam većinu današnjih filmova – mnogi su od njih ‘djela’ čija se radnja vodi – tonom;  tekstom, šumovima i glazbom. Slika kao da je nužno zlo. Pogotovo u tvorevinama za televiziju. Slika – to su kadrovi koji opisuju mjesto radnje na čijem se početku i kraju izmjenjuju planovi faca koje, sustavom plan – kontraplan, razmjenjuju rečenice. Dodamo li sredstva kretanja prostorom (automobil, avion, helikopter, motocikl), trčanje i skrivanje pa potom pucanje, to svemoćno upucavanje, na zraku, u vodi i vatri, u kombinaciji dva tipa i jedno žensko ili dvije žene i jedan tipus, i to je uglavnom – sve. Riječi objašnjavaju razloge zapletaja, sapletanja, isprepletanja… Filmovi postaju međusobno sve sličniji. Čini se da si ih već negdje vidio, pa slijedom godina odustaješ od gledanja jer nemaš ni što vidjeti. Jasno nije baš sve tako kako ovdje napisah, ali ne odustajem od misli da je uglavnom – tako…

***

U naše doba nismo imali – tona. Bilo je mogućnosti, ali je to preveć koštalo. Ton je bio nužno zlo koje se rješavalo najčešće – glazbom uz pomoć magnetofona, koji bi se ‘puštao’ zajedno s projektorom na: ‘…tri, dva, jedan…kreni…’ da bi najčešće, nakon nekoliko minuta kakve takve ‘sinkronizacije’, slika vozila svoju priču, a magnetofon guslao – svoju… Stoga su se autori utjecali takozvanoj ‘neutralnoj’ glazbi, koja bi pristajala uglavnom uz sve pa je ispadalo da je slika, jedina, morala imati priču. I tu je naš Tomislav Kobia bio majstor.

U njegovim je filmovima svaki kadar nosio mali segment cjelokupnoga sadržaja da bi na kraju filma sve bilo jasno, glatko rečeno i ostavljalo sjajan dojam. Prava ‘montaža atrakcija i asocijacija’, koju je čuveni Rus Ejzenštejn promovirao na početku filmske povijesti…

Prije pisanja ovoga teksta otišao sam našem Radivoju u Hrvatski filmski savez u konačno primjerene prostorije i zamolio ga da se uspentra na visoke ljestve i iz najvišeg ormara izvuče kopiju Autoriteta na VHS-u.

Dok smo ga kopirali na danas svemoćnu DVD-hostiju za oči, gledao sam taj meni drag film iznova nakon četrdesetak i nešto godina i otkrio da ga se mora pozorno gledati. Nema pritom razgovaranja, ili o ‘idem po kavu pa ću naćuliti uši i ostati u tijeku toka radnje’. Ako ne gledaš stalno u ekran, desi se isto kao da ti netko iz knjige iščupa desetak stranica, pa ti poslije misli što je pjesnik htio reći…

Kobia filmskom slikom priča i misli. Svaki je kadar debelom užadi vezan za cjelokupnu radnju, dio je nje, i stvara čvrstu priču koja u sebi ‘nosi poruku’ (divne li uzrečice?!) cijeloga filma i u isto vrijeme poruku sama kadra pa ako ti ona na trenutak i ‘zbriše’ iz svijesti, vratit će se oko jedne ure iza ponoći odjednom u san i natjerati te na ‘noćnu’ rekapitulaciju. A tema je Autoriteta – biblijska. I sam naslov mnogo govori. To je priča o vladanju ljudima – strahom. Strah je temelj društvenih ‘odnosa’. Počinje već u djetinjstvu. Njime se nevini smiješak pretvara u plač. Roditelji koji su djetetu darovali život daruju i prve strahove, prijeteći kažiprstom. Strahom, i to onim kolektivnim, vladaju u državi u školi, u crkvi («šiba je u Raju izrasla»). Autoriteti vladaju s pomoću straha na fakultetima. Oni koji bolje klimaju autoritetima idu naprijed, a ostale, misleće, zaustavljaju trivijalnim smicalicama, sirovom silom, sve dok se uspravni i slobodno misleći ne svede na službeni status – smeća. I tako u filmu, na smetlištu, vidjevši da od beskompromisne putanje nema više ništa, nekadašnji dječak, sada već odrasli naivko, kida preostali konac namotan u životno klupko koji vuče cijelim filmom i ostavlja gledatelju moralnu dilemu osobnog izbora preostalog životnog puta…

***

Kobia je u svojem skraćenom životu načinio još dva filma, Štake i čežnja i Automatofoni,  u kojima na samo sebi svojstven način govori o moralnim odnosima. Njega ne zanimaju pričice; Kobiju zanima bit ljudskih odnosa ispričana pričom. Filmska biografija niže još nekoliko naslova koje je stigao ostvariti do trenutka kada je automobilom Prinz, jurilicom na stražnji pogon, počeo pretjecati tako silovito da je prednji, lakši dio konstrukcije doslovce poletio, kotači su ostali bez spoja s voznom plohom, upravljač je postao beskoristan, a naš Kobia tako, kao u Autoritetima, prekinuo konac od preostaloga životnog klupka…

Ivica Hripko

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta