Mali filmski razgovori
Stanislav Majerić iliti miran čovjek
Gospodin Majerić ima školske svjedodžbe na
kojima je upisano ime Stanislav, ali svi ga oduvijek zovu
Slavek. Prva osobna iskaznica, vozačka dozvola i drugi dokumenti
poslije škole glasili su tako na ime Slavek, odnosno Slavko,
no kad je postalo ozbiljno, tj. kad je stigao do matičara,
pokazalo se da se Slavek/Slavko i Stanislav službeno baš
ne smatraju istom osobom. Matičar se zainatio, a muškarci
zbog voljene žene znaju svašta učiniti. Tako
je Slavek opet službeno postao Stanislav i sve do danas
razne ga administracije vode u svojim važnim spisima pod
tim imenom. Ali, rekosmo, odaziva se na gospon Slavek.
Gospona Slaveka mnogi poznaju, no malo ga ljudi
zna. Ako se stanete raspitivati o njemu, doznat ćete da
je to onaj miran čovjek koji već pola stoljeća i
više rješava razne probleme vezane uz profesionalne kino-projektore
i drugu tehniku. I to je uglavnom to. Tko je gospon Slavek,
što mu se u životu događalo, što ga zanima - nitko nam nije
znao reći. Onda smo se odlučili pitati sami.
Stanislav Majerić rođen je 1936. godine, prošao
nekako kroz ratna zbivanja i kao četrnaestogodišnjak stao
se pitati čime će se baviti u životu. Bio je mirno i strpljivo
dijete ("…znate, od ljutnje i bijesa nema koristi,
bude vam trenutno malo lakše, ali problem ostaje i valja
ga opet rješavati pa je onda to bolje činiti mirno i sa
strpljenjem…"), a i roditelji su bili takvi pa
su ga i odgajali da uvijek ima razumijevanja za druge. Starija
i mlađa sestra svakako su pripomogle, možda i nesvjesno,
jer su kao djevojke imale više prava na nezadovoljstva i
neraspoloženja, a Slavek se i njima prilagođavao kao pravi,
dobri brat.
Oduvijek su ga zanimale tehničke stvari, pa
je sam pravio igračke, od raznih dječjih pucaljki do
romobila i složenijih naprava. Moralo se, kaže sa svojim
smirenim, a širokim osmijehom, jer igračaka i nije bilo
mnogo tih godina i bile su skupe, a Majerići baš nisu
plivali u izobilju. Tako je Slavek postao poznat i među
vršnjacima po proizvodnji tih posebnih igračaka i u njega
se uvukao crv bavljenja tehnikom.
|
Stanislav Majerić |
Pokazalo se uskoro da je neki rođak, zaposlen u Kinotehnici,
smještenoj na zagrebačkom Svačićevu trgu, državnom poduzeću
koje se bavilo filmskom tehnikom, njezinim montiranjem,
održavanjem i popravljanjem, dobro uočio Slavekovu sklonost
za mehaniku, pa je predložio njemu i roditeljima da Slavek
dođe u firmu i počne se baviti filmskom tehnikom. I ne znajući
baš točno u što se upušta, Slavek Majerić postao je tako
1950. polaznikom Škole učenika u privredi, u Gundulićevoj
ulici, osam je sati svakog prijepodneva radio u Kinotehnici
i stjecao prva praktična znanja, popodne bi sve to teorijski
utvrđivao u školi, a još je imao vremena i energije za bavljenje
sportom.
Jer, Slavek je tih godina otkrio biciklizam.
Kao član Biciklističkog kluba Trešnjevka bjesomučno je jurio
zagrebačkim ulicama i okolnim cestama, derao tanke gume
sportskih bicikala (par dobrih guma koštao je četvrtinu
njegove tadašnje plaće, a trajao desetak dana, pa je valjalo
dodatno raditi i za njih), i sve do odlaska u vojsku sudjelovao
u trkama. Nije nikad baš postao šampionom, kaže skromno,
on je pripadao zlatnoj sredini, ali iznimno upornoj.
Imali bi, recimo, trku od Zagreba do Karlovca, pa bi onda
s kolegama otišao biciklima do Rijeke, i preko Ljubljane
se vratio u Zagreb! Bili smo mladi, kaže opet mirno i strpljivo,
vidjevši moj zaprepašteni pogled. Danas mnogi ne bi izdržali
takav put ni autom. Da ih netko vozi, pa još nekako, ali
da sami moraju okretati pedale!
Nakon povratka iz vojske (a tada se služilo
dvije godine) sve se promijenilo. Ekipa se raspala, Slavek
je prodao bicikl i kupio motor i nastavio juriti, samo s
naočalama na nosu, zbog mušica, a bubrege baš i nije čuvao.
Danas, srećom, nema problema s bubrezima, no sinusi ga znaju
mučiti i razlog za to pronalazi baš u tim nekdašnjim jurnjavama.
Mladost-ludost, kaže, opet strpljivo.
