Metodički pristupi
METODIČKI PRISTUP FILMU DRUGE ZORANA TADIĆA
Da bismo učenike doveli do uspješnijih, rasterećenijih i zanimljivijih oblika, načina i metoda rada te do postizanja predviđenih nastavnih zadaća, neizbježna je unutarnja i međupredmetna korelacija. Korelacijsko-integracijski nastavni sustav nezaobilazan je u uspješnu nastavnom radu, a u okviru predmeta hrvatski jezik njegova je primjena vrlo raznolika. Ovisno o gradivu koje se proučava, najčešće je povezivanje s predmetima iz jezično-umjetničkog područja kao i povezivanje srodnih područja u okviru sama predmeta (osobito književnosti i jezičnog izražavanja s medijskom kulturom). Ovo je tek jedan primjer takve korelacije...
NASTAVNO PODRUČJE: MEDIJSKA KULTURA
NASTAVNA JEDINICA: ZORAN TADIĆ, DRUGE (1972)
RAZRED: VII.
NASTAVNI SUSTAVI ( mogući): interpretativno-analitički; korelacijsko-integracijski; problemsko-stvaralački
TIP NASTAVNOG SATA: interpretacija dokumentarnog filma
OBLICI RADA: čelni/frontalni, pojedinačni, u paru, u skupini
NASTAVNE METODE ( najzastupljenije metode u nastavi filma)
— metoda pokazivanja/demonstracije
— dijaloška metoda
— metoda èitanja
— metoda pisanja
— metoda usmenog izlaganja
— metoda crtanja
— metoda praktiènoga samostalnog rada
— metoda recepcije
— metoda promatranja
— metoda rada na tekstu i druge
ZADAĆE NASTAVNE JEDINICE
a) OBRAZOVNE
— dokumentarni film i njegove osobitosti
— strukturalni elementi filma: vrste i funkcija kadrova, vrste i značenje planova i rakursa
( kutova snimanja) u filmu, sekvence, montaža
— tema, ideja filma
— mjesto i vrijeme radnje
— karakterizacija likova u dokumentarnom filmu (socijalna, psihološka, etièka, fizièka)
— zvukovi u kadru i izvan njega (off): doèaravanje autentiènosti
— uloga rasvjete u filmu
— tehnika snimanja (crno-bijeli film)
— stvaralaèka primjena crno-bijele fotografije
— dekor
— ritam
b) FUNKCIONALNE
— razvijanje senzibilnosti za prihvaćanje dokumentarnoga filma
— razvijanje sposobnosti zapažanja, imenovanja i prosuðivanja osobitosti filmskoga djela
— razvijanje sposobnosti izražavanja osobnih prosudbi i doživljaja
— razvijanje sposobnosti za samostalnu analizu filmskoga djela
— razvijanje sposobnosti mišljenja, zaključivanja, prosuđivanja, maštanja, pristupa temi u suodnosu s drugim nastavnim područjima unutar hrvatskoga jezika (unutarnja korelacija) te s ostalim predmetima (međupredmetna korelacija)
c) ODGOJNE
— njegovanje i razvijanje suosjećanja sa svim ljudima, osobito onima koji pate, koji su nemoćni, osamljeni, stari, bolesni ili na bilo koji način oštećeni
— otkrivanje smisla življenja u samoći
— obogaćivanje učenikova emocionalnog i intelektualnog života; izgrađivanje estetskog ukusa
— poticanje učenika na razmišljanje o pravim životnim vrijednostima
— vrednovanje ljudskih postupaka
— razmišljanje o moralnim načelima (briga roditelja za djecu i djece za stare i nemoćne roditelje)
— njegovanje odgovornosti prema samu sebi i drugima
— odgajanje za pravilno prihvaćanje životnih vrijednosti
— poticanje učeničke kreativnosti i inovativnosti
— odgajanje za razumijevanje među ljudima
— razvijanje interesa za gledanje i prosuđivanje umjetničkih djela
— spoznavanje i razumijevanje različitosti
— razvijanje empatije
— razvijanje požrtvovnosti, nesebičnosti; pojam altruizma
d) KOMUNIKACIJSKE
— komunikacija s filmskim djelom; iznošenje osobnih misli
— primanje poruka filma
— aktualiziranje teme filma
— usporeðivanje sa srodnim umjetnostima
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA
— film i video
— školska ploèa i kreda
— grafoskop i prozirnica
— plakat (s temom starosti u kontrastu s mladosti)
— čitanka
— učenički radovi
— nastavni listići
— fotografije
— anketni listići