Završivši školovanje i vojsku vratio se u Kinotehniku
pa stao putovati uzduž i poprijeko bivše Jugoslavije,
montirajući kinoprojektore, naštelavajući ih i popravljajući,
obučavajući kinooperatere…Bilo je svakakvih situacija, sjeća
se danas sa smiješkom, znao je putovati dva-tri dana, sve
do Gostivara, u Makedoniji, kako bi u pet minuta popravio
kvar na uređaju što su ga prije toga manje vješti majstori
sređivali danima, ili bi nastojao uvjeriti lokalne operatere
da nije baš u redu lomiti filmsku traku pri svakom ušniravanju
i bacati otpatke ispod projektora. Kod nekih bi se vremenom
tako skupila lijepa hrpica. A filmovi su u svakom novom
kinu i novoj predstavi bivali sve kraći i kraći.
S vremenom je postao poslovođom i nije trpio
da njegovi majstori kaljaju ugledno ime tvrtke i njegovu
osobnu reputaciju, pa je nastojao odgojno djelovati, no
mladi su ljudi uvijek mislili kako se svaki problem može
riješiti dok bi dlanom o dlan, a na takve je gospon Slavek
uvijek gledao sumnjičavim okom. Kako se može reći, unaprijed,
da će se sve srediti za čas, a ne zna se što je na stvari,
ne razumije ni danas takva razmišljanja.
Posao je često uključivao i radnje koje se ne
bi očekivale od jednog majstora za montažu, održavanje i
popravke filmske tehnike. Trebalo je štemati zidove,
pregovarati s drugim majstorima, baviti se vodovodnim, električnim
i drugim instalacijama, snalaziti se na razne načine. Srećom,
gospon Slavek univerzalni je majstor, i na poslu i kod kuće,
sve zna sam napraviti pa su njegove sposobnosti itekako
znale doći do izražaja.
U Kinotehnici je radio do 1975, a zatim se pet
godina okušavao kao samostalni obrtnik, no Slavek ne bi
bio Slavek da i tu nije bilo posebnih situacija. Nikako
nije mogao dobiti telefon, a raditi bez njega bilo je baš
teško. Tako mu se redovito događalo da stignu po njega autom,
u bilo koje doba dana, često nedjeljom popodne, nekoliko
puta na Staru godinu i u sličnim zgodama, stave ga pred
svršen čin pa ga odvuku da popravi nešto važno i bez
čega se tog dana nije moglo. Posao se nije smio odbiti,
iako bi ponekad znao duboko uzdahnuti i pomisliti da nema
novca koji bi mogao platiti njegovo slobodno vrijeme, u
obiteljskom krugu, sa dva sina. Slobodnjak razumije
slobodnjaka pa jedan drugomu suosjećajno kimamo glavom.
Vidjevši da tako neće moći, opet se zaposlio
u tadašnjem kinu Cesarec i ostao tamo punih šest godina.
I u Kinotehnici, posebno tih poslijeratnih godina, i poslije
bavio se raznim unapređenjima i izumima, jer je često trebalo
preko noći zamijeniti kakav zupčanik ili drugi važan dio
projektora, a originala nije bilo pa su se zamjenjivali
prigodnim, ručno izrađenim supstitutima, ali za razliku
od nekih manje skromnih kolega, ne misli da su ti njegovi
radovi bili baš genijalni i svjetski. Bili su korisni za
svoje vrijeme i za potrebu koja se pojavila, kaže danas,
uvjeren kako će toga biti još, samo da se malo oslobodi
tekućih obveza. Jednog dana. Sjeća se Školske knjige i onog
promotivnog prostora na vrhu zgrade, gdje je bilo teško
organizirati razne projekcije jer su staklene kupole davale
previše svjetla. Sve dok gospon Slavek nije tu instalirao
posebne zastore koji su se mogli lako i brzo postaviti i
skinuti. Ili one projekcije dijapozitiva u Torinu, šezdesetih
godina, kad je trebalo osigurati kontinuiranu vrtnju fotografija,
cijeli dan i noć. Smislio je sustav kojim je ispunio očekivanja
organizatora, mnogo prije nego što su se posvuda pojavili
okrugli okviri za automatsko micanje dijapozitiva. Bavio
se i automatima za pomicanje zastora u kinima i sličnim
poslovima koji zaista ne donose mnogo slave, ali znaju biti
itekako zapaženi kao smetnja, ako se netko poput Slaveka
njima ne pozabavi.
Skrećemo nekako na pitanje tona u domaćim filmovima,
koji često ne zadovoljava svjetske kriterije, a Slaveku
zasjaje oči. Taj tonski dio nekako mu je posebno važan.
Upozorava da problem najčešće nije u snimanju tona, nego
u njegovoj reprodukciji u kinu. Ako projektor nije naštelan
kako treba, ton će biti iskrivljen, nerazgovijetan,
a to se najviše osjeća baš u domaćim filmovima, jer su gledatelji
oslonjeni na sluh i zapažaju svaku neskladnost. Kod stranih
filmova više čitaju prijevode i manje zapažaju tonske probleme.