— zemljovid
— struèna literatura
USTROJ NASTAVNOG SATA
I. UVOD
II. GLEDANJE FILMA
III. INTERPRETACIJA FILMA
IV. USMJERENO GLEDANJE FILMA
RAZRAÐENO
1. DOŽIVLJAJNO-SPOZNAJNA MOTIVACIJA
a) asocijativni niz vezan uz suprotstavljene rijeèi starost i mladost — rad u skupinama (objava misli i korekcija)
b) plakat (tema starosti i mladosti prikazana u kontrastu — fotografije iz obiteljskih albuma)
c) opis povećane fotografije starice iz filma Druge te razgovor o odnosu prema starijim osobama u susjedstvu, obitelji, školi — povezati s bontonom (aktualizacija teme)
2. NAJAVA FILMA I LOKALIZACIJA (podaci o autoru i njegovom umjetnièkom radu; èitanje zanimljivih dijelova intervjua s redateljem Tadićem o atmosferi na snimanju filma Druge, koji je za vrijeme prošlogodišnje Medijske škole u Trakošćanu napravila novinarska grupa OŠVidovec)
3. UPUTE ZA USMJERENO GLEDANJE FILMA I RAD KOJI SLIJEDI (pripremni radovi i podjela listića; obratiti pozornost na vrste planova, rakursa, kadrova, tonsku stranu filma, ulogu svjetla i sjene, dekor, tehniku snimanja filma; rad u skupinama: bilježiti zvukove u interijeru, eksterijeru te predmete koji se vide u prostoriji)
4. PROJEKCIJA FILMA
5. INTELEKTUALNO-EMOCIONALNA STANKA
6. OBJAVA DOŽIVLJAJA I NJIHOVA KOREKCIJA (anketni listići o dojmovima, raspoloženju, simbolici naslova, najzanimljivijem kadru; skupine imenuju zvukove koje su zapisali tijekom gledanja filma te objašnjavaju znaèenje svakog imenovanog predmeta)
7. ISTRAŽIVANJE (nastavni listići — rad u paru)
— određivanje filmskoga roda i vrste filma s obzirom na tematiku
— određivanje teme, mjesta i vremena radnje
— određivanje tehnike snimanja
— analiza likova i njihovih odnosa: etičko-psihološka, fizička i socijalna karakterizacija
— dekor unutarnjega prostora
— uloga svjetla i sjene u dočaravanju atmosfere unutarnjega prostora
— kompozicija i sadržaj filma po sekvencama
— otkrivanje osnovne poruke filma i simboliènosti naslova
— aktualnost filma Druge
— strukturalni elementi filma:
— vrste kadrova i njihova uloga (dugi, kratki, plošni, dubinski, statičan, dinamičan, objektivan, subjektivan, autorski kadar)
— vrste planova i njihova uloga u filmskom izrazu (krupni plan, total, polutotal, srednji, detalj, blizi plan, polublizi, američki)
— vrste rakursa te njihova izražajnost (donji, gornji, normalna vizura)
— tonska strana filma te njezina uloga: tišina, glazba, govor, šumovi u kadru i izvan njega (off) — autentičnost prizora
8. OBJAVA REZULTATA I NJIHOVA KOREKCIJA
9. PONOVNO, USMJERENO GLEDANJE FILMA I KORELACIJSKI PRISTUP PJESMI DRAGUTINA TADIJANOVIĆA DUGO U NOĆ, U ZIMSKU BIJELU NOĆ:
— majčina osamljenost, tuga i patnja (dodirne točke u sudbinama Tadijanovićeve majke i Tadićeve glavne junakinje filma); otkrivanje poruka (rad u skupinama)
10. ZADAVANJE ZADATAKA ZA SAMOSTALNI RAD
— obavijesni prikaz filma Druge
MEĐUPREDMETNA KORELACIJA
ZEMLJOPIS
POVIJEST
GLAZBENA UMJETNOST
KAZALIŠNA UMJETNOST
LIKOVNA UMJETNOST
ARHITEKTURA
DRAMSKI ODGOJ
FOTOGRAFIJA
PLESNA UMJETNOST
UNUTARNJA KORELACIJA
KNJIŽEVNOST
D. Tadijanović, Dugo u noć, u zimsku bijelu noć(osamljenost i tuga Tadijanovićeve majke i Tadićeve junakinje filma)
M. Balota, Moja mati (položaj žene u obitelji i u današnjem društvu, tragična staračka osamljenost)
V. Vlaisavljević, Balada o Tounjčici (povezanost ljudi i prirode, opis kraja)
JEZIČNO IZRAŽAVANJE
stvaralačko prepričavanje (skupni rad): a) unos novoga lika; b) promjena završetka priprema i pisanje školske zadaće: 1. Moja priča o starici iz Tadićeva filma Druge (opis interijera); 2. Svatko nosi svoje breme; 3. Obavijesni prikaz filma; 4. Povezanost ljudi i prirode; 5. Mojoj majci
SCENSKE IMPROVIZACIJE
STRIP
Sanja Biškup
|