U posljednjih je nekoliko godina bilo velikih promjena i
poboljšanja u tonskoj tehnici i valjalo bi sve njih primijeniti
i u našim kinooperatorskim prostorima, no čini se da vlasnici
novih kinodvorana i multipleksa štede baš tu, gdje
bi trebalo potrošiti najviše, kaže Slavek kritički. Kad
tomu pribrojimo kronični nedostatak školovanih kinooperatera,
jer mladim ljudima to zanimanje nije privlačno (tako ni
Slavek nije uspio odgojiti pravoga nasljednika, pa sumorno
tvrdi kako ćemo danas-sutra morati uvoziti iz inozemstva
majstore njegova kova), ne čudi što nam je zvuk u kinodvoranama
među većim problemima. Ne samo zato što mlađi operateri
vole glasnu glazbu pa odvrnu zvučnike do maksimuma.
Iako je proveo cijeli život okružen filmašima
i filmovima, gospon Slavek nije nikada poželio snimati
vlastite radove. Ima, doduše, neku staru osmicu i
nešto obiteljskih filmskih zapisa, koje ponekad i pogleda,
no ne želi se ubrojiti među autore. Nije više često ni gledatelj
u kinu, jer ga ovi novi filmovi, prepuni brze izmjene kadrova,
preglasnih efekata i računalnih čudesa ostavljaju hladnim.
Volio je pogledati kakav dobar film s kvalitetnom, životnom,
uvjerljivom pričom, no takvih je sve manje pa ni njega nema
u kinodvoranama.
Već trideset godina, od 1975, Slavek Majerić
postavlja i održava filmsku tehniku na Festivalu djeteta
u Šibeniku i uživa u tom poslu, koji je istodobno i ugodan
odmor. Često je u zagrebačkom Studentskom centru čiju filmsku
tehniku održava i popravlja niz godina, a ima još nekoliko
poslovnih angažmana i tako popravlja financijske efekte
svoje skromne mirovine.
Gospon Slavek odigrao je i važnu ulogu u opremanju
kina Tuškanac. Prvo je stigao pregledati kinodvoranu i operatorsku
kabinu, a zatekao ih je u očajnu stanju. Sve je bilo razoreno,
čak su iz zidova bili iščupani kabeli pa je praktično sve
valjalo napraviti iznova. Bacio se na demontažu kinoopreme
u kinu Urania, organizirao njezin prijevoz u Tuškanac, bavio
se opet sporednim poslovima koje nitko drugi nije mogao
napraviti ili organizirati, od otvaranja novih prozora u
operatorskoj kabini do niza zidarskih, električarskih i
drugih instalaterskih poslova. Nakon toga valjalo je montirati
kinoprojektore i pojačala, popraviti sustav za daljinsko
uključivanje ispravljača, obaviti pokusne projekcije i centriranje
projektora, popraviti automatiku za prijelaz slike i tona,
sve do postavljanja protupožarnih aparata.
Kad jednom otkriješ drugima što sve znaš, gotov
si. Majstor Slavek bio je angažiran i na poslovima poput
ugradnje termostata ispred kinodvorane, premosnica za kotlovnicu,
generalnog čišćenja dvorane, pretprostora, sanitarija i
kabine, izrade ključeva i stavljanja u funkciju prostora
za blagajnu. I u svemu je bio uspješan.
Na trakošćanskim školama medijske kulture vodi
brigu o filmskoj tehnici i projekcijama, a polaznici s uvažavanjem
gledaju kako strpljivo i s mnogo ljubavi mijenja goleme
kolute s filmskom trakom, nježno ih i s razumijevanjem ušnirava
i pokreće projektor. Od gospona Slaveka zaista se mnogo
toga može naučiti.
Ono malo slobodnog vremena provodi u obiteljskoj
kući na Zamorskom bregu, u podsljemenskoj zoni, na kojoj
se vidi mnoštvo njegovih majstorskih zahvata i intervencija.
Voli cvijeće i sam se brine o begonijama, ružama i maćuhicama,
koje osjećaju njegova putovanja jer ih drugi ukućani zaborave
zalijevati, znajući da je to Slavekova briga. Stoga odmah
po povratku juri svojim biljkama i donosi im spasonosnu
tekućinu pa s radošću gleda kako se, osvježene i oporavljene,
opet rascvjetavaju pred njegovim očima.
Iduće godine gospon Slavek navršava
sedamdesetu, pa se logično nameće pitanje o smanjenju tempa
i sadržajima prilagođenim njegovim godinama, no on odmahuje
rukom. Godinama
nije bio kod svoje liječnice, koja ga uglavnom sreće na
ulici i uzaludno nagovara na kojekakve pretrage. Roditelji
su mu doživjeli više od devedeset godina i većina drugih
članova obitelji bila je dugovječna, pa se i on nada kako
ih je naslijedio i u tomu. Otac mu je u 84. godini još nosio
vreće cementa i vrijedno radio oko kuće, a nekako nam se
čini da će ga sin još i nadmašiti.
Možda će mu i u tomu pomoći njegov vječni mir
i strpljenje.
Duško Popović
|